Partnerzy serwisu:
Prawo & Finanse

Samochód elektryczny też zajmuje miejsce. Czy ma parkować za darmo?

Dalej Wstecz
Autor:

Roman Czubiński

Data publikacji:
2018-10-20 08:30
Tagi:
Tagi geolokalizacji:

Podziel się ze znajomymi:

facebookLogolinkedInLogolinkedInLogo
emailLogowykopLogogooglePlusLogo

 

Samochód elektryczny też zajmuje miejsce. Czy ma parkować za darmo?
fot. Jakub Dybalski
Samochody elektryczne nie zawsze będą stanowiły margines. Warto już dziś brać to pod uwagę, ustalając zasady parkowania w centrum – apelowali uczestnicy dyskusji na Kongresie Transportu Publicznego i Inteligentnego Miasta. Zarówno uwolnienie przestrzeni od nadmiaru samochodów, jak i poprawa jakości powietrza są ważnymi wyzwaniami dla władz miejskich. Jak się okazuje, narzędzia do osiągnięcia obu celów mogą jednak czasami przeszkadzać sobie nawzajem w działaniu.

Przygotowując przed dwoma laty strefę płatnego parkowania w centrum miasta, władze Płocka wprowadziły możliwość parkowania samochodów elektrycznych za darmo. Na razie jednak jest ich w mieście dosłownie kilka, mimo że PKN Orlen ustawił nieopodal siedziby zarządu ładowarkę. – Będzie ich jednak więcej, więc trzeba przygotowywać infrastrukturę. Prawdopodobnie niska popularność pojazdów elektrycznych wynika, między innymi, z jej braku – stwierdził zastępca prezydenta Płocka ds. rozwoju i inwestycji Jacek Terebus. W odróżnieniu od twórców ustawy o elektromobilności samorząd Płocka przewidział też udogodnienia dla samochodów hybrydowych.

Elektryki zyskają popularność. Co wtedy?

Zdaniem Terebusa prędzej czy później – być może w perspektywie ok. 20 lat – samochody elektryczne mogą stać się równie dostępne, jak dziś spalinowe. – Wtedy będzie trzeba od nowa spojrzeć na problem parkowania, bo znów pogorszy się rotacja miejsc parkingowych. Będziemy uczyć się od miast, które wcześniej zetkną się z takim wyzwaniem – zadeklarował wiceprezydent Płocka. Sposobem wymuszenia rotacji może być wtedy ograniczenie maksymalnego czasu parkowania np. do 2 godzin.

Jednym z takich miast będzie zapewne Warszawa, choć dziś odsetek samochodów elektrycznych również w stolicy jest niewielki. – Spójrzmy na problem parkowania w śródmieściach z innej strony. Mówiąc o centrach miast, zapominamy, że będą mogły w nich powstawać strefy czystego transportu. Jeśli tylko 0,3 promila pojazdów zarejestrowanych w danej miejscowości będzie mogło wjechać do takiej strefy, nie tylko nie będzie problemu niedoboru miejsc parkingowych, ale parkingi trzeba będzie wręcz likwidować – stwierdził zastępca dyrektora Biura Polityki Mobilności i Transportu w Urzędzie Miasta Warszawy Tadeusz Bartosiński. Jak dodał, władze stolicy zastanawiają się nad wyznaczeniem takiej strefy. – Ustawa jest jednak nieprecyzyjna. Zadaliśmy ministrowi kilka pytań i od kilku miesięcy czekamy na odpowiedź – dodał.

Kraków rozważa "okienko dostaw"

O krok dalej idą władze Krakowa, które jako pierwsze w Polsce zamierzają wprowadzić w ścisłym centrum strefę czystego transportu. – To projekt testowy. Normy będą bardzo surowe: poza pojazdami mieszkańców i miejscowych przedsiębiorców oraz taksówek wjazd będzie dozwolony tylko dla pojazdów elektrycznych, wodorowych lub napędzanych gazem CNG. W dzisiejszych warunkach liczba osób z zewnątrz, które będą mogły tam wjechać, jest więc minimalna. Pojawia się pytanie – jak ma to współgrać ze SPP, która istnieje już na Kazimierzu? Jeśli wprowadzamy „okienko dostaw”, w którym kierowca może pojechać do sklepu po coś cięższego lub nietypowego – być może, oprócz problemu z wjazdem na ten obszar, będzie musiał płacić maksymalną stawkę za postój. Dyskutowanie takich zagadnień wymaga pochylenia się nad cennikiem – podsumował Bartosz Piłat z Zarządu Infrastruktury Komunalnej i Transportu.

Samorząd Płocka, jak dotąd, kieruje się jedynie ogólnymi zasadami. – Przestrzeń dla samochodów elektrycznych na pewno nie powinna zabierać miejsca pieszym. Niewykluczone, że stacje ładowania będą powstawać na parkingach kubaturowych – opisał przyjęte wytyczne Terebus. Wiadomo, że w przypadku ładowarek poza parkingami o dokladnej lokalizacji będą decydowały także takie czynniki, jak uzbrojenie podziemne i dostępność prądu.

Zbędna luka w systemie?

Niektórzy kwestionują jednak sens zwalniania samochodów elektrycznych z opłat nawet na obecnym etapie. – Strefy płatnego parkowania pojawiają się tam, gdzie mamy problem z przestrzenią. To właśnie za przestrzeń płacimy w parkomacie. Nie ma zatem znaczenia, jaki będzie napęd zaparkowanego pojazdu – uznał doradca zarządu Fundacji PPP Bartosz Mysiorski. Bezpłatne parkowanie samochodów elektrycznych stanie się, jego zdaniem, kłopotliwe, i to bardzo szybko. – Z jednej strony miasta starają się regulować dostęp, z drugiej – same tworzą potężną dziurę w przepisach – krytykował przedstawiciel fundacji.

Inne podejście prezentuje dyrektor biura Stowarzyszenia „Metropolia Poznań” Piotr Wiśniewski. – Ta ustawa nie jest nam potrzebna. Bardziej potrzebujemy ustawy metropolitalnej, która pozwoli nam uporządkować ruch do i z Poznania. To właśnie jest dziś największym wyzwaniem. W szczycie porannym przyjeżdża do nas, a w popołudniowym – wyjeżdża ok. 50 tysięcy samochodów – podkreślił Wiśniewski. Strefy czystego transportu nie uznał za systemowe rozwiązanie, które pomogłoby uporać się z tym problemem.

Podziel się z innymi:


facebookLogolinkedInLogolinkedInLogoemailLogowykopLogogooglePlusLogo
Zobacz również
Wybory we Wrocławiu. Kandydaci chcą tramwajów. Ale jakich?

Komunikacja

Wybory we Wrocławiu. Kandydaci chcą tramwajów. Ale jakich?

Krzysztof Karabon, jd 18 października 2018

Warszawa. Miodowa (prawie) gotowa. Nie strach jechać rowerem

Przestrzeń

Warszawa. Miodowa (prawie) gotowa. Nie strach jechać rowerem

Jakub Dybalski 16 października 2018

Czy uwolnienie stawek uporządkuje parkowanie?

Prawo & Finanse

Czy uwolnienie stawek uporządkuje parkowanie?

Roman Czubiński 12 października 2018

 

 

 

 

 

 

Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa oraz ich poprawiania.


współpraca

 Rynek Kolejowy Rynek Lotniczy Rynek Infrastruktury IAB Polska ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | BM5