Partnerzy serwisu:
Prawo & Finanse

Świerkot: Dobre perspektywy współpracy Solarisa i Stadlera

Dalej Wstecz
Data publikacji:
16-06-2017
Tagi geolokalizacji:

Podziel się ze znajomymi:

PRAWO & FINANSE
Świerkot: Dobre perspektywy współpracy Solarisa i Stadlera
fot. Stadler
- Rodzina Tramino będzie ważnym uzupełnieniem gamy tramwajów oferowanych dotychczas przez Stadlera. Opracowane przez Solarisa rozwiązania techniczne wzbogacą nasze zasoby, dzięki temu będziemy mogli lepiej dopasowywać pojazdy do potrzeb konkretnych przewoźników. W razie odniesienia sukcesu na rynku polskim i środkowoeuropejskim znacząco powiększymy zakład budowy pudeł w Środzie Wielkopolskiej – mówi w rozmowie z Rynkiem Kolejowym członek zarządu Stadler Polska Arkadiusz Świerkot.

Łukasz Malinowski: Jakie działania poprzedziły zawiązanie joint venture między Stadlerem a Solarisem? Co przesądziło o wyborze takiej, a nie innej formy współpracy?

Arkadiusz Świerkot:
Solaris to dobra, mocna, znana w Europie marka słynąca z pojazdów dla komunikacji miejskiej, Stadler to silna marka na rynku kolejowym. Do współpracy skłoniła obie firmy chęć połączenia tych kompetencji. Pierwszym wspólnym działaniem na polskim rynku tramwajowym było złożenie ofert, jeszcze jako konsorcjum niezależnych firm, i opracowanie koncepcji pojazdów dla Krakowa, Poznania i Łodzi. Dziś możemy powiedzieć, że zebrane wtedy doświadczenia potwierdziły celowość dalszej współpracy, bo razem możemy osiągnąć więcej. W kwietniu, po uzyskaniu niezbędnych zgód, joint venture pod nazwą Solaris Tram z udziałem Solaris Bus&Coach i Stadlera rozpoczęło działalność.

Jak obie firmy zamierzają pogodzić współpracę z faktem, że Stadler ma swoją część tramwajową i dostarcza wagony na rynki europejskie?

To prawda, wszystkie główne zakłady Stadlera produkują tramwaje: Bussnang i Altenrhein w Szwajcarii, Walencja w Hiszpanii, Berlin-Pankow w Niemczech, czy Mińsk na Białorusi. Teraz do tej grupy dołącza polski zakład w Siedlcach, w którym zaczynamy produkcję tramwaju Tango dla Ostrawy. Paleta produktów Solarisa uzupełnia naszą ofertę produktową w segmencie tramwajów. Mamy nadzieję na wspólnie wygrane przetargi na rynku polskim i europejskim, które będziemy realizować przy zaangażowaniu zakładów w Środzie i w Siedlcach.

Jak istotna jest produkcja tramwajów z punktu widzenia Stadlera? Jaka jest jej skala w porównaniu z częścią kolejową?

Główna cześć produkcji Stadlera to pojazdy kolejowe. LRV (tramwaje i lekka kolej miejska) to segment, w którym Stadler upatruje dynamiczny wzrost w przyszłości i posiada szeroką paletę produktów. Ze względu na koszty wytwarzania i cenę końcową trudno porównywać tramwaje z pojazdami kolejowymi. Również podział przychodów zmienia się co roku, ponieważ pojazdy kolejowe i miejskie, nie tylko w Polsce, są zamawiane w innym rytmie i z innych źródeł finansowania. Już teraz mamy w ofercie pięć typów tramwajów - Tango, Variobahn, Citylink, Tramlink, Metelitsa, ale chcemy także opracowywać kolejne nowoczesne tramwaje dostosowane w pełni do potrzeb klientów. Taka jest właśnie geneza partnerstwa z Solarisem.

Jaką wartość dodaną wniesie do spółki Solaris?

Pojazdy Solaris charakteryzują się wysoką jakością i cieszą się dobrą opinią wśród odbiorców. Budując pojazdy szynowe od 10 lat, Solaris stworzył swój zespół tramwajowy praktycznie od zera, zbudował prężną grupę inżynierów, którzy są jednocześnie entuzjastami swojej pracy. Pojazdy Tramino dla Poznania, Olsztyna, Jeny i Brunszwiku mają sztywne wózki z napędem bocznym. Dzięki współpracy z Solarisem mamy obecnie szerszą gamę różnych lekkich pojazdów szynowych.

Kolejny element, to sukcesy Solarisa w sprzedaży na rynku europejskim, szczególnie na wymagającym rynku niemieckim. Działalność na nim jest dobrym sprawdzianem dla każdego przedsiębiorstwa.

Dzięki współpracy osiągamy synergię w wielu obszarach i jesteśmy bardziej konkurencyjni. Współpracując będziemy mogli zaproponować klientom i pasażerom jeszcze lepsze, wygodniejsze, dostosowane do ich potrzeb rozwiązania.

Nie wspomniał pan o obniżeniu kosztów. Czy produkcja w ramach joint venture jest tańsza od tej prowadzonej w zakładach szwajcarskich lub niemieckich?

Naszą filozofią zawsze było utrzymanie najwyższej jakości, bezpieczeństwa, niezawodności i niskich kosztów utrzymania pojazdu podczas całego jego życia. Nie idziemy na kompromisy w tym zakresie, co oznacza, że pojazd produkowany np. w Szwajcarii, nie różni się pod tym względem od pojazdu produkowanego w Polsce. Trzeba natomiast pamiętać, że w pojeździe szynowym znacznie większy udział mają komponenty pozyskiwane na zewnątrz od poddostawców, a przy tym koszty produkcji nie wpływają znacznie na efekt końcowy.

Mając tak bogatą gamę produktów, czym będzie kierował się Stadler przy podejmowaniu decyzji o tym, jaki produkt zaoferować w przetargu ogłaszanym przez konkretne miasto w Europie?

Niezależnie od tego, czy chodzi o przetarg na tramwaje dla Warszawy, czy dla dowolnego innego miasta, działamy w taki sam sposób: analizujemy wymagania specyfikacji pod kątem możliwości ich spełnienia, ryzyk i kosztów oraz dostępności zasobów inżynierskich. Oferujemy taką konstrukcję, która najlepiej pasuje do danego postępowania. Jeśli ze specyfikacji będzie wynikało, że wymagania klienta najlepiej spełnia np. Tramino – zaoferujemy właśnie ten pojazd, czy to w Polsce, czy za granicą.

Dziś Solaris Tram produkuje w Środzie Wielkopolskiej stalowe pudła dla pojazdów szynowych i chcemy tę działalność rozwijać. Produkcja finalna dla zamówień z rynku polskiego będzie odbywała się w Siedlcach i zakładzie Solarisa w zależności od dostępnych w danym momencie mocy produkcyjnych. Formalnie oferta będzie składana przez konsorcjum.

Współpraca Roman Czubiński

Tagi geolokalizacji:

Podziel się z innymi:

Pozostałe z wątku:

Wrocław otwiera TAT na Nowy Dwór

Komunikacja

Wrocław otwiera TAT na Nowy Dwór

Redakcja 03 września 2023

Ołomuniec kupi nowe tramwaje

Przestrzeń

Ołomuniec kupi nowe tramwaje

Witold Urbanowicz 14 sierpnia 2023

Rumunia: Braiła kupi nowe tramwaje

Przestrzeń

Rumunia: Braiła kupi nowe tramwaje

Witold Urbanowicz 15 sierpnia 2023

Zobacz również:

Jakich elektrobusów jest w Polsce najwięcej?

Prawo & Finanse

Pozostałe z wątku:

Wrocław otwiera TAT na Nowy Dwór

Komunikacja

Wrocław otwiera TAT na Nowy Dwór

Redakcja 03 września 2023

Ołomuniec kupi nowe tramwaje

Przestrzeń

Ołomuniec kupi nowe tramwaje

Witold Urbanowicz 14 sierpnia 2023

Rumunia: Braiła kupi nowe tramwaje

Przestrzeń

Rumunia: Braiła kupi nowe tramwaje

Witold Urbanowicz 15 sierpnia 2023

Zobacz również:

Jakich elektrobusów jest w Polsce najwięcej?

Prawo & Finanse

Kongresy
Konferencje
SZKOLENIE ON-LINE
Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.
Współpraca:
Rynek Kolejowy
Rynek Lotniczy
Rynek Infrastruktury
TOR Konferencje
ZDG TOR
ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | Powered by BM5