Choć Szczecin inwestuje setki milionów w nowy tabor autobusowy i tramwajowy, przetarg na sześć przegubowych autobusów mild hybrid zakończył się fiaskiem. Oferty MAN-a i Solarisa znacząco przewyższyły budżet miasta, dlatego postępowanie unieważniono. To rzadki kontrast wobec dużych kontraktów, które w ostatnich miesiącach udało się zamknąć.
Przetarg na sześć niskopodłogowych autobusów dwuczłonowych z napędem mild hybrid dla Szczecińskiego Przedsiębiorstwa Autobusowego Klonowica został unieważniony. Powodem była zbyt wysoka cena złożonych ofert w stosunku do środków, które miasto zamierzało przeznaczyć na realizację zamówienia.
Postępowanie prowadzone w trybie przetargu nieograniczonego zakładało zakup sześciu pojazdów wraz z prawem opcji na kolejne sześć sztuk. Autobusy miały mieć długość od 17,5 do 18,1 m i zapewniać minimum 130 miejsc pasażerskich. Specyfikacja obejmowała m.in. 6-cylindrowy silnik wysokoprężny z modułem hybrydowym, klimatyzację, oświetlenie LED, system monitoringu z minimum dziewięcioma kamerami oraz urządzenia do zliczania pasażerów.
MAN i Solaris w grzeDo przetargu stanęły dwie firmy. MAN zaoferował sześć autobusów za 17,7 mln zł (35,6 mln zł z opcją), natomiast Solaris wycenił zamówienie na 19 mln zł za sześć pojazdów (38,1 mln zł z opcją). Tymczasem zamawiający – Gmina Miasto Szczecin, w imieniu której działa SPA Klonowica – przeznaczył na realizację zamówienia (łącznie z opcją) 32,47 mln zł.
Różnica okazała się nie do pokonania. Zgodnie z ustawą Prawo zamówień publicznych (art. 255 pkt 3) zamawiający może unieważnić postępowanie, jeśli cena najkorzystniejszej oferty przewyższa kwotę, którą planował przeznaczyć na sfinansowanie zamówienia.
– Środki, które zamierzaliśmy przeznaczyć na jego sfinansowanie, są niewystarczające – podkreśliło MZK w oficjalnej informacji o unieważnieniu.
Jednocześnie miasto otwarcie informuje, że już niedługo przetarg zostanie powtórzony.
Inwestycje idą dalejChoć w tym przypadku przetarg zakończył się fiaskiem, Szczecin intensywnie rozwija tabor autobusowy i tramwajowy. W tym roku Gmina Szczecin zamówiła już dla SPA Klonowica 18 autobusów elektrycznych o wartości 67,6 mln zł z dostawą w 2026 r. Z kolei
SPA Dąbie zamknęło zaledwie wczoraj postępowanie na 22 autobusy spalinowe mild hybrid o wartości ok. 60 mln zł,
wybierając ofertę Solarisa, a
Tramwaje Szczecińskie zakontraktowały 12 tramwajów Gamma od Modertransu za 160 mln zł (z terminem dostawy do maja 2026 r.).
– W ostatnim czasie miejskie spółki rozstrzygnęły lub są w trakcie procedowania zamówień na 52 autobusy i tramwaje o łącznej wartości ponad 300 mln zł – mówi Łukasz Kadłubowski, zastępca prezydenta Szczecina. – Nowy tabor zdecydowanie poprawi jakość podróżowania komunikacją miejską. Jestem przekonany, że pozytywnie odczują to wszyscy pasażerowie.
Warto wspomnieć, że obecnie flota SPA Klonowica liczy 104 autobusy, w tym 16 elektrycznych.