Partnerzy serwisu:
Komunikacja

Nowe hybrydy w taborze MZK Toruń

Dalej Wstecz
Partner działu

Sultof

Data publikacji:
10-06-2025
Ostatnia modyfikacja:
10-06-2025
Tagi geolokalizacji:
Źródło:
inf. pras. MZK Toruń

Podziel się ze znajomymi:

KOMUNIKACJA
Nowe hybrydy w taborze MZK Toruń
Fot. Agnieszka Bielecka / MZK Toruń
Ciche, bezpieczne, komfortowe, przystosowane do przewozu osób z niepełnosprawnością – do Torunia przyjechały nowe autobusy hybrydowe. Już za kilka dni wyjadą na trasy. To dopiero początek kolejnych miejskich inwestycji w ekologiczny, publiczny transport zbiorowy.

– Inwestycje Torunia w komunikację miejską wskazują jasno, że stawiamy na tabor ekologiczny. Mamy nowe autobusy hybrydowe, podpisaliśmy kontrakt na 40 autobusów elektrycznych, będą nowe tramwaje, planowana jest budowa nowej zajezdni i linii tramwajowej oraz kolejne modernizacje torowisk – wylicza Przewodniczący Rady Miasta Torunia Łukasz Walkusz i dodaje: - Łącznie będą to inwestycje o wartości ponad pół miliarda złotych.

– Miasto wraz z Miejskim Zakładem Komunikacji konsekwentnie prowadzi plan modernizacji infrastruktury taborowej. Teraz do Torunia przyjechały cztery autobusy hybrydowe, niskoemisyjne. Zakupiono je ze środków własnych Gminy Miasta Toruń. Ale prawdziwa rewolucja dopiero przed nami, kiedy to do Torunia dotrze 40 autobusów elektrycznych, zeroemisyjnych – mówi zastępca Prezydenta Miasta Torunia Rafał Pietrucień i dodaje:

– Wykonawca deklaruje, ze możliwe, że pierwsze z nich dotrą do Torunia jeszcze w tym roku. Jest to konsekwentna polityka przechodzenia na źródła nisko- i zeroemisyjne, co ma bardzo duże znaczenie dla środowiska naturalnego.

Tabor toruńskiej komunikacji miejskiej jest sukcesywnie wymieniany. Miasto inwestuje przede wszystkim w rozwiązania ekologiczne, przyjazne środowisku, dbając jednocześnie o komfort i bezpieczeństwo pasażerów. Każdy nowo kupowany autobus jest wyposażony m.in. w system informacji pasażerskiej, monitoring, klimatyzację, automaty do sprzedaży biletów, WiFi, łącza USB, system detekcji pożarów. Są to zawsze pojazdy niskopodłogowe, przystosowane do przewozu osób z niepełnosprawnością.

Aktualnie 100% autobusów wyposażonych jest w elektroniczne tablice informacyjne, 100% w monitoring, 100% w terminale do zakupu biletów elektronicznych i systemu Karty Miejskiej JO, ponad 83% w automat biletowy, 100% to autobusy niskopodłogowe. Tych udogodnień nie maja tylko dwa zabytkowe jelcze i pojazd nauki jazdy.

„Hybrydy” dla Torunia

– Pierwszy autobus o napędzie hybrydowym, marki Solaris, pojawił się w Toruniu w lipcu 2015 r. Następnie, pod koniec roku 2018, pasażerów zaczęły wozić hybrydowe MAN-y, których mamy 14. Teraz do Torunia dotarły cztery kolejne „hybrydy”. Zakupione zostały ze środków własnych Gminy Miasta Toruń. Umowę na ich zakup z wyłonionym w przetargu wykonawcą - Solaris Bus&Coach sp. z o.o. – podpisano 27 czerwca ubiegłego roku. Jednostkowa cena brutto jednego autobusu wyniosła 1.860.990,00 zł brutto – mówi prezes MZK w Toruniu Zbigniew Wyszogrodzki.

Nowe autobusy są 12-metrowe, z napędem hybrydowym, przystosowane dla osób z niepełnosprawnością, niskopodłogowe, wyposażone między innymi w system cyfrowego monitoringu wizyjnego przedziału pasażerskiego i kabiny kierowcy, system informacji pasażerskiej, urządzenia do sprzedaży biletów, w tym biletów elektronicznych i obsługi Karty Miejskiej JO, klimatyzację, WIFI, ładowarki USB oraz system detekcji i gaszenia pożaru komory silnika.

Są to pojazdy typu „mild hybrid”, nieco inne od tych, które już mamy w Toruniu (zwykłe hybrydy). Co to oznacza? Silnik diesla współpracuje tu z modułem elektrycznym w trybie „mild hybrid”, odzyskując energię bezpowrotnie traconą w autobusach z tradycyjnym napędem. Odzyskana energia gromadzona jest w ultrakondenstaorach. Pojazd wykorzystuje tę energię do zasilania urządzeń na pokładzie oraz pracy układu start/stop, co pozwala na oszczędność paliwa na poziomie nawet do kilkunastu procent w stosunku do tradycyjnych napędów. Dodatkowo układ start/stop znacznie zmniejsza emisję spalin do atmosfery. Jest to szczególnie zauważalne na przystankach (tzw. „cichy przystanek”), kiedy pasażerowie mogą wsiadać do pojazdu lub z niego wysiadać w ciszy, gdyż silnik wówczas nie pracuje.

– Autobusy, które dzisiaj przekazujemy, mają najbardziej zaawansowane rozwiązania napędu, co przekłada się na zużycie paliwa i emisję CO2. Jeżdżą bardzo płynnie, cicho, mają możliwość jazdy bezemisyjnej w obszarze przystanków i są bardzo komfortowe. Wyposażono je w osiem systemów związanych z bezpieczeństwem – martwe pole z prawej strony, system pomiaru ciśnienia w kołach, rozpoznawanie znaków drogowych, przeszkód przed autobusem, zmęczenia kierowcy, migania tylnych świateł i bezpieczeństwa cyfrowego. Jestem przekonany, że będą dobrze służyły torunianom – stwierdza Andrzej Sienkiewicz, Dyrektor Sprzedaży Solaris Bus & Coach.

Będzie kolejnych 40 „elektryków”

Cztery kolejne autobusy hybrydowe to tylko część inwestycji Torunia w nowoczesny, ekologiczny transport zbiorowy. Przed nami realizacja największego jednorazowego zakupu autobusów – 40 pojazdów o napędzie elektrycznym i ładowarek. Ten zakup został sfinansowany przy wsparciu Unii Europejskiej.

Łączna wartość projektów, dzięki którym w Toruniu pojawi się 40 kolejnych autobusów elektrycznych to 148 578 955 zł brutto, a pozyskane dofinansowanie wynosi 100 159 608, 45 zł. Ze środków z KPO zakupiono 25 autobusów elektrycznych (dostawa do 24 lutego 2026 r.) oraz 16 ładowarek do ich obsługi (dostawa do 2 czerwca 2026 r.). Wartość zakupów to blisko 88,5 mln zł brutto, z czego ok. 68,5 mln zł to unijne dofinansowanie. Przy udziale tych samych środków zakupiono pięć autobusów elektrycznych do obsługi linii podmiejskich na obszarze gmin Lubicz, Obrowo i m. Toruń (dostawa do 24 lutego 2026 r.). Wartość zakupu: blisko 15,8 mln zł brutto, z czego prawie 11 mln zł stanowi dofinansowanie z UE. Ze środków Funduszy Europejskich dla Kujaw i Pomorza kupiono 10 autobusów elektrycznych (dostawa do 24 lutego 2026 r.) oraz 7 ładowarek (dostawa do 2 marca 2026 r.). Wartość zakupów to blisko 36,5 mln zł, przy prawie 21 mln zł dofinansowania.

Nie tylko autobusy

Toruń inwestuje także w ekologiczną komunikację tramwajową. W ramach projektu „Rozwój ekologicznej komunikacji miejskiej w Toruniu” (współfinansowanego ze środków Unii Europejskiej w ramach Programu Fundusze Europejskie na Infrastrukturę, Klimat, Środowisko 2021-2027) planuje budowę nowej linii tramwajowej i nowej zajezdni w sąsiedztwie Motoareny w Strefie Toruń - Zachód, modernizacje kolejnych odcinków torowisk (w ciągu ul. Kościuszki od wysokości wejścia na posesję przy ul. Kościuszki 28-30 do wysokości ul. Olbrachta i w ciągu ul. M. Skłodowskiej-Curie od ul. Wschodniej do Pętli Elana, z wyłączeniem odcinka zmodernizowanego w 2014 r.), zakup kolejnych nowoczesnych tramwajów i pojazdów technicznych oraz utworzenie kolejnych zielonych przystanków.

30 kwietnia br. wniosek został zatwierdzony i wybrany do dofinansowania. Koszt całkowity projektu to 338 947 354,43 zł brutto (wydatki kwalifikowalne - niemal 272 mln zł), a wysokość dofinansowania ze środków Unii Europejskiej - 225 mln zł. Termin realizacji całego projektu to 31 grudnia 2029 roku. Wnioskodawcą jest Gmina Miasta Toruń, a podmiotem, który zajmie się realizacją zadań - Miejski Zakład Komunikacji.

Ponadto, w ramach kolejnego projektu, zmodernizowane zostanie torowisko tramwajowe i niezbędna infrastruktura od ul. Ślaskiego do pętli Olimpijska. Zakupione też zostaną trzy kolejne pojazdy techniczne.

Przy tych inwestycjach wszędzie tam, gdzie będzie to możliwe, powstaną zielone torowiska. Dzięki takim działaniom już obecnie Toruń może chwalić się jednym z największych w Polsce odsetkiem zielonych torowisk w stosunku do całości torowisk w mieście.

Łącznia wartość projektów usprawniających toruńską komunikację miejską, które miasto planuje realizować w najbliższych latach przy wsparciu unijnych środków, to 560 369 238,43 zł, a wysokość dofinansowania wyniesie 372 523 824,18 zł.
Partner działu

Sultof

Tagi geolokalizacji:

Podziel się z innymi:

Zobacz również:

Toruń przeanalizuje powrót tramwajów na lewobrzeże

Komunikacja

Toruń przeanalizuje powrót tramwajów na lewobrzeże

Jakub Rösler 13 marca 2025

Toruń kupił 35 autobusów elektrycznych

Komunikacja

Toruń kupił 35 autobusów elektrycznych

Redakcja/inf. pras. 25 lutego 2025

Toruń z ofertami na modernizację trasy do Olimpijskiej

Komunikacja

MZK Toruń chce kupić ładowarki

Komunikacja

MZK Toruń chce kupić ładowarki

Roman Czubiński 24 września 2024

MZK Toruń chce kupić ładowarki

Komunikacja

MZK Toruń chce kupić ładowarki

Roman Czubiński 17 września 2024

Toruń blisko 35 nowych autobusów elektrycznych

Komunikacja

Toruń blisko 35 nowych autobusów elektrycznych

Redakcja/inf. pras. 29 sierpnia 2024

Zobacz również:

Toruń przeanalizuje powrót tramwajów na lewobrzeże

Komunikacja

Toruń przeanalizuje powrót tramwajów na lewobrzeże

Jakub Rösler 13 marca 2025

Toruń kupił 35 autobusów elektrycznych

Komunikacja

Toruń kupił 35 autobusów elektrycznych

Redakcja/inf. pras. 25 lutego 2025

Toruń z ofertami na modernizację trasy do Olimpijskiej

Komunikacja

MZK Toruń chce kupić ładowarki

Komunikacja

MZK Toruń chce kupić ładowarki

Roman Czubiński 24 września 2024

MZK Toruń chce kupić ładowarki

Komunikacja

MZK Toruń chce kupić ładowarki

Roman Czubiński 17 września 2024

Toruń blisko 35 nowych autobusów elektrycznych

Komunikacja

Toruń blisko 35 nowych autobusów elektrycznych

Redakcja/inf. pras. 29 sierpnia 2024

Kongresy
SZKOLENIE ON-LINE
Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.
Współpraca:
Rynek Kolejowy
Rynek Lotniczy
Rynek Infrastruktury
TOR Konferencje
ZDG TOR
ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | Powered by BM5
Zamknij