Partnerzy serwisu:
PARTNER DZIAŁU


Mobilność

Szwajcaria. Jak powstawał i co zmienił S-Bahn w Zurychu

Dalej Wstecz
Autor:

Łukasz Malinowski

Data publikacji:
2020-10-26 14:30
Tagi:
Tagi geolokalizacji:
Źródło:
Transport Publiczny, SBB

Podziel się ze znajomymi:

facebookLogolinkedInLogolinkedInLogo
emailLogowykopLogogooglePlusLogo

 

Szwajcaria. Jak powstawał i co zmienił S-Bahn w Zurychu
Dorothea Müller fot. SBB CFF FFS
Zurych pojawia się często jako jeden z przykładów dobrze zorganizowanego transportu miejskiego z przemyślaną infrastrukturą. Najlepszą wizytówką jest jego popularność – według informacji zamieszczonych na oficjalnej stronie ZVV obsługującego za transport na tym obszarze, co najmniej połowa mieszkańców miasta wybiera poruszanie się transportem publicznym. Jego ciekawym elementem jest S-Bahn, system szybkiej kolei miejskiej, który wszedł w obszar działalności regionalnego systemu transportu publicznego w 1990 r., choć oczywiście wiele tras było obsługiwanych już wcześniej.

Jeszcze w latach 50. i 60. XX w. nieco dalsze podróże w regionie Zurychu realizowano poprzez transport prywatny. Podmiejskie pociągi nie były kuszącą alternatywą, osiągając prędkość zaledwie 40 km/h i kursując średnio co godzinę. Nie była to jedyna wada komunikacji – podróże tramwajem czy autobusem wymagały osobnego biletu. Większość tras kończyła się na głównym dworcu w Zurychu, co oznaczało wiele przesiadek.

Potrzeba zmian

Pierwsze zmiany nadeszły w latach 70. To wtedy, na skutek rosnącej świadomości dotyczącej smogu i zanieczyszczeń powietrza, pojawił się pomysł wybudowania metra oraz podmiejskiego systemu szybkiej kolei. Pomysł poddano referendum, które go odrzuciło. Rozpoczęto zatem prace nad systemem S-Bahn.

Projekt rozrósł się i przeszedł w zintegrowaną koncepcję operacyjną, obejmującą skoordynowany rozkład regularnych przewozów na wszystkich liniach kolejowych w rejonie Zurychu, a także nową linię średnicową po dworcem głównym i centrum miasta. O tym w 1981 r. również zadecydowało referendum, tym razem pozytywnie.

S-Bahn zaczął kursować 27 maja 1990 r. Na budowę przeznaczono około 500 mln franków szwajcarskich. W 2014 otwarto tunel Weinberg, który pozwolił na dalsze usprawnienie systemu. Obecnie podmiejska kolej w Zurychu to ponad 30 linii.

Ocena ostatnich 20 lat

Podmiejska kolej w Zurychu była głównym tematem analizy przeprowadzonej przez szwajcarski Urząd Rozwoju Terytorialnego (ARE) na temat dawnych transportowych inwestycji infrastrukturalnych i ich efektów. Badanie to było skoncentrowane na skutkach terytorialnych funkcjonowania S-Bahnu w Zurychu w ciągu ostatnich 20 lat i zmianach, które zaszły dzięki temu na tym obszarze. Celem było sprawdzenie, czy poprawa oferty transportowej w dużej przestrzeni aglomeracyjnej spowodowała zagęszczenie urbanistyczne, czy raczej doprowadziła do rozproszenia obszarów mieszkalnych.

W badaniu wzięto pod uwagę trzy czynniki: modyfikacje systemu transportowego i skutki bezpośrednie, które przekładają się na jakość usługi; potencjał danych regionów i ogólne warunki oraz postępowanie podmiotów (władze i prywatna gospodarka).

Pozytywne efekty nowej oferty


Po przeanalizowaniu wszystkich czynników, na przykładzie 14 regionów badawczych, podano konkretne wyniki. S-Bahn w Zurychu, który wszedł do eksploatacji w 1990 roku, regularnie zapewniał ruch regionalny z podstawową usługą. Przekształcenie dworca głównego w stację tranzytową pozwoliło na stworzenie linii średnicowych. Dostęp do autobusów i koordynacja taryf są również częścią ulepszeń oferty.

W przeciwieństwie do rozbudowy krajowej sieci drogowej, narzuconej w latach 60. i 70., otwarcie kolei podmiejskiej nastąpiło w okresie recesji. S-Bahn zachęcał do przekształcania starych terenów przemysłowych, zlokalizowanych w mieście lub na peryferiach, w nowe obszary mieszkalne i usługowe, a tym samym powodował zagęszczenie urbanistyczne tych terenów, na ogół zlokalizowanych w pobliżu stacji.

Pionierski szwajcarski projekt „S-Bahn” w regionie Zurychu. Jakie były korzyści? – taką prezentację Williegp Hüslera, inżyniera i eksperta w dziedzinie mobilności oraz delegat Szwajcarii w Europejskim Programie Współpracy w Dziedzinie Badań Naukowo-Technicznych (COST) w domenie Transportu i rozwoju miast (1993-2015) będzie można zobaczyć na tegorocznym Polish-Swiss Innovation Day.

Polish-Swiss Innovation Day to cykl niekomercyjnych konferencji tematycznych organizowanych od 2015 roku przez Ambasadę Szwajcarii oraz Polsko-Szwajcarską Izbę Gospodarczą.

W tym roku wydarzenie odbywa się pod hasłem „Zrównoważona mobilność w Polsce i Szwajcarii – Efektywne rozwiązania w transporcie publicznym i towarowym, wspomagające rozwój aglomeracji” i zostanie zorganizowane w formule wirtualnej już 3 listopada. Darmowa rejestracja możliwa jest TUTAJ.

Celem konferencji jest umożliwienie wymiany doświadczeń między Polską i Szwajcarią w obszarach kluczowych dla rozwoju społeczeństwa i wymagających innowacyjnych rozwiązań. Uczestnikami tej wymiany są zarówno instytucje publiczne jak i prywatne.

Podziel się z innymi:


facebookLogolinkedInLogolinkedInLogoemailLogowykopLogogooglePlusLogo
Zobacz również
EIB: Telematyka przyszłością transportu publicznego?

Komunikacja

EIB: Telematyka przyszłością transportu publicznego?

artykuł EIB SA 26 października 2020

MAN: Diesel to nadal najprostszy sposób na odmłodzenie floty

Komunikacja

MAN: Diesel to nadal najprostszy sposób na odmłodzenie floty

Jakub Madrjas 26 października 2020

Koluszki: Jest decyzja. Dworzec do wyburzenia

Przestrzeń

Koluszki: Jest decyzja. Dworzec do wyburzenia

Kasper Fiszer 26 października 2020

 

 

 

 

 

 

Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa oraz ich poprawiania.


współpraca

 Rynek Kolejowy Rynek Lotniczy Rynek Infrastruktury ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | BM5