16 grudnia 2025 r. Rzym uruchomił nową stację linii Metro C – Colosseo – Fori Imperiali (wraz z Porta Metronia), wydłużając trasę o ok. 3 km i domykając długo wyczekiwany dojazd metrem do rejonu Koloseum. Obie „archeo-stacje” zostały udostępnione pasażerom po godzinie 16 tego dnia.
Colosseo–Fori Imperiali to przede wszystkim nowy punkt przesiadkowy: z poziomu antresoli linii C można przejść bezpośrednio do istniejącej stacji Colosseo na linii B.
Z technicznego punktu widzenia obiekt powstał wzdłuż Via dei Fori Imperiali – między Muro del Muñoz (strona północna) a Świątynią Wenus i Romy (strona południowa). Ma nieregularny rzut (do 150 m długości i do 34 m szerokości) i rozwija się na 4 poziomach podziemnych – od poziomu wejściowego/komunikacyjnego po poziom peronów.
Kluczowy element integracji z linią B to wykonane pod ziemią przejście: żeby połączyć poziom C z peronem B, zbudowano „most” nad torami istniejącej stacji linii B oraz korytarz łączący, dający dostęp do peronów w kierunkach Termini i Laurentina.
„Archeo-stacja” pod Koloseum: 28 studni i setki lat historii
W przypadku Colosseo–Fori Imperiali „stacja-muzeum” to nie slogan marketingowy. Metro C opisuje, że w rejonie stacji zachowały się m.in. pozostałości dawnych studni czerpiących wodę gruntową; w trakcie badań przebadano 28 studni (w tym 19 z tufu – rozebranych i zabezpieczonych z myślą o ekspozycji). Warstwy wypełnisk tych studni przyniosły materiały datowane od V do I w. p.n.e., a część znalezisk wiązana jest z praktykami o charakterze rytualnym związanymi z „sakralnością wód”.
Równolegle media włoskie relacjonują, że wewnątrz nowej stacji pokazano także elementy zabudowy i znaleziska związane z dawną tkanką mieszkalną, a w gablotach eksponowane są drobne artefakty wydobyte podczas prac archeologicznych.
Kto budował i co dalej z linią C
Według komunikatu spółki Metro C, nowe stacje powstały jako część projektu realizowanego na zlecenie Roma Metropolitane (dla Roma Capitale) przez konsorcjum Metro C S.c.p.A. tworzone m.in. przez Webuild, Vianini Lavori, Hitachi Rail, CMB i CCC.
Po otwarciu odcinka do Colosseo/Fori Imperiali linia C ma w eksploatacji 24 stacje na 22 km trasy – od Monte Compatri/Pantano do historycznego centrum. W dokumentach projektu podawany jest docelowy kształt linii: ok. 29 km i 31 stacji, z planowanym przedłużeniem do Farnesiny (po drodze m.in. budowana stacja Venezia).
AP przypomina przy tym, że Metro C to inwestycja rozwijana od lat, a w miarę jej ukończenia linia ma osiągnąć skalę pozwalającą przewozić nawet do 800 tys. pasażerów dziennie; agencja podaje też szacunek kosztu projektu na ok. 7 mld euro oraz perspektywę pełnego domknięcia przedsięwzięcia do 2035 r.
Porta Metronia otwarta równolegle
Tego samego dnia, co stację Colosseo–Fori Imperiali udostępniono również stację Porta Metronia (Piazzale Ipponio). Rzymskie służby mobilności informowały, że wraz z jej otwarciem skorygowano m.in. trasę autobusowej linii 218 i że muzeum związane z Porta Metronia ma zostać udostępnione w lutym.
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem
zgody na:
przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w
Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów
zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w
Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji
handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu
w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z
siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.