Partnerzy serwisu:
Przestrzeń

Tramwaj na Morenę

Dalej Wstecz
Data publikacji:
11-08-2013
Tagi geolokalizacji:

Podziel się ze znajomymi:

PRZESTRZEŃ
Tramwaj na Morenę
mat. inwestora
W lipcu spółka Gdańskie Inwestycje Komunalne ogłosiła przetarg na budowę nowej linii tramwajowej w dzielnicy Piecki Migowo, czyli tzw. Tramwaj na Morenę. Z tej okazji warto przyjrzeć się projektowi, który wprowadzi kilka unikatowych w skali Trójmiasta rozwiązań.

Zakres przetargu na budowę nowej linii obejmuje budowę linii tramwajowej Siedlce - Pomorska Kolej Metropolitalna, budowę drogi rowerowej wzdłuż ul. Nowolipie - Rakoczego na odcinku od ul. Kartuskiej do ul. Potokowej, oraz przebudowę sieci wodociągowych i kanalizacyjnych w ulicach Kartuska, Schuberta, Nowolipie, Rakoczego. Termin składania ofert mija 23 sierpnia. Kryterium udzielenia zamówienia będzie najniższa cena. Planowany termin zakończenia budowy nowej linii to 30 września 2015. Długość nowej linii to 3,6 km. Wraz z budową linii przebudowane zostaną ulice wraz ze skrzyżowaniami oraz istniejąca pętla Siedlce, na której powstaną wspólne perony tramwajowo-autobusowe. Przebudowana zostanie istniejąca estakada w ul. Rakoczego, wybudowana zostanie też nowa estakada, powiązana z budowanym dopiero przystankiem Pomorskiej Kolei Metropolitalnej Gdańsk Brętowo. To rzadki w kraju przykład zaplanowania dwóch oddzielnych, realizowanych przez różne podmioty inwestycji komunikacyjnych w taki sposób, by od uruchomienia wzajemnie się uzupełniały.

Opóźniona o ponad trzy lata

Przypadkowo zarówno tramwaj na Morenę, jak i linia PKM zostaną oddane również w podobnym czasie. Pierwotnie realizacja tramwaju na Piecki Migowo przewidywana była na maj 2011 - czerwiec 2012. Od dawna jednak wiadomo, że zostanie on zrealizowany dopiero na koniec obecnej perspektywy unijnej. Budżet Gdańskiego Projektu Komunikacji Miejskiej - etap III B, w ramach którego realizowana jest inwestycja to ponad 261 mln zł. Na tę kwotę składa się także wykonana już przebudowa torowisk wzdłuż ul. Jana z Kolna (9 mln zł) oraz dostawa pięciu sztuk tramwajów dwukierunkowych Pesa Jazz Duo za 54 mln zł (co ciekawe, na opublikowanych przez inwestora wizualizacjach są to znane z Wiednia tramwaje Siemens Ulf). Na nową linię pozostało zgodnie z budżetem ok. 198 mln zł. Unijne dofinansowanie ma wynieść maksymalnie 59 proc. kosztów kwalifikowanych. Według szacunków będzie to ok. 125 mln zł, ale umowa z CUPT wciąż nie została podpisana.

Interesujące jest to, że jeden z wariantów przewiduje dodatkowo budowę krótkiej odnogi od nowej linii w ul. Bulońską. Jeśli jednak po przetargu okaże się, że łączny koszt będzie zbyt wysoki, wtedy budowa odgałęzienia może zostać z tej inwestycji wyłączona. Kolejnym interesującym rozwiązaniem, które nie było jak dotąd stosowane w Gdańsku, są pasy autobusowo-tramwajowe. Powstaną one na ul. Rakoczego, między ul. Jaśkowa Dolina a ul. Bulońską. Wzdłuż nowej linii mają powstać nowe ścieżki rowerowe i chodniki, co na szczęście staje się standardem przy tego typu inwestycjach Projekt przewiduje również budowę wyświetlaczy systemu informacji pasażerskiej na wszystkich peronach.

Z tramwaju drzwi w drzwi do pociągu

Jeszcze bardziej interesującym rozwiązaniem będzie sama krańcówka PKM Brętowo. Powstanie tu pierwszy w Polsce wspólny peron tramwajowo- kolejowy. Przy jednej jego krawędzi będą zatrzymywać się dwukierunkowe tramwaje z Siedlec, przy drugiej - pociągi w stronę centrum Gdańska. Pełny trapez rozjazdowy umożliwi zmianę kierunku biegu tramwaju i powrót w kierunku pętli Siedlce. Minusem tego rozwiązania będzie konieczność dwukrotnego pokonania przez podróżnych schodów w drodze powrotnej. Celem uzupełnienia -przystanek PKM Strzyża, gdzie również nastąpi integracja PKM z siecią tramwajową, rozwiązano klasycznie - z linią kolejową na estakadzie nad torami tramwajowymi, przy klasycznej pętli. Infrastruktura wokół przystanku Brętowo została zaplanowana przyszłościowo - w projekcie PKM przewidziano możliwość budowy kładki pieszej wzdłuż wiaduktu nad ulicą Rakoczego, a wzdłuż linii Pomorskiej Kolei Metropolitalnej przewidziano rezerwę dla ewentualnego przedłużenia linii tramwajowej. Już teraz na Brętowie powstaną jednak przystanki autobusowe, oraz parking dla 17 samochodów i 32 rowerów.

Warto przypomnieć, że w ramach Gdańskiego Projektu Komunikacji Miejskiej - etap III A wybudowana została linia tramwajowej "Chełm - Nowa Łódzka" o długości 2,9 km. Przebiega na trasie od al. gen. W.Sikorskiego, wzdłuż ulic Witosa, Nowej Łódzkiej do Węzła Integracyjnego za skrzyżowaniem z ul. Świętokrzyską. Równocześnie z budową linii tramwajowej " Chełm - Nowa Łódzka" realizowana była - przez Dyrekcję Rozbudowy Miasta Gdańska - budowa ul. Nowej Łódzkiej (o długości 1,9 km, 2 jezdnie z 2 pasami ruchu). 11 zadań obejmowało przebudowę torowisk tramwajowych zlokalizowanych w ulicach: Kliniczna, al. Rzeczypospolitej i al. gen. J. Hallera, Krasickiego, Rybołowców, Strajku Dokerów, Wolności, Pomorska, al. Wojska Polskiego, al. Grunwaldzka, Nowe Ogrody, Kartuska o łącznej długości ok. 26,0 km pojedynczego toru wraz z przebudową sieci i kabli trakcyjnych.
Tagi geolokalizacji:

Podziel się z innymi:

Kongresy
Konferencje
SZKOLENIE ON-LINE
Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.
Współpraca:
Rynek Kolejowy
Rynek Lotniczy
Rynek Infrastruktury
TOR Konferencje
ZDG TOR
ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | Powered by BM5