Ambitny plan budowy nowego tunelu kolejowego w Szwajcarii jest coraz bliżej realizacji. Państwowa Komisja Transportu w szwajcarskim parlamencie zatwierdziła przygotowania do powstania tunelu przez przełęcz Grimsel. Obiekt ten ma szansę stać się trzecim najdłuższym tunelem w Szwajcarii. Połączy gminę Innertkirchen w kantonie Berno ze stacją Oberwald w kantonie Walis.
Komisja Transportu i Telekomunikacji w szwajcarskim parlamencie poinformowała, że wzywa Radę Federalną do złożenia wniosku o zaciągnięcie zobowiązania finansowanego na zaprojektowanie wielofunkcyjnego tunelu Grimsel. Ma to nastąpić jeszcze w tym roku. Tunel będzie wyjątkowy, gdyż oprócz funkcji transportowych będzie służył również do poprowadzenia linii wysokiego napięcia.
– Grimsel nie tylko wyznacza nowy rozdział w historii szwajcarskiej kolei w regionie alpejskim, ale także łączy w sobie innowacyjność, efektywność kosztową i wsparcie dla turystyki – podkreśliła w komunikacie Transportu i Telekomunikacji. Głosowanie było wyrównane, przy pięciu posłach głosujących za, pięciu przeciw i trzech wstrzymujących się. Ostatecznie zdecydował głos przewodniczącego komisji Hansa Wickiego, który jest również prezesem zarządu spółki przygotowującej tunel.
Oprócz lepszego połączenia kolejowego, nowy tunel ma rozwiązać problem starzejących się słupów linii wysokiego napięcia nad przełęczą Grimsel. W planach jest budowa przewodów pod ziemią – w mniejszym tunelu tuż obok tunelu dla pociągów. Mniejszy obiekt będzie jednocześnie pełnił funkcję tunelu bezpieczeństwa. Znajdzie się w nim system do przeprowadzenia czterech ciągów linii energetycznych – po trzy kable każda.
Szwajcarzy planują budowę tunelu o długości 21,72 km. Obecnie pociągi kończą bieg po stronie północnej w Innertkirchen, która obsługuje linię Zentralbahn z Meiringen, zaś po stronie południowej – na stacji Oberwald, która obsługuje wąskotorową kolej zębatą Matterhorn Gotthard Bahn prowadzącą od Zermatt do Göschenen oraz linię z Visp do Chur. Dzięki tunelowi powstałby korytarz o długości 844 kilometrów i jednolitym rozstawie szyn wynoszącym 1000 mm.
W tunelu pociągi pokonają wzniesienie o nachyleniu 6 procent. Po trasie znajdzie się stacja Guttannen oraz Handeck posadowiona na około 30 metrach głębokości. Za stacją Handeck tunel osiągnie punkt kulminacyjny na wysokości 1400 m n.p.m.. Dzięki tunelowi gmina Guttannen zyska całoroczne połączenie kolejowe, które będzie bezpieczne od warunków zimowych i od zagrożeń naturalnych.
Koszt przedsięwzięcia szacowany jest na 600 mln franków, czyli ponad 2,9 mld zł. Z tego 350 mln franków stanowi część kolejową, zaś 250 mln franków – część energetyczna. Budowa powinna zająć siedem lat.