Partnerzy serwisu:
Przestrzeń

Szwajcaria planuje nowy 23-kilometrowy tunel kolejowy

Dalej Wstecz
Data publikacji:
19-03-2023
Tagi geolokalizacji:

Podziel się ze znajomymi:

PRZESTRZEŃ
Szwajcaria planuje nowy 23-kilometrowy tunel kolejowy
fot. zb Zentralbahn AG
Ambitny plan budowy nowego tunelu kolejowego w Szwajcarii jest coraz bliżej realizacji. Państwowa Komisja Transportu w szwajcarskim parlamencie zatwierdziła przygotowania do powstania tunelu przez przełęcz Grimsel. Obiekt ten ma szansę stać się trzecim najdłuższym tunelem w Szwajcarii. Połączy gminę Innertkirchen w kantonie Berno ze stacją Oberwald w kantonie Walis.

Komisja Transportu i Telekomunikacji w szwajcarskim parlamencie poinformowała, że wzywa Radę Federalną do złożenia wniosku o zaciągnięcie zobowiązania finansowanego na zaprojektowanie wielofunkcyjnego tunelu Grimsel. Ma to nastąpić jeszcze w tym roku. Tunel będzie wyjątkowy, gdyż oprócz funkcji transportowych będzie służył również do poprowadzenia linii wysokiego napięcia.

– Grimsel nie tylko wyznacza nowy rozdział w historii szwajcarskiej kolei w regionie alpejskim, ale także łączy w sobie innowacyjność, efektywność kosztową i wsparcie dla turystyki – podkreśliła w komunikacie Transportu i Telekomunikacji. Głosowanie było wyrównane, przy pięciu posłach głosujących za, pięciu przeciw i trzech wstrzymujących się. Ostatecznie zdecydował głos przewodniczącego komisji Hansa Wickiego, który jest również prezesem zarządu spółki przygotowującej tunel.



Oprócz lepszego połączenia kolejowego, nowy tunel ma rozwiązać problem starzejących się słupów linii wysokiego napięcia nad przełęczą Grimsel. W planach jest budowa przewodów pod ziemią – w mniejszym tunelu tuż obok tunelu dla pociągów. Mniejszy obiekt będzie jednocześnie pełnił funkcję tunelu bezpieczeństwa. Znajdzie się w nim system do przeprowadzenia czterech ciągów linii energetycznych – po trzy kable każda.

Szwajcarzy planują budowę tunelu o długości 21,72 km. Obecnie pociągi kończą bieg po stronie północnej w Innertkirchen, która obsługuje linię Zentralbahn z Meiringen, zaś po stronie południowej – na stacji Oberwald, która obsługuje wąskotorową kolej zębatą Matterhorn Gotthard Bahn prowadzącą od Zermatt do Göschenen oraz linię z Visp do Chur. Dzięki tunelowi powstałby korytarz o długości 844 kilometrów i jednolitym rozstawie szyn wynoszącym 1000 mm.

W tunelu pociągi pokonają wzniesienie o nachyleniu 6 procent. Po trasie znajdzie się stacja Guttannen oraz Handeck posadowiona na około 30 metrach głębokości. Za stacją Handeck tunel osiągnie punkt kulminacyjny na wysokości 1400 m n.p.m.. Dzięki tunelowi gmina Guttannen zyska całoroczne połączenie kolejowe, które będzie bezpieczne od warunków zimowych i od zagrożeń naturalnych.



Koszt przedsięwzięcia szacowany jest na 600 mln franków, czyli ponad 2,9 mld zł. Z tego 350 mln franków stanowi część kolejową, zaś 250 mln franków – część energetyczna. Budowa powinna zająć siedem lat.


Tagi geolokalizacji:

Podziel się z innymi:

Zobacz również:

Łódzki tunel KDP: CPK znów szuka wykonawcy komór

Komunikacja

Łódzki tunel KDP: CPK znów szuka wykonawcy komór

Roman Czubiński 12 lipca 2023

CPK: Przetarg na komory tunelu pod Łodzią

Przestrzeń

CPK: Przetarg na komory tunelu pod Łodzią

Roman Czubiński 05 marca 2023

Stadler wygrywa gigantyczny przetarg w Szwajcarii

Komunikacja

Stadler wygrywa gigantyczny przetarg w Szwajcarii

Michał Szymajda 07 października 2021

Szwajcaria. Jak powstawał i co zmienił S-Bahn w Zurychu

Mobilność

Szwajcaria. Jak powstawał i co zmienił S-Bahn w Zurychu

Łukasz Malinowski 26 października 2020

Zobacz również:

Łódzki tunel KDP: CPK znów szuka wykonawcy komór

Komunikacja

Łódzki tunel KDP: CPK znów szuka wykonawcy komór

Roman Czubiński 12 lipca 2023

CPK: Przetarg na komory tunelu pod Łodzią

Przestrzeń

CPK: Przetarg na komory tunelu pod Łodzią

Roman Czubiński 05 marca 2023

Stadler wygrywa gigantyczny przetarg w Szwajcarii

Komunikacja

Stadler wygrywa gigantyczny przetarg w Szwajcarii

Michał Szymajda 07 października 2021

Szwajcaria. Jak powstawał i co zmienił S-Bahn w Zurychu

Mobilność

Szwajcaria. Jak powstawał i co zmienił S-Bahn w Zurychu

Łukasz Malinowski 26 października 2020

Kongresy
Konferencje
SZKOLENIE ON-LINE
Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.
Współpraca:
Rynek Kolejowy
Rynek Lotniczy
Rynek Infrastruktury
TOR Konferencje
ZDG TOR
ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | Powered by BM5