Partnerzy serwisu:
Komunikacja

Olsztyńskie Tramino najcichszym tramwajem na rynku

Dalej Wstecz
Autor:

Witold Urbanowicz

Data publikacji:
2015-09-21 15:28
Tagi:
Tagi geolokalizacji:

Podziel się ze znajomymi:

facebookLogolinkedInLogolinkedInLogo
emailLogowykopLogogooglePlusLogo

 

Tramino dla Olsztyna, które można oglądać na targach Trako, będzie nie tylko najszerszym, ale i najcichszym tramwajem na rynku. – Zostały przeprowadzone badania homologacyjne, które potwierdziły, że zadeklarowany poziom hałasu (74 dB) – niższy niż wymaga ustawodawca – jest spełniony – wymienia kolejne nowości Michał Podolski, kierownik konstrukcji pojazdów szynowych w Solarisie.

Witold Urbanowicz, Transport-publiczny.pl: Jak wygląda kwestia głośności, która była istotnym parametrem przetargu?

Michał Podolski, kierownik konstrukcji pojazdów szynowych w Solarisie:
Zostały przeprowadzone badania homologacyjne, które potwierdziły, że zadeklarowany poziom hałasu (74 dB) – niższy niż wymaga ustawodawca – jest spełniony. Możemy powiedzieć, że to najcichszy tramwaj w Polsce.

Wykorzystaliśmy istniejącą szerokość pojazdu na zamontowanie wygłuszeń. Pojazd jest cichy ze względu na swoją budowę i konfigurację – tramwaj jest szeroki, a koła są stosunkowo głęboko osadzone, mieliśmy wiele miejsca na odpowiednie ukierunkowanie energii dźwiękowej powstającej głównie na styku koła z szyną.

Oczywiście dużo zależy także od torowiska, tym bardziej, że poziom hałasu jest mierzony na odcinku prostym. Pojazd nie jest wyposażony w smarowanie obrzeży, gdyż zamawiający zapewnił infrastrukturę wyposażoną w smarownice stacjonarne.

Czy układ siedzeń 2+2 wynika z zamówienia, czy jest to propozycja Solarisa?


Jeśli mówimy o Tramino Olsztyn, to takie możliwości dała szerokość tramwaju, wynosząca 2,5 metra. Mogliśmy umieścić siedzenia w takim układzie, zachowując jednocześnie szerokie przejście dla ruchu wzdłuż pojazdu. Dla przykładu w Niemczech większość pojazdów ma szerokość 2,3 metra.

Czy są jakieś ciekawe systemy wspomagania motorniczego?


Właściwa konfiguracja stanowiska pracy motorniczego jest dla nas niezmiernie ważna. Specjalnie dla tego projektu zostały zaprojektowane panele motorniczego, które są rozbudowane, a jednocześnie praktyczne i czytelne. Kabiny zostały wyposażone w ekrany dotykowe, których oprogramowanie umożliwia prowadzenie pojazdu w sposób bardzo intuicyjny. System diagnostyki On-line pozwala na szybką lokalizację i usuwanie błędów.

Tramwaj jest wyposażony w system jazdy bez zasilania z sieci trakcyjnej. Jak wypadają możliwości baterii?

Zgodnie z wymaganiami tramwaj miał przejechać 200 m bez zasilania z sieci trakcyjnej. Zamontowaliśmy dwie baterie o łącznej pojemności 540 Ah. Podczas testu okazało się, że tramwaj może przejechać kilkukrotnie więcej – ponad 1 km bez zasilania z sieci trakcyjnej.

Baterie ładują się same podczas jazdy tramwaju, czy trzeba je ładować?


Na pojeździe zamontowane są dwie przetwornice statyczne zamieniające napięcie z 600 V z sieci napowietrznej na napięcie pokładowe – 24 V. Napięcie pokładowe jest wykorzystywane m.in. do ładowania baterii.

Baterie są ładowane określoną wartością prądu – 0,2C, czyli pięciokrotnie niższym, niż pojemność znamionowa. Podczas normalnej eksploatacji baterie się nie wyładowują. Przejechanie 200 metrów na odcinku prostym spowoduje 10-procentowe rozładowanie tej baterii, która bardzo szybko może być doładowana.

Olsztyńskie Tramino jest przystosowane do pokonywania wzniesień?

Około 6-procentowych. Może to wydawać się sporo, ale pracujemy nad innymi przetargami, gdzie wzniesienia dochodzą wręcz do 10%. Ostatecznie to wszystko sprowadza się do stosunku napędzanych do nienapędzanych osi oraz hamulców.

A jak wygląda zabezpieczenie konstrukcji przed zderzeniami?

Zastosowaliśmy system absorberów energii, a także do budowy tramwaju została użyta stal odpowiedniej klasy, co zapewnia odpowiednie bezpieczeństwo motorniczego i pasażerów.

Więcej o zastosowanych rozwiązaniach w tramwajach Tramino TUTAJ.




Zapraszamy na IV Kongres Transportu Publicznego, który odbędzie się w Warszawie w dniach 19-20 października 2015 roku. Wśród poruszanych tematów znajdzie się między innymi mobilność Polaków, technologie służące mobilności oraz kwestie planowania i realizacji celów rozwoju miast.

Więcej informacji o Kongresie znajdziesz tutaj.



Podziel się z innymi:


facebookLogolinkedInLogolinkedInLogoemailLogowykopLogogooglePlusLogo
Zobacz również
Olsztyn: Pierwszy tramwaj na ulicach Olsztyna. Pierwsze wnioski

Komunikacja

Olsztyn: Pierwszy tramwaj na ulicach Olsztyna. Pierwsze wnioski

Martyn Janduła 20 listopada 2015

Solaris: Dziś Tramino dla Olsztyna, jutro dla Lipska

Komunikacja

Solaris: Dziś Tramino dla Olsztyna, jutro dla Lipska

Roman Czubiński 22 września 2015

Czego nie ma w innych tramwajach, a jest w olsztyńskim Tramino

Komunikacja

Czego nie ma w innych tramwajach, a jest w olsztyńskim Tramino

Witold Urbanowicz 18 września 2015

 

 

 

 

 

 

Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa oraz ich poprawiania.


współpraca

 Rynek Kolejowy Rynek Lotniczy Rynek Infrastruktury IAB Polska ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | BM5