Partnerzy serwisu:
Komunikacja

Transport publiczny oszczędza energię i środowisko. Tak, ale jak bardzo?

Dalej Wstecz
Partner działu

Sultof

Data publikacji:
17-09-2014
Tagi geolokalizacji:

Podziel się ze znajomymi:

KOMUNIKACJA
Transport publiczny oszczędza energię i środowisko. Tak, ale jak bardzo?
fot. Sinn, lic. CC BY-SA 3.0light rail w Minneapolis
Korzystanie z transportu publicznego jest bardziej przyjazne środowisku niż korzystanie z własnego samochodu. To oczywiste, ale skala tego zjawiska jest trudna do oszacowania – pisze w komentarzu dla „Guardiana” brytyjski publicysta Christian Wolmar.

Wolmar jest jednym z najbardziej znanych brytyjskich dziennikarzy zajmujących się transportem, przez wiele lat związanych m.in. z „The Independent” i „The Observer”. Jest też najbardziej prawdopodobnym kandydatem Partii Pracy w wyborach burmistrza Londynu w 2016 r. W komentarzu stawia tezę, że nie radzimy sobie z porównywaniem kosztów energetycznych i środowiskowych transportu publicznego i samochodów. Te drugie demonizujemy za bardzo, choć rzecz jasna transport publiczny ma nad samochodami olbrzymią przewagę.

Transport – w całości – jest jednym z największych „pożeraczy” energii, poza ogrzewaniem. Jest odpowiedzialny za mniej więcej czwartą część emitowanych do atmosfery gazów cieplarnianych. I choć w Wielkiej Brytanii w ciągu ostatnich lat poziom emisji spada, to nieznacznie – ok. 0,2 proc. rocznie. Jednocześnie wyhamowuje rozwój rynku samochodowego. Jednoznacznego wyjaśnienia tego zjawiska nie ma, ale jest to splot wielu czynników – wzrostu ceny paliwa, rosnącej atrakcyjności transportu publicznego, większego zatłoczenia na drogach, czy zmniejszenia ulg dla producentów i dystrybutorów aut.

Jednocześnie rośnie ilość pasażerów kolei i to dobrze – zauważa Wolmar – bo uznaje się, że przejazd pociągiem pociąga za sobą dwudziestokrotnie mniejsze zużycie energii. Ale to liczba czysto teoretyczna. Rzecz jasna metro, wiozące tysiąc pasażerów, to w porównaniu do samochodów, które by tych pasażerów przewiozły, olbrzymia oszczędność energii, ale już ciężka lokomotywa spalinowa wioząca powietrze – nie tak wielka. „Należy pamiętać, że lokomotywy stają się coraz cięższe. Również z konieczności spełnienia wymogów bezpieczeństwa zużywają więcej energii niż kiedyś. Wygodne toalety, przystosowane dla osób niepełnosprawnych, zabierają miejsce dla pasażerów. Z drugiej strony trend w produkcji samochodów to zwiększająca się paliwooszczędność” – tłumaczy autor. To sprawia, że przewaga transportu nad prywatnym jest trudna do oszacowania.

Ale jednak wciąż ogromna. Wolmar cytuje byłego labourzystowskiego ministra w kilku resortach, w tym w resorcie transportu, Alistaira Darlinga, który powtarzał, że wożenie ludzi pociągiem jest równoznaczne w zużywaniu energii na produkcję czystego powietrza, bo każdy pasażer pociągu to jeden kierowca mniej w samochodzie. Dodaje też, że często to co uznajemy za „przyjazne środowisku” nie zawsze takie jest w rzeczywistości. Samochody elektryczne – powszechnie uważane za „zielony” środek transportu – korzystają najwyżej w 15 proc. z energii odnawialnej. Te facto źródło zanieczyszczeń przenoszą z rury wydechowej do komina elektrowni.

Jak w związku z tym jednocześnie zmniejszać zanieczyszczenia i obniżać zużycie energii? Dwa sposoby wydają się być oczywiste – zachęcanie do korzystania z rowerów w miastach i skłanianie ludzi do częstszego chodzenia na piechotę, przez odpowiednie projektowanie przestrzeni wokół nich. „Bardzo ciekawym podejściem jest myślenie o „dostępności” zamiast o „mobilności”. Do tej pory zachęcano konstruktorów dróg, by tworzyli je w sposób zapewniający samochodom jak najłatwiejszy dojazd w jak największą liczbę miejsc. Tymczasem dla wielu osób bez samochodu oznaczało to coś przeciwnego” – wyjaśnia.
Partner działu

Sultof

Tagi geolokalizacji:

Podziel się z innymi:

Pozostałe z wątku:

Dąbrowa Górnicza: Zniknęła kładka nad Sobieskiego. W zamian pasy

Przestrzeń

Warszawa. Plac Teatralny wymyślony z mieszkańcami na nowo

Przestrzeń

Warszawa. Plac Teatralny wymyślony z mieszkańcami na nowo

inf. pras. UM Warszawa 27 czerwca 2023

Zobacz również:

NIK: Polska ma duży problem ze starymi samochodami

Komunikacja

NIK: Polska ma duży problem ze starymi samochodami

Przemysław Farsewicz 06 grudnia 2020

Jak sprostać wyzwaniom logistyki miejskiej

Mobilność

Jak sprostać wyzwaniom logistyki miejskiej

inf. pras. 17 listopada 2020

Pozostałe z wątku:

Dąbrowa Górnicza: Zniknęła kładka nad Sobieskiego. W zamian pasy

Przestrzeń

Warszawa. Plac Teatralny wymyślony z mieszkańcami na nowo

Przestrzeń

Warszawa. Plac Teatralny wymyślony z mieszkańcami na nowo

inf. pras. UM Warszawa 27 czerwca 2023

Zobacz również:

NIK: Polska ma duży problem ze starymi samochodami

Komunikacja

NIK: Polska ma duży problem ze starymi samochodami

Przemysław Farsewicz 06 grudnia 2020

Jak sprostać wyzwaniom logistyki miejskiej

Mobilność

Jak sprostać wyzwaniom logistyki miejskiej

inf. pras. 17 listopada 2020

Kongresy
Konferencje
SZKOLENIE ON-LINE
Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.
Współpraca:
Rynek Kolejowy
Rynek Lotniczy
Rynek Infrastruktury
TOR Konferencje
ZDG TOR
ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | Powered by BM5