Partnerzy serwisu:
Przestrzeń

Stadler pokazuje makietę tramwaju dwusystemowego dla przewoźników z Niemiec i Austrii

Dalej Wstecz
Data publikacji:
31-12-2022
Tagi geolokalizacji:

Podziel się ze znajomymi:

Zaprezentowano makietę nowego tramwaju dwusystemowego produkcji Stadlera. Pojazd ma w przyszłości obsłużyć nowe linie w regionach przygranicznych Niemiec i Austrii. Aby tak się stało, zawiązano wspólną grupę zakupową, która zrzesza aż sześciu zamawiających. Nowe pojazdy trafią do Karlsruhe, Saarbrücken, Neckar-Alb, Górnej Austrii i Salzburga.

Makieta to 22-metrowy model o rzeczywistych wymiarach, który przedstawia pół pojazdu wraz z jego istotnymi elementami. Należą do nich kokpit, rzędy siedzeń oraz strefa pozbawiona barier dla wózków dziecięcych i inwalidzkich. Wiernie odwzorowano nawet poręcze, wyświetlacze i przyciski otwierające drzwi.

– W najbliższych tygodniach nasi pasażerowie będą mogli przetestować planowane rozwiązania i porozmawiać z ekspertami. Wspólnie ze Stadlerem nadajemy tramwajom ostateczny kształt tuż przed przystąpieniem do produkcji – podkreśla Christian Höglmeier, dyrektor Verkehrsbetriebe Karlsruhe (VBK), operatora transportu publicznego w Karlsruhe oraz Albtal-Verkehrs-Gesellschaft (AVG), niemieckiego przedsiębiorstwa kolejowego działającego w Badenii-Wirtembergii i Nadrenii-Palatynacie.

Grupa zakupowa obejmuje sześciu zamawiających. Karlsruhe wraz z partnerami otrzymają od 2025 roku około 150 nowych pojazdów, w tym niskopodłogowe tramwaje do obsługi połączeń miejskich w ramach VBK i tramwaje dwusystemowe do obsługi połączeń regionalnych w ramach AVG. Te ostatnie, podobnie jak pociągi dla regionalnego systemu lekkiej kolei Neckar-Alb (również w projekcie), kupi kraj związkowy Badenia-Wirtembergia.

Zaprezentowana makieta ma wymiar szczególny, bo prezentuje pojazd, który trafi łącznie aż do sześciu regionów – w Niemczech i Austrii. To, co łączy wszystkich partnerów, to konieczność korzystania z tramwajów dwusystemowch, które są jednocześnie koleją i tramwajem. W efekcie systemy te zapewniają bezpośrednie połączenia z regionu wprost do centrum miast satelickich.

W ramach projektu sześciu partnerów wspólnie ze Stadlerem opracowało główne założenia podstawowej konstrukcji tramwaju. Teraz powstaje sześć wariantów, które uwzględniają na przykład różne wysokości wejścia z peronów, indywidualną kolorystykę, ale także kwestie zabudowy na pokładzie toalety. – Maksymalna standaryzacja i fakt, że wspólnie projektujemy, zmniejszają koszty nawet do miliona euro dla jednego pojazdu – podkreślił Frank Mentrup, burmistrz Karlsruhe. – Wiele lat temu perspektywicznie zdecydowano się na realizację tego pomysłu, który teraz pozwala nam taniej nabyć nowoczesne pojazdy i to w czasach napiętego budżetu oraz gwałtownie rosnących cen – dodał.

Od samego początku w projekt zakupowy zaangażowane jest przedsiębiorstwo Saarbahn – odpowiadające za system tramwajowy dwusystemowy w ruchu transgranicznym między Francją i Niemcami. Łączy Etzenhofen na północ od Saarbrücken i Sarreguemines w departamencie Lotaryngia. To dlatego właśnie na sieci Saarbahn pierwsze cztery przedseryjne pojazdy Stadlera w 2024 roku przejdą testy eksploatacyjne. Będzie to konieczne do uzyskania homologacji – która to obejmie wszystkich zamawiających. – To znacznie przyspiesza cały proces zatwierdzania pojazdu, dzięki czemu pasażerowie znacznie szybciej skorzystają z nowoczesnych tramwajów – podkreśla Peter Edlinger, dyrektor Saarbahn.

Pojazdy są produkowane przez firmę Stadler w Walencji w Hiszpanii. To tutaj znajduje się oddział, który specjalizuje się w rozwoju i produkcji tramwajów dwusystemowych. Stadlerowi udało się wygrać przetarg na początku 2022 roku. Tramwaje oparte są na konstrukcji CityLink. Pojazdy trafią do VBK w Karlsruhe, kolejowego przedsiębiorstwa Albtal-Verkehrs-Gesellschaft (AVG), kolei lekkiej Neckar-Alb, operatora Saarbahn nieopodal Saarbrücken oraz do regionu Górnej Austrii i Salzburga.
Tagi geolokalizacji:

Podziel się z innymi:

Pozostałe z wątku:

Wrocław otwiera TAT na Nowy Dwór

Komunikacja

Wrocław otwiera TAT na Nowy Dwór

Redakcja 03 września 2023

Ołomuniec kupi nowe tramwaje

Przestrzeń

Ołomuniec kupi nowe tramwaje

Witold Urbanowicz 14 sierpnia 2023

Rumunia: Braiła kupi nowe tramwaje

Przestrzeń

Rumunia: Braiła kupi nowe tramwaje

Witold Urbanowicz 15 sierpnia 2023

Zobacz również:

Pozostałe z wątku:

Wrocław otwiera TAT na Nowy Dwór

Komunikacja

Wrocław otwiera TAT na Nowy Dwór

Redakcja 03 września 2023

Ołomuniec kupi nowe tramwaje

Przestrzeń

Ołomuniec kupi nowe tramwaje

Witold Urbanowicz 14 sierpnia 2023

Rumunia: Braiła kupi nowe tramwaje

Przestrzeń

Rumunia: Braiła kupi nowe tramwaje

Witold Urbanowicz 15 sierpnia 2023

Zobacz również:

Kongresy
Konferencje
SZKOLENIE ON-LINE
Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.
Współpraca:
Rynek Kolejowy
Rynek Lotniczy
Rynek Infrastruktury
TOR Konferencje
ZDG TOR
ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | Powered by BM5