Partnerzy serwisu:
Komunikacja

Szczecin też bez mostu. Za to z substytutem SKM-ki

Dalej Wstecz
Autor:

Jakub Dybalski

Data publikacji:
2015-02-17 13:25
Tagi:
Tagi geolokalizacji:

Podziel się ze znajomymi:

facebookLogolinkedInLogolinkedInLogo
emailLogowykopLogogooglePlusLogo

 

Szczecin też bez mostu. Za to z substytutem SKM-ki
Most Długi w Szczeciniefot. Mateusz War, lic. CC BY-SA 3.0
W sobotę, na pięć tygodni zostanie zamknięty dla samochodów i tramwajów Most Długi w Szczecinie. Władze miasta porozumiały się jednak z Przewozami Regionalnymi, które w tym czasie będą honorować bilety komunikacji miejskiej. Szczecin stanie się najbardziej zintegrowanym transportowo miastem w Polsce?

Most zostanie zamknięty, bo koniecznych napraw wymaga torowisko tramwajowe. To kolejny etap większego projektu modernizacji torowisk w mieście. Po moście będą jeździły wyłącznie autobusy komunikacji miejskiej, taksówki i pojazdy specjalne. Dla kierowców oznacza to znaczne utrudnienia, bo to główna przeprawa łącząca prawo- i lewobrzeżny Szczecin. W dodatku zamknięte będzie też skrzyżowanie tuż przed mostem (Nabrzeże Wieleckie – Wyszyńskiego), co utrudni poruszanie się wzdłuż Odry.

Ale podczas poniedziałkowej konferencji prasowej przedstawiciele ratusza i zachodniopomorskich Przewozów Regionalnych zachęcali, by przesiąść się do pociągu, co w niejednym przypadku może się okazać dużo korzystniejsze niż korzystanie z własnego samochodu. Od 21 lutego do końca marca pociągami PR będzie można przejechać się z każdym biletem szczecińskiej komunikacji miejskiej.

Pociąg w komunikacji

Pociągi będą traktowane jak linia zwykła. Z biletem czasowym (od 15 do 120 minut) będzie można jechać po jego skasowaniu, a w tych pociągach, w których nie ma kasowników trzeba będzie wpisać na nim długopisem datę i godzinę. Obowiązujące będą też bilety kupione przez smartfonowe aplikacje i rzecz jasna okresowe. Do przejazdu pociągiem będzie uprawniał też bilet okresowy na jedną linię. Dowolną obsługiwaną przez ZDiTM.

Do komunikacji miejskiej zostaną włączone odcinki linii prowadzące do Szczecina Głównego ze stacji Szczecin Port Centralny, Szczecin Podjuchy, Szczecin Zdroje, Szczecin Dąbie, Szczecin Zdunowo i Szczecin Załom. Z Podjuch i Zdrojów można dojechać do Głównego w ok. 10 min. Z najdalszych stacji – Zdunowa i Załomu – w ok. 20 min. W szczycie pozostawienie samochodu na jednym z parkingów i przesiadka do pociągu może się okazać świetnym rozwiązaniem, tym bardziej, że o tych porach dnia pociągi kursują co kilka, kilkanaście minut.

Najbardziej zintegrowany transport w Polsce?

Do tej pory poruszający się po Szczecinie też, rzecz jasna, mogli korzystać z pociągów, ale musieli kupować osobny bilet, który kosztuje 3,6 zł. O rozwiązaniu warszawskim, gdzie bilet miesięczny obowiązuje zarówno na komunikację, jak i SKM-kę oraz pociągi Kolei Mazowieckich w granicach miasta, mogli tylko pomarzyć. To zresztą ewenement w skali kraju, bo w nielicznych miejscach poza stolicą – np. w Trójmieście, gdzie działa tamtejsza SKM, czy w Łodzi, gdzie niedawno uruchomiono ŁKA – można kupić wspólny bilet na przewozy miejskie i kolejowe, ale jest on nieco droższy. Co więcej, szczecinianie, przez ponad miesiąc, będą korzystali z najbardziej zintegrowanego systemu w kraju, bo w Warszawie co prawda SKM-ka jest całkowicie zintegrowana z resztą transportu, ale w pociągach Kolei Mazowieckich obowiązują wyłącznie bilety okresowe ZTM (na jednorazowym można się przejechać tylko linią na Okęcie).

Na razie nie słychać o tym, by taka oferta miała być później przedłużana. To rozwiązanie tylko na czas zamknięcia mostu. W kwietniu budowlańcy będą zmuszeni zamknąć z kolei Most Portowy, ale tylko na jeden z weekendów. Ale pamiętając doświadczenia Warszawy, szczecińscy urzędnicy muszą być przygotowani na to, że jeśli pomysł się spodoba, naciski na to, by dążyć do jego utrzymania mogą być duże. W stolicy, zanim systemowo rozwiązano kwestię obowiązywania biletów miesięcznych w pociągach, kilka razy razy wprowadzano takie udogodnienia, a potem, głównie z powodu niedogadania się z zainteresowanymi gminami, z niego rezygnowano. Ale pasażerom się spodobał i korzystają z niego do dziś.

Podziel się z innymi:


facebookLogolinkedInLogolinkedInLogoemailLogowykopLogogooglePlusLogo
Zobacz również
Białystok: Nastąpi integracja taryfowa autobusów z pociągami?

Prawo & Finanse

Białystok: Nastąpi integracja taryfowa autobusów z pociągami?

Rafał Jasiński 18 września 2015

Bilet miejski w ofercie Przewozów Regionalnych

Komunikacja

Bilet miejski w ofercie Przewozów Regionalnych

Jakub Jackiewicz 17 czerwca 2015

 

 

 

 

 

 

Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa oraz ich poprawiania.


współpraca

 Rynek Kolejowy Rynek Lotniczy Rynek Infrastruktury IAB Polska ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | BM5