Partnerzy serwisu:
Mobilność

Transport ze smartfonem (2)

Dalej Wstecz
Autor:

Martyn Janduła

Data publikacji:
2016-05-06 10:05
Tagi:
Tagi geolokalizacji:

Podziel się ze znajomymi:

facebookLogolinkedInLogolinkedInLogo
emailLogowykopLogogooglePlusLogo

 

Transport ze smartfonem (2)
Smartfony dzisiaj tak ułatwiły nam życie, że trudno sobie wyobrazić dnia bez tego niewielkiego urządzenia. Liczba aplikacja dostępna na Androida, Windows Phone lub iOS-a jest olbrzymia. Tymczasem my zajęliśmy się tą gałęzią bez której trudno dzisiaj zacząć większość podróży. Mowa oczywiście o aplikacjach transportowych, które są niezbędnym elementem wycieczek, ale także codziennego życia i poruszania się po mieście. Co nam zatem oferują? Czas na trzecią część zestawienia.

W drugim już zestawieniu aplikacji transportowych na urządzenia mobilne przybliżyliśmy kolejne dwa programy – Transportoid, MyBus i e-Podróżnik. Ostatnio opisywaliśmy (http://xxx.pl) mobileMPK i jakdojadę. Czym zatem wyróżniają się dzisiejsze propozycje od flagowców z poprzedniej części zestawienia?

Pisząc aplikacje transportowe należy zauważyć, że pod tym pojęciem skrywa się o wiele więcej, niż nam się może wydawać. To nie tylko aplikacje, które pozwalają zerknąć na rozkład jazdy bez konieczności szukania go na słupku przystankowym, ale też szereg dodatkowych opcji przez wyszukiwanie połączeń, kupno biletów po śledzenia pojazdu w czasie rzeczywistym. Wszystkie te funkcje zostały przez nas wzięte na tapetę i poddane analizie.

W naszym zestawieniu znalazły się aplikacje, które niezbędne są w podróżach komunikacją miejską. Pominęliśmy zatem te stricte samochodowe do wyszukiwania tras, radarów, stacji benzynowych. Skupiliśmy się na tym, co jest dla pasażera najistotniejsze w podróżach transportem publicznym. Stworzyliśmy zatem pięć kategorii, które posłużyły nam do opisania każdej aplikacji. I tak, sprawdzaliśmy ich (1) funkcjonalność, czyli w jakim zakresie jest pomocna dana aplikacja, (2) intuicyjność – czy jest prosta w obsłudze, zwłaszcza, gdy działamy w pośpiechu, (3) zasięg – na ile możemy sobie pozwolić z aplikacją, (4) szukanie połączeń – jak sobie radzi aplikacja w tym zakresie oraz (5) opcje dodatkowe, czyli wszystko to, na co aplikacja pozwala poza główną jej funkcją.

Transportoid



Transportoid jest dosyć nową aplikacją, która zdobyła już swoich fanów. Według danych program pobrało i zainstalowało ok. pół miliona użytkowników Androida. Poza tym, aplikacja dostępna jest też na inne systemy – iOS i Windows Phone (w trochę jednak ograniczonej wersji do kilku miast)

Funkcjonalność: Jest to kolejny program, który pozwala sprawdzać rozkłady jazdy i połączenia w obrębie aglomeracji. Co ważne, aplikacja działa też offline, aktualizacje rozkładów pobierane są z sieci. Funkcje dotyczą tylko komunikacji miejskiej i aglomeracyjnej.

Intuicyjność: Startową stroną aplikacji jest zakładka ulubione. Wyświetlają się na niej wszystkie linie, przystanki i trasy, które oznaczyliśmy jako ważne dla nas. W ten sposób możemy bardzo łatwo i szybko sprawdzić to, z czego na co dzień korzystamy. Dalej na górze programu dojrzymy, że cała aplikacja składa się z pięciu zakładek. Każda z nich to jedna funkcjonalność. Poza pierwszą opisaną, kolejne to przystanki, rozkłady, połączenia i bilety. Wprawdzie można przy pomocy geolokalizacji prędko obrać przystanek, ale ręczne wskazanie jego nazwy jest już problematyczne, zwłaszcza w przypadku Warszawy i innych większych miast. Wyszukiwarka nie włącza się automatycznie, tylko wywołujemy ją z poziomu lupy, przez co tracimy cenne sekundy. Rozkład jazdy jest natomiast od razu podzielony na kierunki, czyli każdy numer występuje dwukrotnie i trzeba sprawdzać czy wybrało się kurs w odpowiednią stronę.

Zasięg: Imponująco wygląda baza aglomeracji, które program obsługuje. Wedle zapewnień twórców jest ich aż 60 (tylko na Androida, na pozostałe platformy tylko 6 miast).

Szukanie połączeń: Użytkownicy oceniają aplikację, że jest bardzo pomocna, jednak wymaga ona jeszcze drobnych usprawnień. Spora część narzekań dotyczy ograniczonej możliwości personalizacji. Aplikacja umożliwia wyszukiwania kursów bezpośrednich, z jedną przesiadką lub z dwoma. Nie ma z kolei tak bogatego wachlarza opcji, jak w aplikacji jakdojade.pl.

Opcje dodatkowe: Twórcy chwalą się, że przy wybieraniu miejsc skąd zaczynamy podróż oraz tych do których zmierzamy, możemy użyć mapy na której wskazujemy dwiema krzyżującymi się liniami, jaki przystanek nas interesuje. Następnie zatwierdzamy przyciskiem OK. Drugim ciekawym sposobem jest podanie pełnego adresu. Przy pomocy mapy gogle znowu weryfikujemy, czy program poprawnie wskazuje nam miejsce docelowe i zatwierdzamy przyciskiem. Ponadto Transportoid we współpracy z mPay umożliwił także zakup biletów przez telefon za pośrednictwem aplikacji na Androida. Obecnie usługa dostępna jest w miastach obsługiwanych przez mPay – Warszawa, Kraków, Białystok, Lublin i inne. Aby zacząć korzystać z usługi, należy zarejestrować swój telefon dzwoniąc pod numer *145# oraz zasilić wirtualną portmonetkę.

e-Podróżnik



e-Podróżnik to aplikacja, która jest smartfonowym odpowiednikiem popularnej strony internetowej do wyszukiwania połączeń. Program dostępny jest wyłącznie dla posiadaczy Androida. Reszta osób musi zadowolić się wersją internetową.

Funkcjonalność: Nie jest to typowy rozkład jazdy. Aplikacja przyda się osobom, które potrzebują znaleźć połączenia wykraczające poza miasto i do tego właściwie została stworzona. Nie da się z niej skorzystać nie mając jednocześnie dostępu do internetu. Szukanie odbywa się tylko z dostępem do sieci. Nie sprawdzimy wygodnie rozkładu jazdy dla konkretnej linii. Ta funkcja jest bardzo głęboko zaszyta.

Intuicyjność: Po włączeniu aplikacji naszym oczom ukazuje się strona z szukaniem połączeń. Punkt startowy jest już domyślnie zaznaczony naszą aktualną pozycją, ale funkcja zadziała o ile mamy włączony GPS w smartfonie. Wpisywać możemy ponadto konkretne przystanki albo ogólnie – nazwę miasta do którego się udajemy. Z listy możemy jeszcze wybrać tablice przystankowe. Znając nazwę możemy sprawdzić jakie obsługuje on linie. Po kliknięciu na tę nas interesującą wyświetla się cała lista z najbliższymi odjazdami oraz całym rozkładem podzielonym na konkretne dni. Tylko w taki sposób można dostać się do tradycyjnego rozkładu jazdy. Do codziennego korzystania z komunikacji miejskiej może to być znacznym utrudnieniem dla pasażera.

Zasięg: Baza aplikacji ograniczona jest właściwie tylko do liczby miast i przystanków w całej Polsce. W związku z tym możliwości są spore. Zwłaszcza, że e-Podróżnik ma w bazie także bardzo małych przewoźników, nie tylko dużych graczy, co czyni tę aplikację bardzo funkcjonalną z szerokim wachlarzem połączeń.

Szukanie połączeń: Aplikacja domyślnie stara się określić w jakim mieście się znajdujemy, dzięki temu stara się nazwy przystanków wyszukiwać w pierwszej kolejności właśnie z tego miasta. Liczba przesiadek nie jest w e-Podróżniku opcją premium, bez problemów aplikacja pokaże więcej niż jedną przesiadkę. Szczegóły takiego połączenia poznamy po kliknięciu na dany wariant. Dodatkowo poznamy orientacyjną cenę naszego połączenia, listę przystanków, nazwy przewoźników oraz drobne uwagi. Istnieje także możliwość sprawdzenia trasy przejazdu na mapie oraz włączenia opcji nawigowania głosowego. Aby ułatwić korzystanie z programu wyszukiwane trasy są zapamiętywane przez aplikację.

Opcje dodatkowe:
e-Podróżnik umożliwia na niektóre połączenia zakup biletu z poziomu aplikacji. Aby tego dokonać trzeba założyć specjalne konto użytkownika. Także z poziomu aplikacji możliwe jest uzyskanie szczegółowych danych o przewoźniku, z usług którego skorzystamy. Podany jest adres, a także numer telefonu. Możliwe jest również sprawdzenie połączeń komunikacji publicznej w Czechach i Niemczech. E-Podróżnik posiada rozkłady jazdy ponad 300 przewoźników z tych krajów.

MyBus



Ta aplikacja graficznie wygląda trochę topornie. Owszem, nie jest tak intuicyjna jak jej poprzedniczki, ale też ma kilka ciekawych opcji do zaproponowania. Przede wszystkim pokazuje aktualny stan komunikacji miejskiej. Idea wydaje się bardzo ciekawa, jednak ogranicza się do miast, które korzystają z oprogramowania dostarczanego przez firmę odpowiedzialną za powstanie także MyBus.

Funkcjonalność: Założeniem twórców aplikacji jest, by pracowała ona w trybie rzeczywistym. Oznacza to, że jeżeli zależy nam na dokładnym czasie odjazdów pojazdów, to program sprosta naszym oczekiwaniom. Ma ona jednak kilka minusów. Z pewnością ograniczony zasięg działania.

Intuicyjność: Aplikacja załącza się z zapytaniem, czy chcemy pracować w trybie online czy offline. Druga opcja pozwoli na wybór miast spośród puli 36 miast. Strona startowa wygląda podobnie do aplikacji mobileMPK. Z listy na stronie głównej wybieramy interesującą nas pozycję. W zależności czy interesuje nas planer podróży, odjazdy z przystanku czy konkretna linia klikamy w odpowiednią zakładkę. Kompletnie pogubić można się w liście przystanków. Twórcy aplikacji postanowili rozbić każdy na podgrupy, zatem program pokazuje fizyczną liczbę pojedynczych przystanków, a nie grup przystanków. Niewątpliwie opóźni to trochę prędką obsługę aplikacji, bowiem będzie wymagało chwili skupienia by wybrać ten odpowiedni (a podpowiedzi z kierunkiem jazdy nie ma, więc tak naprawdę strzelamy). Przystanki można oznaczać jako ulubione, o ile z nich często korzystamy, a także w zakładce najbliższe (pod warunkiem włączonego GPS) wybrać ten z proponowanych pod względem lokalizacji.

Zasięg: W przypadku tej aplikacji lista jest mocno ograniczona. Miast w bazie znajduje się 20 w trybie online oraz 36 w trybie offline, ale dziwi fakt braku np. Warszawy, Wrocławia, Poznania i innych dużych miast. Twórcy tłumaczą to tym, że aplikacja w trybie online może działać jedynie w tych miastach, w których pojazdy zostały odpowiednio wyposażone w lokalizację i gdzie został zainstalowany odpowiedni System Informacji Pasażerskiej, który przetwarza dane z pojazdów i udostępnia je pasażerom. Dodajmy też, że dotyczy to tych miast, które korzystają z oprogramowania w pojazdach autorstwa tych samych twórców, co tej aplikacji. – Nie planujemy aktualnie dodawać miast działających tylko w trybie offline, gdyż założeniem aplikacji jest praca w trybie rzeczywistym. Nie wykluczamy jednak takiego rozwiązania w bliższej lub dalszej przyszłości – wyjaśniają autorzy.

Szukanie połączeń:
Planer podróży nie wyróżnia się niczym szczególnym. Punkty początkowe i końcowe wybieramy z listy nazw przystanków, także musimy już znać ich nazwy oraz numer nadany przez organizatora transportu w mieście, bo nie zadbano o podanie kierunków. Dodatkowo możemy ustalić czy akceptujemy fakt przesiadek aż do trzech, czy w ogóle nie chcemy się przesiadać. Na tym personalizacja podróży się kończy. Nawigacja działa przy współudziale aplikacji Google.

Opcje dodatkowe:
W związku z działaniem rzeczywistym aplikacji, to co sprawdzamy jest faktycznym stanem komunikacji. Odjazdy z danego przystanku są oparte o aktualne położenie autobusu na mapie, a nie o sztywny rozkład jazdy. W przypadku sprawdzania rozkładu jazdy aplikacja ma możliwość wyświetlenia pojazdu na mapce z adnotacją o jego przyspieszeniu lub opóźnieniu, więc możemy na bieżąco śledzić, gdzie on jest. Dodatkowo możemy dowiedzieć się, czy pojazd będzie klimatyzowany oraz czy posiada udogodnienia dla niepełnosprawnych.

To drugi materiał z cyklu "Transport ze smartfonem". W pierwszym pisaliśmy o mobilepkp i jakdojade

Podziel się z innymi:


facebookLogolinkedInLogolinkedInLogoemailLogowykopLogogooglePlusLogo
Zobacz również
Turcja. Rowery wracają do łask?

Komunikacja

Turcja. Rowery wracają do łask?

Rafał Stawecki 06 maja 2016

Zakopane. Komunikacja miejska wykorzystywana i rozbudowywana

Komunikacja

Zakopane. Komunikacja miejska wykorzystywana i rozbudowywana

Katarzyna Paluch 05 maja 2016

Transport ze smartfonem (1)

Mobilność

Transport ze smartfonem (1)

Martyn Janduła 17 kwietnia 2016

 

 

 

 

 

 

Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa oraz ich poprawiania.


współpraca

 Rynek Kolejowy Rynek Lotniczy Rynek Infrastruktury IAB Polska ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | BM5