Partnerzy serwisu:
Prawo & Finanse

Szczecin: Priorytety na najbliższe lata – dokończenie szybkiego tramwaju i remonty torowisk

Dalej Wstecz
Autor:

Paweł Rydzyński

Data publikacji:
2014-06-09 15:45
Tagi:
Tagi geolokalizacji:

Podziel się ze znajomymi:

facebookLogolinkedInLogolinkedInLogo
emailLogowykopLogogooglePlusLogo

 

Szczecin: Priorytety na najbliższe lata – dokończenie szybkiego tramwaju i remonty torowisk
fot. Szczecinolog, lic. CC BY-SA 3.0 Wikimedia commons
Władze Szczecina planują w obrębie unijnej perspektywy 2014-2020 m.in. dokończyć budowę szybkiego tramwaju oraz przeprowadzić II etap modernizacji torowisk. Niezależnie od planów miasta na liście w ramach Zintegrowanych Inwestycji Terytorialnych są też utworzenie Szczecińskiej Kolei Metropolitalnej oraz zakup taboru autobusowego.

Obecnie trwa I etap budowy Szczecińskiego Szybkiego Tramwaju. Jego głównym elementem jest nowa, prawie 4-kilometrowa trasa pomiędzy pętlą „Basen Górniczy” i tymczasową pętlą „Turkusowa”. Projekt SST wiąże się również z przebudową istniejących tras: m.in. od Mostu Długiego na Odrze do Basenu Górniczego powstaje wspólny pas autobusowo-tramwajowy. Według stanu na koniec kwietnia br., wykonano ok. 40% wszystkich prac, w tym ok. 80% prac mostowych. Zakończenie I etapu SST planowane jest na wiosnę 2015 r.

W perspektywie 2014-2020 planowane jest dokończenie SST, poprzez budowę 2,5 kilometrowego odcinka pomiędzy pętlą Turkusowa i dzielnicą Kijewo.

Ciąg dalszy remontów torów tramwajowych

Innym projektem, który władze Szczecina planują zrealizować w rozpoczętej perspektywie unijnego finansowania, to II etap przebudowy torowisk tramwajowych. W ramach trwającego obecnie I etapu, który rozpoczął się jesienią 2013 r., wyremontowanych zostanie w sumie 20 km torów (z ponad 110 km, które liczy szczecińska sieć tramwajowa) oraz zajezdnia w al. Wojska Polskiego. Należy się spodziewać, że zakres prac w II etapie będzie podobny: koszt I etapu przebudowy torowisk wynosi 222 mln zł netto, a w „Planie zrównoważonego rozwoju publicznego transportu zbiorowego dla miasta Szczecin na lata 2013-2025” na II etap przebudowy torowisk zapisano 200 mln zł.

Władze Szczecina planują także w obrębie perspektywy 2014-2020 dalsze zakupy niskopodłogowego taboru tramwajowego. W ramach perspektywy 2007-2013 Szczecin kupił, w dwóch etapach, w sumie 28 tramwajów niskopodłogowych. Ich dostawy trwają sukcesywnie od 2010 r. i zakończą się w tym roku.

W rozpoczętej perspektywie unijnej ma też zostać m.in. rozwinięty system sterowania ruchem na terenie Szczecina. Od 2012 r. w tym mieście funkcjonuje innowacyjny w skali kraju system: o sytuacji drogowej kierowcy dowiadują się z map i informacji umieszczanych na 15 telebimach. Mapy wskazują skalę natężenia ruchu i wykaz tras alternatywnych. W II etapie tego projektu mają być montowane kolejne telebimy.

Niewykluczone, że w ramach perspektywy 2014-20 uda się dokończyć budowę tzw. Autostrady Poznańskiej, czyli trasy stanowiącej ważną przeprawę na prawobrzeże miasta, która jednocześnie umożliwia obecnie (dzięki otwarciu węzła Klucz) ominięcie centrum przez kierowców zjeżdżających z autostrady A6 (od strony Berlina) do lewobrzeżnych dzielnic Szczecina.

Inwestycje o zasięgu metropolitalnym

Niezależnie od inwestycji planowanych przez same władze Szczecina, działania związane z infrastrukturą transportową znajdują się także na liście przygotowanej przez Szczeciński Obszar Metropolitalny w ramach Zintegrowanych Inwestycji Terytorialnych. Na tej liście są przede wszystkim, o czym już informowaliśmy, utworzenie Szczecińskiej Kolei Metropolitalnej oraz, powiązana z nią, przebudowa infrastruktury transportu publicznego (budowa węzłów przesiadkowych) i zakup taboru autobusowego na obszarze Szczecińskiego Obszaru Metropolitalnego.

– Transport zbiorowy i poprawa jego jakości jest jednym z priorytetowych zadań Unii Europejskiej w nowej perspektywie. Szczecin również widzi potrzebę inwestowania w swój tabor oraz infrastrukturę, dlatego w tym zakresie prowadzonych jest wiele zadań, wartych setki milionów złotych. Patrząc dziś na stanowisko UE dotyczące m.in. wpływu pojazdów szynowych na środowisko, należy się spodziewać, że transport szynowy także w nowej perspektywie będzie odgrywał znaczącą rolę – mówi Łukasz Kolasa z Urzędu Miejskiego w Szczecinie.

Podziel się z innymi:


facebookLogolinkedInLogolinkedInLogoemailLogowykopLogogooglePlusLogo
Zobacz również
MIR: Zadbamy o polskie miasta. W jaki sposób?

Prawo & Finanse

MIR: Zadbamy o polskie miasta. W jaki sposób?

Justyna Urbaniak 28 sierpnia 2014

Lublin: 60 nowych autobusów i 50 trolejbusów do 2020 r.

Komunikacja

Lublin: 60 nowych autobusów i 50 trolejbusów do 2020 r.

Paweł Rydzyński 05 sierpnia 2014

Białystok chce kupić 100 nowych autobusów. Co z koleją?

Prawo & Finanse

Białystok chce kupić 100 nowych autobusów. Co z koleją?

Paweł Rydzyński 01 sierpnia 2014

 

 

 

 

 

 

Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa oraz ich poprawiania.


współpraca

 Rynek Kolejowy Rynek Lotniczy Rynek Infrastruktury IAB Polska ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | BM5