Partnerzy serwisu:
Prawo & Finanse

Sąd: Odszkodowanie dla pasażera za spóźniony autobus miejski

Dalej Wstecz
Autor:

Jakub Dybalski

Data publikacji:
2019-10-29 12:24
Tagi:
Tagi geolokalizacji:

Podziel się ze znajomymi:

facebookLogolinkedInLogolinkedInLogo
emailLogowykopLogogooglePlusLogo

 

Sąd: Odszkodowanie dla pasażera za spóźniony autobus miejski
fot. Michał Szymajda
Pasażer wygrał w pierwszej instancji odszkodowanie od Arrivy Bus za spóźnienie autobusu w Warszawie. Suma nie jest wielka – łącznie to 80 zł – a wyrok nie jest prawomocny, ale to nowatorskie podejście do sprawy.

Wyrok opisała wp.pl. Dwa lata temu pasażer warszawskiego autobusu czekał na przystanku kilkadziesiąt minut. Miał umówione spotkanie, więc ostatecznie zamówił ubera a potem wystąpił do przewoźnika o zwrot kosztów. Arriva, która obsługiwała tę linię odmówiła, tłumacząc, według relacji serwisu, że pasażer musi się liczyć z opóźnieniami.

Po dwóch latach sad pierwszej instancji przyznał rację pasażerowi. – Orzekł, że przewoźnicy komunikacji miejskiej są odpowiedzialni za terminowość odjazdów środków publicznego transportu zbiorowego – tłumaczy powód w rozmowie z wp.pl. Co więcej, sąd uznał, że to odpowiedzialnością przewoźnika jest reagowanie w przypadku korków i zatorów. Co więcej, właśnie przewoźnika, a nie ustalającego w Warszawie rozkłady Zarządu Transportu Miejskiego. Jeśli przewoźnik podpisał umowę na wykonywanie usługi, której częścią jest rozkład, według którego ma jeździć, to ma obowiązek się go trzymać.

Chodzi w sumie o 80 zł – kosztów ubera i kosztów sądowych – a sam wyrok zapadł dopiero w pierwszej instancji. Ale jest mimo wszystko nietypowy. Wiedza o odszkodowaniach za opóźnione loty jest już dość powszechna, choć o problemach z ich egzekucją od linii lotniczych wie każdy, kto próbował. Kilka lat temu, pod naciskiem UE, podobne rozwiązania przyjęto dla przewozów autokarowych. Odpowiedzialność za spóźnienia w komunikacji miejskiej to jednak nowość.

Istotne jest też to, że nie trafiło na osobę, która by łatwo odpuściła. Powodem jest bowiem Tymon Radzik, 18-latek, który dwa lata temu był jednym z trzech nominowanych do Międzynarodowej dziecięcej Nagrody Pokoju (zwanej „dziecięcym Noblem”) za aktywność na rzecz udziału dzieci w debacie publicznej i ich dostępu do informacji. Współpracował z Rzecznikiem Praw Dziecka, a przez kilka miesięcy był społecznym doradcą ówczesnej minister cyfryzacji Anny Streżyńskiej.

Radzik zaznacza w rozmowie z serwisem, który opisał jego sprawę, że uderzające było stwierdzenie, zawarte w odpowiedzi od Arrivy, że jako pasażer z biletem okresowym, a więc regularny, powinien być przyzwyczajony do opóźnień. Według niego to próba używania systemowej niestaranności jako argumentu na obronę.

Z drugiej strony warto dostrzec specyfikę komunikacji miejskiej. To system, w którym problem w jednym miejscu oddziałuje na kolejne elementy. Rzecz jasna w przewozach lotniczych czy autokarowych też tak jest, ale w mieście wzajemne powiązania działają na dużo większą skalę. Pytanie też, co robić w sytuacji braku klasycznego rozkładu, np. w metrze, albo na liniach obsługiwanych z dużą częstotliwością?

Podziel się z innymi:


facebookLogolinkedInLogolinkedInLogoemailLogowykopLogogooglePlusLogo
Zobacz również
Wrocław. Setne (!) wykolejenie tramwaju w tym roku. Tort dla prezydenta

Komunikacja

Wrocław. Setne (!) wykolejenie tramwaju w tym roku. Tort dla prezydenta

Jakub Dybalski 29 października 2019

Gdańsk ustawi 64 wiaty

Przestrzeń

Gdańsk ustawi 64 wiaty

Witold Urbanowicz 29 października 2019

Nottingham. Zakład o 100 funtów o spóźniające się tramwaje

Komunikacja

Nottingham. Zakład o 100 funtów o spóźniające się tramwaje

Jakub Dybalski 28 grudnia 2017

 

 

 

 

 

 

Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa oraz ich poprawiania.


współpraca

 Rynek Kolejowy Rynek Lotniczy Rynek Infrastruktury ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | BM5