Partnerzy serwisu:
Prawo & Finanse

Szczecin. Problemy z brakiem kierowców i motorniczych dają się we znaki

Dalej Wstecz
Data publikacji:
19-01-2023
Ostatnia modyfikacja:
24-01-2023
Tagi geolokalizacji:

Podziel się ze znajomymi:

PRAWO & FINANSE
Szczecin. Problemy z brakiem kierowców i motorniczych dają się we znaki
fot. JR
Szczecińska komunikacja miejska boryka się ze sporymi brakami kadrowymi. W mieście brakuje kilkudziesięciu kierowców oraz motorniczych, co skutkuje regularnym odwoływaniem poszczególnych kursów, a tramwaje i autobusy i tak jeżdżą już w ograniczonej częstotliwości. Czy jest jakaś nadzieja na poprawę ciężkiej sytuacji?

Branża transportowa regularnie zwraca uwagę na braki kadrowe, zarówno jeśli chodzi o motorniczych jak i kierowców autobusów. Szczególnie daje się to we znaki przewoźnikom świadczącym usługi komunikacji miejskiej. Nie inaczej jest także w Szczecinie, gdzie organizator transportu, Zarząd Dróg i Transportu Miejskiego, musiał kilka miesięcy temu okroić rozkład jazdy poprzez zmniejszenie częstotliwości kursowania tramwajów, z 12 na 15 minut (poza 3 liniami, gdzie częstotliwość wzrosła).

Nadal zdarzają się odwołania kursów

Mimo ograniczenia rozkładów jazdy nadal zdarzają się sytuacje, gdy zaplanowane autobusy bądź tramwaje nie przyjeżdżają na przystanek i wypadają z rozkładu jazdy. Przez długi czas ZDiTM codziennie publikował na swojej stronie informacje o liniach, na których danego dnia będą występowały utrudnienia i odwołane kursy.

Brakuje motorniczych i kierowców

Organizatora miejskiej komunikacji zapytaliśmy o to, ile kursów nie wyjechało w trasę od 1 października.

– Trudno jest jednoznacznie wskazać ile kursów zostało odwołanych w przywołanym okresie ponieważ zmiany są dynamiczne i dotyczą także dużych inwestycji w infrastrukturę tramwajową. Choć niewątpliwie zmiany to jedno, ale niewyjazdy wynikają wprost z braków kadrowych u poszczególnych przewoźników. W Szczecinie brakuje kilkudziesięciu kierowców i motorniczych – mówi nam rzeczniczka ZDiTM, Hanna Pieczyńska.

Tramwaje Szczecińskie potrzebują co najmniej 30 nowych osób prowadzących tramwaje

Pieczyńska jest jednocześnie rzeczniczką Tramwajów Szczecińskich, dlatego przekazała nam również informacje o tym, ile wakatów wśród osób prowadzących tramwaje mają TS – W tej chwili mamy około 30-40 wolnych etatów na stanowiskach motorniczych – mówi Pieczyńska.

– Spółka w dni powszednie przy obecnym rozkładzie jazdy realizuje pracę przewozową za pomocą 66 brygad. Na przykładzie grudnia sytuacja była zależna od dnia. Zdarzało się, że brakowało od 1-3 brygad na służbach rannych oraz 2-5 na służbach popołudniowych. W okresie zwiększonych absencji chorobowych pod koniec grudnia braki te bywały wyższe. Aktualnie sytuacja uległa nieznacznej poprawie, głównie z uwagi na mniejsze ilości absencji chorobowych motorniczych, niemniej nadal odnotowujemy dni w których mamy odwołane kursy z powodu braków kadrowych – mówi rzeczniczka tramwajowej spółki.

Tramwaje na razie nie pojadą częściej

To sprawia, że organizator na razie nie ma możliwości powrotu do częstotliwości jazdy tramwajów co 12 minut.

– Biorąc pod uwagę obecną sytuację kadrową motorniczych nie ma możliwości przywrócić kursowania co 12 min. Obecna częstotliwość co 15 min w tramwajach szczecińskich nie jest utrzymywana i dalej potrafi nie wyjechać na trasę kilka składów. Dodać trzeba, że część torowisk jest obecnie w przebudowie czyli pełna sieć linii tramwajowych nie jest wykorzystywana. Dla siatki z częstotliwością co 12 min przy pełnych trasach wszystkich linii potrzebujemy prawie 90 składów tramwajowych. Obecnie wykorzystywane jest nieco ponad 65 – tłumaczy Hanna Pieczyńska.

Będą podwyżki i kolejne kursy dla motorniczych

Przedstawicielka Tramwajów Szczecińskich zapytana o to, czy spółka podejmuje działania mające poprawić sytuację kadrową informuje nas, iż aktualnie trwa kurs na motorniczych, a po jego zakończeniu planowane są nabory na następne kursy. – Planowane są także podwyżki dla pracowników, wysokość podwyżek jest aktualnie w trakcie negocjacji – zapewnia Hanna Pieczyńska.

Ile aktualnie zarabiają osoby prowadzące szczecińskie tramwaje?

– Średnie wynagrodzenie motorniczych w roku 2022 wyniosło 6431 złotych (biorąc pod uwagę wszystkie składniki wchodzące w skład wynagrodzeń), natomiast średnie wynagrodzenie w ubiegłym roku, z wyłączeniem nagród jubileuszowych i nadgodzin, wyniosło 5 354,88 złotych – wylicza rzeczniczka Tramwajów Szczecińskich.

Funkcjonowanie ponad 30 linii autobusowych zagrożone?

Poza brakami kadrowymi oraz, w konsekwencji, odwołaniami poszczególnych kursów, ZDiTM musi się zmierzyć jeszcze z jednym problemem. Ostatnio organizator otworzył bowiem oferty w postępowaniu przetargowym na świadczenie usług przewozowych na ponad 30 liniach komunikacji miejskiej i podmiejskiej na okres jednego roku. Jedyna oferta, autorstwa PKS Szczecin, znacznie przewyższa założony budżet i to aż o ponad 17 milionów złotych, o czym poinformowała szczecińska Gazeta Wyborcza. Warto dodać, że PKS już obecnie obsługuje wszystkie linie objęte przetargiem. Czy postępowanie uda się więc rozstrzygnąć?

– Linii, które ma po ewentualnym podpisaniu umowy prowadzić PKS jest ponad 30, dlatego też dążymy do tego by przetarg został rozstrzygnięty. Obecnie wszystkie 3 gminy, których dotyczy przetarg (Szczecin, Dobra, Kołbaskowo) szukają w swoich budżetach miejskich brakujących środków na obsługę linii z przetargu. Obecnie przewozy prowadzone są na podstawie umowy uzupełniającej z 2022 z terminem obowiązywania do końca stycznia 2023 – do czasu rozstrzygnięcia przetargu – mówi rzeczniczka ZDiTM Szczecin.

Długoletnie przetargi na przewozy zależą od decyzji samorządów

Na pytanie o to, dlaczego organizator nie rozpisuje przetargu na wiele lat, co mogłoby obniżyć cenę świadczenia usługi, a jednocześnie zapewnić większy standard oferowanych połączeń, Hanna Pieczyńska odpowiada, że dzieje się tak z powodu rocznych budżetów gmin, finansujących przewozy – Przetargi ogłaszane są na rok ponieważ budżety wszystkich trzech gmin są zatwierdzane na czas jednego roku. Decyzja o ogłoszeniu przetargu wieloletniego należy do Gmin. ZDiTM nie posiada własnych środków finansowych, dysponentem środków są Gminy – tłumaczy Pieczyńska.
Tagi geolokalizacji:

Podziel się z innymi:

Zobacz również:

Jakie tramwaje-składaki dla Szczecina?

Komunikacja

Jakie tramwaje-składaki dla Szczecina?

Witold Urbanowicz 05 stycznia 2023

Szczecin: Przebudowa torów na Kolumba. Zmiany w ruchu

Przestrzeń

Szczecin: Przebudowa torów na Kolumba. Zmiany w ruchu

Redakcja/inf. pras. 05 stycznia 2023

Szczecin kupuje kolejne tramwaje-składaki

Komunikacja

Szczecin kupuje kolejne tramwaje-składaki

Witold Urbanowicz 04 stycznia 2023

Szczecin dokończy tramwaj na Szafera. Wykonawca wybrany

Komunikacja

Już niedługo przetarg na nowe tramwaje dla Szczecina

Komunikacja

Już niedługo przetarg na nowe tramwaje dla Szczecina

Jakub Rösler 13 października 2022

Szczecin mocno tnie tramwaje. Brakuje motorniczych

Przestrzeń

Szczecin mocno tnie tramwaje. Brakuje motorniczych

Witold Urbanowicz 29 września 2022

Zobacz również:

Jakie tramwaje-składaki dla Szczecina?

Komunikacja

Jakie tramwaje-składaki dla Szczecina?

Witold Urbanowicz 05 stycznia 2023

Szczecin: Przebudowa torów na Kolumba. Zmiany w ruchu

Przestrzeń

Szczecin: Przebudowa torów na Kolumba. Zmiany w ruchu

Redakcja/inf. pras. 05 stycznia 2023

Szczecin kupuje kolejne tramwaje-składaki

Komunikacja

Szczecin kupuje kolejne tramwaje-składaki

Witold Urbanowicz 04 stycznia 2023

Szczecin dokończy tramwaj na Szafera. Wykonawca wybrany

Komunikacja

Już niedługo przetarg na nowe tramwaje dla Szczecina

Komunikacja

Już niedługo przetarg na nowe tramwaje dla Szczecina

Jakub Rösler 13 października 2022

Szczecin mocno tnie tramwaje. Brakuje motorniczych

Przestrzeń

Szczecin mocno tnie tramwaje. Brakuje motorniczych

Witold Urbanowicz 29 września 2022

Kongresy
Konferencje
SZKOLENIE ON-LINE
Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.
Współpraca:
Rynek Kolejowy
Rynek Lotniczy
Rynek Infrastruktury
TOR Konferencje
ZDG TOR
ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | Powered by BM5