Partnerzy serwisu:
Przestrzeń

Tramwajem do zoo. Oliwa nowym salonem Gdańska?

Dalej Wstecz
Autor:

Redakcja

Data publikacji:
2015-11-24 16:14
Tagi:
Tagi geolokalizacji:
Źródło:
UM Gdańsk

Podziel się ze znajomymi:

facebookLogolinkedInLogolinkedInLogo
emailLogowykopLogogooglePlusLogo

 

Tramwajem do zoo. Oliwa nowym salonem Gdańska?
lic. Pumeks, lic. CC BY-SA 3.0 Wikimedia commons
Nad części gdańskiej dzielnicy Oliwa urzędnicy i specjaliści zastanawiają się od kilku już lat. Sprawa robi się o tyle pilna, że oliwski ogród zoologiczny planuje się rozwijać, co ma się przełożyć nawet na podwojenie liczby odwiedzających. Miasto ma pomysł, by wyprowadzić z Oliwy ruch tranzytowy i przy okazji stworzyć z Oliwy urbanistyczny „salon” Gdańska.

Pomysł na zbudowanie nowej nitki tramwajowej narodził się przez... ambicje ogrodu zoologicznego. Obecnie w ciągu roku zoo odwiedza ponad 400 tysięcy osób. A ma ich być, zgodnie z planami, nawet milion rocznie. To spowoduje zwiększenie liczby samochodów w tej okolicy i potrzebnych dla nich miejsc parkingowych. Przy obecnym układzie drogowym oznacza to jeszcze większe zakorkowanie tej części miasta. Dlatego już 1,5 roku temu urbaniści zajęli się opracowaniem rozwiązań komunikacyjnych, które udrożnią ruch w tym miejscu. Jednym z pomysłów jest wybudowanie linii tramwajowej, dzięki której można by podjeżdżać niemal pod bramy zoo. Nowa linia zostałaby wybudowana wzdłuż ul. Opata Rybińskiego i Stary Rynek Oliwski.

Jest też sposób na udrożnienie ul. Spacerowej. Urbaniści proponują przebudować węzeł Osowa przy obwodowej i pozostawić jedną jezdnię ul. Spacerowej, tak jak jest to obecnie. Ale do tej jezdni chcą dodać buspasy – na odcinku od Osowej do planowanego węzła integracyjnego komunikacji publicznej przy stacji kolejowej w Oliwie.

Ruch tranzytowy z ul. Spacerowej zostałby z kolei przesunięty do tunelu pod wzgórzem Pachołek. Wyprowadzenie z Oliwy ruchu tranzytowego ułatwiłoby utworzenie ze starej Oliwy drugiego, po ul. Długiej i Długim Targu, urbanistycznego „salonu” Gdańska. Poza tym zaproponowano utworzenie, na wzór tego na Pieckach-Migowie, pasa autobusowo-tramwajowego: od ul. Opackiej do dworca kolejowego w Oliwie.

Ewentualny nowy węzeł integracyjny oznaczałby reorganizację istniejących linii tramwajowych i, niewykluczone, budowę nowych tras tramwajowych na Przymorzu. Tutaj jednak na razie żadnych konkretnych propozycji nie ma. Jest też pomysł, by przesunąć o blisko kilometr główne wejście do zoo, mniej więcej na wysokości dzisiejszego boiska.

Wiceprezydent Gdańska Andrzej Bojanowski podkreślał, że tak diametralna zmiana tzw. starej Oliwy będzie możliwa tylko w przypadku budowy tunelu pod Pachołkiem. Priorytetem jest bowiem odciążenie wymienionych wyżej ulic. Decyzja środowiskowa dotycząca tunelu i budowy Drogi Zielonej powinna być gotowa w przyszłym roku.

Obecni na miejscu radni chwalili propozycje przedstawione przez urbanistę Marka Nakoniecznego. Jego pracownia przygotowywała wcześniej m.in. projekt budowy tzw. Nowej Politechnicznej. Jeden z radnych Oliwy miał jednak zastrzeżenia co do planów przerzucenia części ruchu kołowego na ulicę Polanki i sąsiednie. Przyznał też, że mieszkańcy boją się planowej ul. Nowej Sudeckiej, prostopadłej do ul. Wita Stwosza. Nakonieczny uspokajał jednak, zapewniając, że skoro ruch tranzytowy w Oliwie zostanie przecięty, to i na sąsiednich uliczkach będzie mniejszy. Nowa ulica miałaby też odciążyć ul. Derdowskiego.

Podziel się z innymi:


facebookLogolinkedInLogolinkedInLogoemailLogowykopLogogooglePlusLogo
Zobacz również
Gdańsk: Nowa Politechniczna vs GPW. Zmierzamy ku lepszemu

Przestrzeń

Gdańsk: Nowa Politechniczna vs GPW. Zmierzamy ku lepszemu

Tomasz Larczyński 24 września 2015

Gdańsk: Tramwaj z południa do Wrzeszcza. Miasto rozważa alternatywy

Przestrzeń

Gdańsk: Tramwaj z południa do Wrzeszcza. Miasto rozważa alternatywy

Witold Urbanowicz 09 września 2015

Gdańsk zainaugurował trasę tramwajową na Morenę

Przestrzeń

Gdańsk zainaugurował trasę tramwajową na Morenę

Redakcja 27 sierpnia 2015

 

 

 

 

 

 

Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa oraz ich poprawiania.


współpraca

 Rynek Kolejowy Rynek Lotniczy Rynek Infrastruktury ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | BM5