Z miast także Toruń zawnioskował o wsparcie w pozyskaniu autobusów elektrycznych w ramach programu „Zielony transport publiczny”. Wraz z pojazdami miasto ma w planach zakup niezbędnej infrastruktury. W międzyczasie trwa oczekiwanie na pierwsze elektryki od Solarisa, zamówione jeszcze w 2020 roku.
W ciągu kilku dniu Narodowy Fundusz Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej zakończył przyjmowanie wniosków w programie „Zielony transport publiczny”. Złożone wnioski o dofinansowanie
bardzo szybko wyczerpały pulę dostępnej alokacji. Do rozdysponowania było 1,1 mld zł dotacji na zakup autobusów napędzanych prądem lub wodorem. Poziom dofinansowania przewidziano na poziomie 80% kosztów kwalifikowanych zakupu autobusów o napędzie elektrycznym oraz trolejbusów, a w przypadku autobusów wodorowych dotacje będą sięgać aż 90%.
W kolejce po fundusze na zakup bezemisyjnych autobusów ustawił się także Toruń. – Miasto za pośrednictwem Miejskiego Zakładu Komunikacji w Toruniu złożyło wniosek na dofinansowanie zakupu 10 nowych 12-metrowych elektrycznych autobusów miejskich wraz z niezbędną infrastrukturą – wyjaśnia Anna Kulbicka-Tondel, rzeczniczka prasowa miasta. Nie zdradza jednak kwoty, na jaką miasto szacuje zamówienie.
W ramach niezbędnej infrastruktury, Toruń chciałby zamówić 5 sztuk podwójnych ładowarek Plug-In o mocy do 120 kW. Zlokalizowane byłyby one na zajezdni autobusowej. Wniosek dotyczy także 3 ładowarek pantografowych z pantografem odwróconym o mocy 400 kW. Byłyby one zlokalizowane na pętlach Wrzosy i Olimpijska oraz na terenie zajezdni Legionów.
– Realizujemy proces odnowy taboru. Po dostawie pojazdów nastąpi likwidacja autobusów najbardziej wyeksploatowanych w liczbie odpowiadającej liczbie dostarczonych aut – informuje Kulbicka-Tondel. Dodaje również, że zakup autobusów elektrycznych pozwoli także na realizację ustawowego obowiązku spełniania wymaganego udziału taboru zeroemisyjnego w ogólnej liczbie posiadanych pojazdów przez MZK.
Nie byłyby to pierwsze zakupy elektryków przez Toruń. Miasto we wrześniu ubiegłego roku podpisało kontrakt na zakup sześciu autobusów elektrycznych oraz infrastruktury do ich ładowania. W części postępowania dotyczącej autobusów elektrycznych wpłynęła jedna oferta – firmy Solaris – na kwotę 16,730 mln zł brutto. W zakresie dostawy i montażu infrastruktury do ładowania wpłynęły dwie oferty, ostatecznie za korzystniejszą uznano propozycję Ekoenergetyki i Westa Building na kwotę 4,679 mln zł brutto. Zamówienie ma zostać zrealizowane w ciągu 18 miesięcy. Więcej o specyfikacji zamówienia pisaliśmy
w tym artykule.