Partnerzy serwisu:
Przestrzeń

Śląsk. Dawne linie kolejowe będą trasami rowerowymi

Dalej Wstecz
Data publikacji:
16-12-2016
Tagi geolokalizacji:

Podziel się ze znajomymi:

PRZESTRZEŃ
Śląsk. Dawne linie kolejowe będą trasami rowerowymi
Fot. Anna bilas, lic. CC 3.0nasyp kolejowy
Województwo śląskie planuje wybudować sieć tras rowerowych w miejscu dawnych linii kolejowych. Dokonało już audytu ok. 280 km nieużywanych torów pod kątem adaptacji do potrzeb rowerzystów. Projekt ma znaczny potencjał, jednak będzie wymagał ścisłej współpracy samorządów.

Pomysł przekształcania dawnych linii kolejowych na drogi rowerowe nie należy do nowatorskich. Z racji niewielkich nachyleń i nierzadko malowniczego położenia, nieużywane tory stanowią atrakcyjną lokalizację tras dla cyklistów. W krajach zachodniej i południowej Europy istnieje wiele tego typu szlaków. Wśród przykładów z naszego podwórka wymienić można m.in. wiodącą wierzchem dawnego nasypu ścieżkę Złocieniec – Połczyn Zdrój czy pomorski „Szlak Zwiniętych Torów".

Nie dziwi zatem pomysł wdrożenia podobnego projektu na Śląsku. Tamtejszy Urząd Marszałkowski zamierza zrealizować go w ramach programu Velo Silesia.

Trzy etapy

Realizacja przedsięwzięcia wymagała przeprowadzenia audytu składającego się z trzech etapów. Pierwszy obejmował wytypowanie linii nadających się do przebudowy. Kolejny polegał na ocenie ich stanu technicznego oraz ustaleniu właścicieli terenów. Finalną część stanowić będzie książkowe opracowanie podsumowujące badania terenowe i zawierające mapę potencjalnych tras.

Pierwsze dwa etapy już ukończono. Spośród istniejących obecnie na terenie województwa ok. 1000 km nieużytkowanych linii kolejowych audytowi poddano 16 wytypowanych odcinków o łącznej długości ponad 280 km. Wraz z przebiegającą przez region Trasą Wiślaną staną się w przyszłości kręgosłupem sieci dróg rowerowych. Przy wyborze tras do objechania zwracano uwagę na to, by zapewniały atrakcyjne połączenie zarówno dla osób korzystających z roweru w celach praktycznych, jak i rekreacyjnych.

Nagranie z przejazdu jednym z wybranych odcinków, wiodącym śladami likwidowanej kolei piaskowej, zostało udostępnione przez Urząd Marszałkowski w sieci.

- Przejechaliśmy przez trzy miasta: Bytom, Zabrze i Rudę Śląską. Jechaliśmy jakby w środku lasu, a faktycznie przejeżdżaliśmy przez centra miast – komentuje Aleksander Kopia, pełnomocnik marszałka ds. polityki rowerowej. - To nieprawdopodobny potencjał, który ciągle leży odłogiem i który najwyższy czas zaadaptować.

Zdaniem oficera rowerowego, trasy – choć częściowo podupadłe – są w większości przejezdne i niezdewastowane, zwłaszcza poza terenami miast. Największą przeszkodę stanowią zadrzewienia i braki w obiektach mostowych, systematycznie rozbieranych zarówno przez złomiarzy, jak i na polecenie samorządów.

Po wizji lokalnej zbadano stan prawny terenów potencjalnych trasy. 75 proc. leży na działkach należących do Skarbu Państwa, gmin i kolei. Pozostała część to własność prywatna.

Przede wszystkim współpraca

Ostatnia, finalna część audytu – opracowanie książkowe zawierające wnioski oraz mapę potencjalnych tras – zostanie udostępnione jeszcze przed świętami.

Zdaniem urzędników, projekt wykazuje znaczny potencjał, jednak do jego realizacji konieczna będzie ścisła współpraca samorządów. Część z nich już podjęła działania. Gminy Godów, Jastrzębie-Zdrój i Zebrzydowice złożyły wniosek o dofinansowanie. Chcą zbudować szlaki w ramach projektu „Rowerem po Żelaznym Szlaku. Współdziałać zaczęły także gminy Czerwionka-Leszczyny, Orzesze, Żory, Wręczyca Wielka i Kłobuck oraz powiat kłobucki.

Według ostrożnych szacunków śląskiego Urzędu Marszałkowskiego, całość projektów może kosztować ponad 100 mln zł. Znaczną część pokryją fundusze unijne.
Tagi geolokalizacji:

Podziel się z innymi:

Zobacz również:

W Norwegii otwarto najdłuższy na świecie tunel rowerowy

Przestrzeń

W Norwegii otwarto najdłuższy na świecie tunel rowerowy

Przemysław Farsewicz 22 kwietnia 2023

Gdańsk: Rowerowy górny taras. Podpisano umowę na projekt

Przestrzeń

Rowerem przez Pomorze Zachodnie: Super wiaty powstaną w Wicku i Lubiewie

Przestrzeń

Norwegia. Otwarto półkilometrowy barwny tunel rowerowy

Przestrzeń

Norwegia. Otwarto półkilometrowy barwny tunel rowerowy

Przemysław Farsewicz 23 września 2022

Zobacz również:

W Norwegii otwarto najdłuższy na świecie tunel rowerowy

Przestrzeń

W Norwegii otwarto najdłuższy na świecie tunel rowerowy

Przemysław Farsewicz 22 kwietnia 2023

Gdańsk: Rowerowy górny taras. Podpisano umowę na projekt

Przestrzeń

Rowerem przez Pomorze Zachodnie: Super wiaty powstaną w Wicku i Lubiewie

Przestrzeń

Norwegia. Otwarto półkilometrowy barwny tunel rowerowy

Przestrzeń

Norwegia. Otwarto półkilometrowy barwny tunel rowerowy

Przemysław Farsewicz 23 września 2022

Kongresy
Konferencje
SZKOLENIE ON-LINE
Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.
Współpraca:
Rynek Kolejowy
Rynek Lotniczy
Rynek Infrastruktury
TOR Konferencje
ZDG TOR
ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | Powered by BM5