Kolej w Rydze w najbliższych latach zupełnie zmieni swoje oblicze. Spółka Eiropas Dzelzcela Linijas, która koordynuje projekt Rail Baltiki na terenie Łotwy, podpisała umowę z belgijsko-łotewską grupą Besix Rere na wykonanie projektu, a następnie przebudowę, rozbudowę i budowę stacji Ryga Centralna, kolejowego nasypu oraz mostu na Dźwinie.
W środę 29 maja spółka Eiropas Dzelzcela Linijas, która wdraża projekt Rail Baltiki na terenie Łotwy, podpisała umowę z grupą Besix Rere – joint-venture firm Besix z Belgii i Rere Buve z Łotwy – na przeprowadzenie sporego projektu infrastrukturalnego w centrum Rygi. Efektem kontraktu, realizowanego w formule projektuj i buduj i wartego ponad 430 mln euro netto, będzie rozbudowa głównej stacji w Rydze w związku z doprowadzeniem normalnotorowej linii kolejowej.
Wykonawca musi opierać się o projekt koncepcyjny PLH Arkitekter i Cowi z Danii, który został wyłoniony we wcześniej organizowanym międzynarodowym konkursie. Obejmuje on 2,6 km nowej linii normalnotorowej między ulicami Lacplesa i Jelgavas, sześć nowych wiaduktów kolejowych nad ulicami poprzecznymi oraz nowy most kolejowy nad Dźwiną, wzdłuż którego zostanie zapewniony chodnik z drogą rowerową. Istniejący nasyp kolejowy na odcinku od dworca autobusowego do domu handlowego Stockmann oraz między stacją Ryga Centralna i ulicą Elizabetes zostanie zastąpiony estakadą. Powstanie też dodatkowe połączenie między ulicami Elizabetes i Timoteja.
Całkowicie przebudowana zostanie stacja Ryga Centralna. Zwiększy się liczba torów, co wymusi budowę piątego peronu. Wszystkie perony będą podwyższone oraz zadaszone. Przewidziano instalację ośmiu wind oraz 26 ciągów schodów ruchomych. Nad peronami zostanie stworzona dodatkowa przestrzeń dla pasażerów – o powierzchni 6000 m2 – w której przewidziano poczekalnie, kasy czy przechowalnię bagażu. Zaplanowano też bramki biletowe przed wejściem na peron. Na pierwszym piętrze przewidziano też przystanki dla autobusów i minibusów, pozostawiono też miejsce na ewentualną budowę parkingu.
Prace mają zostać przeprowadzone w kilku fazach. Prace projektowe mają zakończyć się w I połowie 2021 r., po czym ruszy przebudowa południowej części stacji. Po ich zakończeniu prace obejmą północną stronę. Kontrakt w 81-85% jest finansowany ze środków unijnych w ramach instrumentu Łącząc Europę.
Rail Baltika to projekt, w ramach którego ma powstać
normalnotorowe połączenie Estonii, Łotwy i Litwy z Polską.