Kraków przymierza się do budowy ok. 4,5-kilometrowej trasy tramwajowej od Meissnera do Mistrzejowic – z kilometrowym tunelem – w formule partnerstwa publiczno-prywatnego. Trzy podmioty zostały zaproszone do udziału w dialogu konkurencyjnym.
Przedmiotem zamówienia jest budowa linii tramwajowej w ramach Krakowskiego Szybkiego Tramwaju na odcinku od ul. Meissnera do Mistrzejowic, a następnie jej utrzymanie w okresie trwania umowy. Zamówienie będzie realizowane w formule partnerstwa publiczno-prywatnego. W ramach realizacji projektu partner prywatny zobowiąże się do zaprojektowania, wybudowania, sfinansowania i utrzymania wytworzonej infrastruktury. Kraków na realizację zamówienia planuje przeznaczyć kwotę w wysokości 455,5 mln zł brutto.
Inwestycja zakłada budowę torowiska o długości ok. 4,5 km, 9 par nowych przystanków, rozbudowę pętli tramwajowej Mistrzejowice, a także budowę 940-metrowego tunelu pod rondem Polsad wraz z podziemnym przystankiem. Trasa ma przebiegać od skrzyżowania ul. Jana Pawła II z Lema i Meissnera w ciągu Meissnera, Młyńskiej, Lublańskiej, Dobrego Pasterza, Krzesławickiej, Bohomolca, ks. Kazimierza Jancarza do istniejącej pętli Mistrzejowice.
Przetarg zakłada także przebudowę istniejącego układu drogowego ulic na długości ok. 10,3 km, w tym ul. Lublańskiej, Młyńskiej, Meissnera w celu dostosowania ich do prowadzenia pomiędzy jezdniami torowiska tramwajowego, przebudowę Ronda Polsadu, Ronda Młyńskiego oraz Ronda Barei, a także przebudowę fragmentów ulic: Dobrego Pasterza i Bohomolca, skrzyżowania al. Jana Pawła II z ul. Mogilską i Meissnera, ul. Mogilskiej.
W lipcu zeszłego roku minął termin składania wniosków o udział w dialogu konkurencyjnym. W sumie zamówieniem zainteresowanych było siedem podmiotów. Ostatecznie do rozmów zostało zaproszonych trzech wykonawców, którzy uzyskali najwięcej punktów. To konsorcjum firm: PPP Solutions Polska Sp. z o.o. (lider) i Gulermak AGir Sanayi Insaat ve Taahhu A.S. (partner), Mota-Engil Central Europe PPP Road Sp. z o.o. oraz VARDUN Sp. z o.o. Jak informuje ZDMK, rozmowy z tymi firmami będą podstawą do opracowania specyfikacji istotnych warunków zamówienia. Przewidywany okres prowadzenia dialogu wyniesie około 15 miesięcy.
Umowa PPP ma zostać zawarta na 24 lata (1,5 roku – projektowanie, 2 lata – budowa obiektu, 20 lat – utrzymanie infrastruktury przez partnera prywatnego). Okres ten będzie liczony od momentu zawarcia umowy z partnerem prywatnym. Wynagrodzeniem dla niego będzie tzw. opłata za dostępność, którą będzie ponosił ZDMK.
Miasto zamierza realizować zamówienie w nietypowej i nowatorskiej dla tego typu inwestycji formule PPP. – Projektem tym otwieramy nowy rozdział, by zobaczyć, jak będzie to działało. Wsparcie ministerstwa pozwoli wyciągnąć wnioski, zobaczyć, jak zachowa się partner prywatny i opracować raport z wnioskami z inwestycji dla wszystkich miast w Polsce. Za kilka lat środków zewnętrznych będzie coraz mniej –
mówi Łukasz Franek, obecny dyrektor ZTP Kraków.
mat. UM Kraków