Partnerzy serwisu:
Przestrzeń

Tramwaj do Wilanowa: Drzewa, które miały zostać, wycięto

Dalej Wstecz
Data publikacji:
21-02-2023
Tagi geolokalizacji:

Podziel się ze znajomymi:

PRZESTRZEŃ
Tramwaj do Wilanowa: Drzewa, które miały zostać, wycięto
fot. Agata Kowalska
Nieustannie dużo emocji i uwag budzi kwestia wycinek zieleni przy budowie tramwaju do Wilanowa i rozległej przebudowie infrastruktury towarzyszącej. Choć raz po raz pojawiają się informacje o uratowaniu drzew wcześniej planowanych do usunięcia, to niestety zdarzają się też sytuacje odwrotne. Wycięto właśnie drzewa przy skrzyżowaniu Spacerowej i Belwederskiej – pomimo tego, że wcześniej zostały odgrodzone taśmą ochronną.

Budowa 7,5-kilometrowej trasy tramwajowej – wraz z przebudową układu drogowego i instalacji podziemnych – wymusza sporą ingerencję w zieleń. W zasięgu oddziaływania inwestycji, w momencie wykonywania projektu budowlanego zinwentaryzowano 1487 drzew. Do wycięcia przeznaczono ok. 28%, choć na etapie projektu wykonawczego udało się kolejne egzemplarze uratować. Większość drzew już wycięto.

Okazuje się, że znikać mogą też drzewa, które – zgodnie z projektem budowlanym – miały nie być objęte budową. Co więcej, były nawet otoczone siatką zabezpieczającą, wskazującą na ochronę. Tak się stało z drzewami w południowo-zachodnim narożniku skrzyżowania Spacerowej i Belwederskiej. Zwróciła na to uwagę dziennikarka Agata Kowalska.

Do sprawy odniosły się już Tramwaje Warszawskie. – Jest nam bardzo przykro i ubolewamy, że musieliśmy usunąć drzewa na rogu ul. Spacerowej i Belwederskiej. Szkoda każdego drzewa, dlatego z ostateczną decyzją wstrzymujemy się do końca, i badamy inne możliwości – mówi Maciej Dutkiewicz, rzecznik prasowy Tramwajów Warszawskich. Przyznaje, że projekt budowlany zakładał ich zachowanie.

Wszystko zmieniło się jednak na etapie projektu wykonawczego. – Przy skrzyżowaniu ul. Spacerowej z Belwederską znajduje się centralna komora ciepłownicza, do której podłączone są trzy magistrale. Dwie o średnicy 1 metra i jedna o średnicy 70 cm. Są też dwa przyłącza obsługujące lokalne osiedla. W toku prac nad tym projektem gestor sieci ciepłowniczej [Veolia – red.] wskazał nam, jak ma przebiegać trasa przebudowywanego ciepłociągu i jak ma być ona budowana. Projektant zajmujący się projektem wykonawczym, gdy wyznaczał dokładny przebieg ciepłociągów, powoływał się na normy i wytyczne narzucone przez gestora. Komora ciepłownicza nie może być ulokowana w obszarze pobocza, dróg rowerowych. Nie może być też tam, gdzie istnieje również inne uzbrojenie podziemne np. kanalizacja sanitarna, teletechniczna i sieci elektroenergetyczne. Właściciel sieci ciepłowniczej wymaga, by minimalna odległość drzew i krzewów od cieci ciepłowniczych o takiej średnicy wynosiła minimum 5 m – wylicza Dutkiewicz. Jak dodaje, żadne drzewo nie zostało wycięte w związku z przesuwaniem jezdni czy bezpośrednio budową torowiska.

Zgodnie z wymogami Veolii w odległości min. 2-5 m (w zależności od średnicy rury / kanału / komory) nie można wykonywać „żadnych stałych elementów architektonicznych ani trwałych nasadzeń. Nie należy robić nasadzeń drzew w odległości bliższej od sieci ciepłowniczej niż zasięg korony dorosłego drzewa”.

Z kolei Budimex podkreśla, że sama pomarańczowa siatka z tabliczką "Strefa Ochrony Drzew" oznacza, że „na obszarze, na którym znajduje się drzewo, nie można składować materiałów budowlanych, a ciężki sprzęt nie może podjeżdżać blisko niego, by nie uszkodzić jego pnia, korony oraz korzeni”. Dopiero po analizach inwestora wraz z inspektorem ds. ochrony środowiska zapada decyzja, czy drzewo może pozostać na swoim miejscu, powinno zostać przesadzone, czy konieczne jest jego usunięcie. Co decyduje o tym ostatnim? „Jego pozostawienie sprawia, że sieci podziemne znajdują się zbyt blisko bryły korzeniowej; korzenie wrastają w sieć i naprawy danej sieci będą stanowić zagrożenie w czasie użytkowania nowej trasy tramwajowej; będzie zahaczało o skład tramwaju lub będzie ograniczało widoczność kierującemu; zagraża utratą statyki, nieprzewidzianym i gwałtownym przewróceniem” – wylicza Budimex.

W sumie, w ramach nasadzeń kompensacyjnych, przewidziano dosadzenie ok. 1000 drzew (z czego 400 z inicjatywy Budimeksu). Spółdzielnie i wspólnoty – dysponujące oczywiście wolnym gruntem oraz zasobami do dbania o nowe nasadzenia – mogą składać wnioski o udział w akcji nasadzeń do 15 marca.
Tagi geolokalizacji:

Podziel się z innymi:

Pozostałe z wątku:

Warszawa: Tramwaj na Modlińskiej. Wybrany korytarz trasy [schematy]

Przestrzeń

Warszawa: Tramwaj na Modlińskiej. Wybrany korytarz trasy [schematy]

Witold Urbanowicz 11 września 2023

Warszawa: Tramwaj do Wilanowa. Udało się już przełączyć ciepłociąg

Przestrzeń

Warszawa: Na początku jesieni możliwa umowa na tory na Rakowieckiej

Przestrzeń

Zobacz również:

Pozostałe z wątku:

Warszawa: Tramwaj na Modlińskiej. Wybrany korytarz trasy [schematy]

Przestrzeń

Warszawa: Tramwaj na Modlińskiej. Wybrany korytarz trasy [schematy]

Witold Urbanowicz 11 września 2023

Warszawa: Tramwaj do Wilanowa. Udało się już przełączyć ciepłociąg

Przestrzeń

Warszawa: Na początku jesieni możliwa umowa na tory na Rakowieckiej

Przestrzeń

Zobacz również:

Kongresy
Konferencje
SZKOLENIE ON-LINE
Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.
Współpraca:
Rynek Kolejowy
Rynek Lotniczy
Rynek Infrastruktury
TOR Konferencje
ZDG TOR
ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | Powered by BM5