Partnerzy serwisu:
Komunikacja

Solaris: Dziś Tramino dla Olsztyna, jutro dla Lipska

Dalej Wstecz
Partner działu

Sultof

Data publikacji:
22-09-2015
Tagi geolokalizacji:

Podziel się ze znajomymi:

KOMUNIKACJA
Solaris: Dziś Tramino dla Olsztyna, jutro dla Lipska
for. Roman CzubińskiSolaris Tramino Olsztyn na targach TRAKO 2015
Tramwaj dla stolicy województwa warmińsko-mazurskiego zajmuje czołowe miejsce na ekspozycji Solarisa podczas tegorocznych targów Trako. Producent promuje też najnowszą generację autobusu Urbino. W produkcji na rynek krajowy i europejski coraz większą rolę mają też odgrywać trolejbusy i autobusy elektryczne.

Rynek elektromobilności

– Po 50 latach tramwaj wraca do Olsztyna w nowym wymiarze. Do zajezdni dotarło już 13 tramwajów Solarisa, które powinny zacząć wozić pasażerów od połowy grudnia. Było to możliwe dzięki współpracy z producentem taboru, która układała się wzorowo, choć były i trudne momenty – powiedział prezydent Olsztyna Piotr Grzymowicz.

Właśnie przygotowana dla Olsztyna wersja modelu Tramino jest dla firmy z Bolechowa największym powodem do dumy. – To najcichszy tramwaj dostępny obecnie na polskim rynku – podkreślił nowy prezes Solarisa dr Andreas Strecker. Jak poinformował, wartość emitowanego przez pojazd hałasu udało się obniżyć do 74,8 dB. Przedstawiciele producenta podali też szereg innych danych świadczących o innowacyjności tramwaju: zastosowanie osi portalowych, systemu stabilizacji toru jazdy oraz zmiany poziomu podłogi w zależności od wysokości peronu. – Ten system, podobnie jak zastosowane w pojeździe oprogramowanie i technologia przewodnikowa, zostały opracowane przez naszych specjalistów – podkreślił dyrektor do spraw taboru szynowego Kay Biebler. Przy realizacji kontraktu wykorzystano doświadczenia z wcześniejszych zamówień dla Brunszwiku i Jeny. Ważnym czynnikiem wpływającym na konkurencyjność firmy jest, zdaniem prezesa A. Streckera, możliwość transferu technologii między tramwajami a autobusami elektrycznymi.

Autobusy elektryczne oferuje Solaris w czterech długościach (9, 12, 18 i 18,5 metra). W zależności od preferencji zamawiającego mogą one mieć silniki zamontowane w tradycyjnie przeznaczonej do tego przestrzeni z tyłu pojazdu lub rozmieszczone w piastach. Baterie mogą być ładowane w systemie plug-in (przy pomocy kabla), indukcyjnie lub przy pomocy pantografu (dostępne są dwa różne systemy). Na życzenie można też wyposażyć elektrobus w wodorowe ogniwo paliwowe o mocy 200 kW (pierwsze dwa wyposażone w nie pojazdy są eksploatowane przez Hochbahn w Hamburgu).

Elektryczne Solarisy były testowane w wielu miastach francuskich, niemieckich i czeskich. Kilka z nich (Berlin, Dusseldorf, Pilzno) zdecydowało się na ich zakup. W Polsce elektrobusy jeżdżą po Warszawie, Jaworznie, Inowrocławiu i Ostrołęce. Do ich zakupu w kolejnych latach przymierza się między innymi Łódź.

Nowe Urbino: rodzina się powiększa

Przedstawiciele firmy wiążą też duże nadzieje z czwartą, opracowaną od podstaw generacją autobusu Solaris Urbino. - Dzięki nowej konstrukcji szkieletu nadwozie jest o wiele sztywniejsze, a jednocześnie lżejsze. W zawieszeniu zastosowaliśmy amortyzatory adaptywne. Kabina kierowcy jest bardziej ergonomiczna. Z perspektywy pasażera, oczywiście oprócz nowej stylistyki, najbardziej rzucają się w oczy szersze drzwi, więcej siedzeń dostępnych z niskiej podłogi oraz gniazdka do ładowania smartfonów – wyliczał zalety nowego autobusu wiceprezes firmy dr inż. Dariusz Michalak.

W przygotowaniu są kolejne wersje nowej generacji Solarisa. Na tegorocznych targach Busworld w Kortijk firma zamierza zaprezentować autobus z napędem elektrycznym i ładowaniem poprzez pantograf oraz częściowo wysokopodłogową wersję low entry, cieszącą się dużym powodzeniem zwłaszcza na rynkach skandynawskich.

Plany dalszej ekspansji

W trakcie realizacji są kontrakty na autobusy dla Barcelony i Hanoweru. Natomiast na rynku pojazdów szynowych największym wyzwaniem będzie dostawa tramwajów dla Lipska. – Przedsiębiorstwo obsługujące ruch w tym mieście to największy niemiecki operator tramwajowy o bardzo wyśrubowanych wymaganiach co do taboru. Pojazd będzie dostosowany do bardzo ciężkiego ruchu. Zostanie wyposażony w obrotowe wózki, a powierzchnia niskiej podłogi wyniesie 70% – wyliczył członek zarządu Solarisa Zbigniew Palenica.

Firma zamierza też przyglądać się przetargom na tramwaje ogłaszanym przez polskie miasta (wśród tych, którymi interesuje się Solaris, wymieniono Kraków). – Będziemy analizować sytuację. Nie wykluczamy z góry udziału w żadnym postępowaniu z uwagi np. na zbyt małą liczbę zamawianych pojazdów, ale też nie zamierzamy startować automatycznie w każdym przetargu – stwierdził Z. Palenica w odpowiedzi na nasze pytanie. – W dialogach technicznych z przedstawicielami zamawiających będziemy dążyli do wyważenia proporcji między ceną a aspektami technicznymi jako kryteriami zamówienia. Nie jesteśmy firmą low-costową. Uważamy, że kryterium najniższej ceny jest w przypadku pojazdów, których żywotność ma wynosić od 20 do 40 lat, złudne i niebezpieczne – stwierdził członek zarządu firmy.

Kooperacja – tak, pojazdy kolejowe – nie


Zarząd Solarisa deklaruje gotowość dalszej współpracy jako podwykonawca z największymi graczami na rynku. – Nie mamy pod tym względem żadnych ograniczeń. Jesteśmy punktualni i solidni, a jednocześnie elastyczni. Współpraca z nimi to dla nas także okazja do zdobycia doświadczenia i know-how – powiedział D. Michalak. Przedstawiciele firmy zapewniają jednocześnie, że mierzą zamiary wedle sił i nie startują samodzielnie w takich postępowaniach, których realizacji w terminie mogliby nie podołać.

Nie należy natomiast spodziewać się rozpoczęcia przez firmę produkcji pojazdów kolejowych. – Będziemy koncentrować się na pojazdach miejskich. Uważamy, że takie ograniczenie zainteresowań pozwala nam lepiej się rozwijać – zadeklarowała Solange Olszewska.

Ubiegły rok był dla Solarisa ważny z kilku względów. Firma pobiła rekord sprzedaży: liczba dostarczonych odbiorcom autobusów, trolejbusów i tramwajów wyniosła łącznie 1380 sztuk. 80 procent pojazdów sprzedano na eksport. Obroty wyniosły 380 milionów euro. W bieżącym roku natomiast zakłady w Bolechowie wyprodukowały tysięczny trolejbus, który dostarczono do austriackiego Salzburga (egzemplarz o kolejnym numerze 1001 trafił natomiast do Gdyni). W ciągu 19 lat działania firmy produkcja przekroczyła 12 tysięcy pojazdów. Zdolności produkcyjne fabryki pozwoli zwiększyć kończona właśnie rozbudowa, dzięki której powierzchnia produkcyjna powiększy się o 7500 metrów kwadratowych.


Zapraszamy na IV Kongres Transportu Publicznego, który odbędzie się w Warszawie w dniach 19-20 października 2015 roku. Wśród poruszanych tematów znajdzie się między innymi mobilność Polaków, technologie służące mobilności oraz kwestie planowania i realizacji celów rozwoju miast.

Więcej informacji o Kongresie znajdziesz tutaj.




Partner działu

Sultof

Tagi geolokalizacji:

Podziel się z innymi:

Pozostałe z wątku:

Złotoryja kupuje elektrobusy

Komunikacja

Złotoryja kupuje elektrobusy

Jakub Rösler 05 września 2023

Łomża z ofertami na elektrobusy

Komunikacja

Łomża z ofertami na elektrobusy

Witold Urbanowicz 24 sierpnia 2023

Przemyśl z ofertami na autobusy elektryczne i CNG

Komunikacja

Przemyśl z ofertami na autobusy elektryczne i CNG

Witold Urbanowicz 24 sierpnia 2023

Zobacz również:

Jakich elektrobusów jest w Polsce najwięcej?

Prawo & Finanse

Pozostałe z wątku:

Złotoryja kupuje elektrobusy

Komunikacja

Złotoryja kupuje elektrobusy

Jakub Rösler 05 września 2023

Łomża z ofertami na elektrobusy

Komunikacja

Łomża z ofertami na elektrobusy

Witold Urbanowicz 24 sierpnia 2023

Przemyśl z ofertami na autobusy elektryczne i CNG

Komunikacja

Przemyśl z ofertami na autobusy elektryczne i CNG

Witold Urbanowicz 24 sierpnia 2023

Zobacz również:

Jakich elektrobusów jest w Polsce najwięcej?

Prawo & Finanse

Kongresy
Konferencje
SZKOLENIE ON-LINE
Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.
Współpraca:
Rynek Kolejowy
Rynek Lotniczy
Rynek Infrastruktury
TOR Konferencje
ZDG TOR
ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | Powered by BM5