Tramwaje Warszawskie rozstrzygnęły drugi przetarg związany z planowaną zajezdnią Annopol. Wybrano wykonawcę systemu zarządzania zajezdnią. Jego zadaniem będzie zarządzanie przebiegiem wszystkich procesów technologicznych, w tym sterowanie ruchem i optymalizacja drogi przebiegu tramwajów.
Jak pisaliśmy,
wybrano już inżyniera kontraktu dla nowej zajezdni, którego zadaniem będzie także wsparcie zamawiającego i przygotowanie dokumentacji na potrzeby przetargu na wykonawcę robót budowlanych. Teraz rozstrzygnięto drugi z przetargów, którego przedmiotem jest zaprojektowanie i wdrożenie systemu zarządzania przyszłą zajezdnią.
Zadaniem systemu jest zarządzanie wszystkimi procesami technologicznymi zajezdni oraz procesów identyfikacji i lokalizacji tramwajów, automatycznego sterowania ruchem i zwrotnicami, w tym zarządzanie wjazdami i zjazdami tramwajów. System powinien optymalizować przejazd tramwaju, aby nie doprowadzać do zatorów. Przewidziano tryb automatyczny, półautomatyczny i ręczny.
Zakłada się, że pojemność zajezdni umożliwi obsługę około 152 tramwajów o długości do 33 m. Jak wynika za specyfikacji zamówienia, tramwaj zjeżdżający z trasy od bramy zjazdowej (gdzie zostaje sprawdzony przez pracownika) kierowany jest, zgodnie z planem lub dyspozycją, na jedno ze stanowisk obsługowych zlokalizowanych na terenie zajezdni (w halach). Przed wjazdem na to stanowisko tramwaj musi przejechać przez stanowisko pomiarowe do badania płaskich miejsc i w zależności od bieżącego natężenia ruchu i harmonogramu mycia, przez myjnię tramwajową (przejazdową). W hali obsług technicznych znajduje się pięć torów (dwustanowiskowych) przeznaczonych do wykonania OC (obsługa codzienna), jednak założono, że podstawowo będzie wykonywane OC na czterech torach (tor 5 będzie rezerwowym). OC będzie łącznie wykonywane na ośmiu stanowiskach z tym, że tylko czterech z nich są wyposażone w system dystrybucji piasku i płynu do spryskiwaczy (od strony północnej). Zamawiający szacuje, że łączny czas postoju na stanowisku OC nie przekroczy 12 minut. Każdy skład zjeżdżający z miasta będzie przy dojeździe do bramy odpowiednio zakwalifikowany, według statusu: sprawny, niesprawny. Obsługa na stanowisku przyjęcia na bramie będzie ok. 2 minut. Na podstawie tych informacji oraz zaplanowanych wcześniej czynności skład jest wysyłany na odpowiednie stanowisko (obsługowe lub naprawcze). Mycie tramwajów w myjni przejazdowej będzie zależeć od wcześniej przyjętego cyklu. Zamawiający szacuje, że przejazd tramwaju od bramy wjazdowej do hali obsługowej (OC) z uwzględnieniem przejazdu przez stanowisko pomiarowe oraz mycia nie powinien być dłuższy niż 3 minuty.
Termin składania ofert minął w czerwcu. Wystartowały dwie firmy, które wyceniły system na 12,2 mln zł brutto i 18,3 mln zł brutto – powyżej budżetu określonego na 9,2 mln zł brutto. Ostatecznie wygrała tańsza oferta złożona przez firmę PSI Polska z Poznania. Pokonała ona konkurenta – firmę Wasko z Gliwic – ceną, choć zdobyła mniej punktów w kryterium funkcjonalności systemu.
Tramwaje Warszawskie zakładają, że umowa zostanie zrealizowana do listopada 2026 r., przy czym pozwolenie na użytkowanie zajezdni zostanie uzyskane do 19 grudnia 2023 r.