Stolica Estonii zapowiedziała, że będzie kontynuować proces modernizacji i unowocześniania transportu publicznego. Projekt budżetu miasta na 2025 rok kładzie w dalszym ciągu nacisk na sprawy związane z tworzeniem konkurencyjnej alternatywy dla samochodów osobowych.
W przyszłym roku nie zabranie środków miejskiej kasie na kolejne inwestycje w transport publiczny. Jak pochwaliło się miasto, w budżecie zapisano 157,8 mln euro na zakup nowych tramwajów, autobusów zasilanych gazem i trolejbusów elektrycznych, a także na modernizację infrastruktury trolejbusowej. To właśnie zakup nowych wozów determinuje przywrócenie na ulice miasta tego elektrycznego środka transportu.
Pisaliśmy o tym w oddzielnym materiale. – Inwestycje w nowe autobusy zasilane gazem, trolejbusy elektryczne i tramwaje pomogą zmniejszyć wpływ transportu publicznego na środowisko i poprawić jakość usług. Wszystkie środki transportu muszą być dostępne i wygodne dla wszystkich grup, a uczynienie transportu publicznego atrakcyjną alternatywą jest niezbędne – komentuje Kristjan Järvan, burmistrz Tallina.
Tallin będzie nadal oferował bezpłatny transport publiczny. Oprócz mieszkańców miasta, wszyscy estońscy studenci i osoby powyżej 65 roku życia będą nadal uprawnieni do bezpłatnych przejazdów. Przejazdy bez opłat dalej będą także obowiązywać w pociągach Elron w granicach miasta Tallina. Budżet obejmuje około 126,5 mln euro na działalność transportu publicznego. Kontynuowana będzie również modernizacja przystanków komunikacji miejskiej. To projekt, który zainicjowano w tym roku. Przebudowano dzięki niemu ponad 300 przystanków, a w przyszłym roku prace objąć mają kolejnych 280 lokalizacji. Podróżni mają docelowo zyskać nowe wiaty i wygodną infrastrukturę w całym mieście, a ma się tak stać w ciągu czterech lat.
Departament Transportu Tallina przeznaczył w budżecie również 300 tys. euro na instalację tablic informacyjnych podających informacje w czasie rzeczywistym na przystankach komunikacji miejskiej, zaś aby poprawić płynność i bezpieczeństwo ruchu drogowego, 540 000 euro przeznaczono na zaprojektowanie i budowę systemów sygnalizacji świetlnej, skrzyżowań i innych rozwiązań komunikacyjnych, a także na modernizację narzędzi zarządzania ruchem drogowym.
Będą też inwestycje w tramwaj
Tallin zapowiedział również, że wzorem miast Europy Północnej, skupi się na zrównoważonym rozwoju ulic i poprawie jakości życia mieszkańców. W przyszłym roku ma wystartować projektowanie dla przebudowy kilku głównych ulic w mieście. Przekształcone mają zostać Narva maantee i Pärnu maantee między Hobujaama i Vabaduse Väljak w nowoczesną arterię komunikacyjną. Trzecim projektem będzie zakończenie przebudowy ulicy Lastekodu i wiaduktu Kadaka puiestee.
Miasto chce dalej rozwijać sieć tramwajową. Głównym zapowiadanym projektem jest przekształcenie ulicy Liivalaia. W przyszłym roku Tallin rozpocznie projektowanie tego obszaru na nowo jako tętniącego życiem obszaru dla pieszych i biznesu, z linią tramwajową i ścieżkami rowerowymi. Dzięki zaś środkom unijnym ma być możliwe zaprojektowanie linii tramwajowej w dzielnicy Pelguranna. Tory mają połączyć obecną linię tramwajową w dzielnicy Kopli z plażą Stroomi przez ulicę Puhangu. Według zapowiedzi obie linie tramwajowe zostaną ukończone do października 2029 r.
– Jakość życia w Tallinie poprawi się, jeśli zmniejszymy korki, posadzimy drzewa i zwiększymy bezpieczeństwo ruchu pieszych poprzez budowę chodników. Otoczenie biznesowe ulegnie poprawie, gdy zbudujemy dobry dostęp do lokalnych przedsiębiorstw. Nowa przestrzeń miejska pomoże również przyciągnąć do Tallina wysoko wykwalifikowanych pracowników, w tym Estończyków, którzy wyjechali za granicę – powiedział Pärtel-Peeter Pere, zastępca burmistrza Tallina.
Budżet czeka na przyjęcie
Rada Miasta Tallin musi zatwierdzić budżet na 2025 r. Proponowany budżet wynosi łącznie 1,29 mld euro, co stanowi 69,9 mln euro (5,7%) więcej niż obecny i zaktualizowany budżet na 2024 r. Łącznie 1,03 mld euro przeznaczono na wydatki operacyjne, a 250 mln euro na inwestycje. Łączne przychody szacuje się na 1,1 mld euro. Na rzecz mobilności koszty operacyjne w przyszłym roku mają wynieść 191,2 mln euro. Z budżetu miasta popłynie ponadto 45,9 mln euro na inwestycje w ramach poprawy mobilności.