Partnerzy serwisu:
Prawo & Finanse

Rozwój Dużych Miast Polski Wschodniej

Dalej Wstecz
Data publikacji:
23-09-2013
Tagi geolokalizacji:

Podziel się ze znajomymi:

PRAWO & FINANSE
Rozwój Dużych Miast Polski Wschodniej
Kasper Fiszer
Ściana wschodnia może liczyć na dodatkową pulę pieniędzy z budżetu unijnego - program Rozwój Polski Wschodniej gwarantuje jej środki rzędu 2 mld euro do rozdysponowania w latach 2014 - 20. Znaczna ich część może zostać przeznaczona na transport publiczny. Jeśli jednak zasady przyznawania dotacji nie zostaną zmienione, gotówka trafi tylko do stolic województw.

Realizowany w ramach tzw. Narodowej Strategii Spójności program Rozwój Polski Wschodniej ruszył w 2007 roku. Objął pięć województw, które w momencie przystąpienia Polski do struktur europejskich były jednymi z najsłabiej rozwiniętych gospodarczo regionów UE: lubelskie, warmińsko-mazurskie, podlaskie, podkarpackie i świętokrzyskie. W ciągu sześciu lat funkcjonowania funduszu skorzystało z niego wszystkie pięć stolic województw, znacznie modernizując tamtejsze systemy komunikacji miejskiej.

Najbardziej spektakularne są projekty z Lublina i Olsztyna. Ten pierwszy realizuje wart przeszło pół miliarda złotych (!) projekt rozbudowy o 34 km sieci trolejbusowej oraz zakupu 70 nowych trolejbusów i 100 autobusów. Ten drugi buduje od podstaw nową linię tramwajową i modernizuje układ drogowy. W obu tych przypadkach dofinansowanie z RPW przekroczyło 300 mln zł. W ramach programu nie przydzielono jednak dotacji żadnej mniejszej miejscowości.

Autosanem H9 co kilka godzin

Tymczasem stan komunikacji zbiorowej w miastach powiatowych województw wschodnich jest niejednokrotnie o wiele gorszy. W Sanoku najliczniej reprezentowanym typem taboru autobusowego nadal jest produkowany na miejscu Autosan H9-35, a najstarszy pojazd ma 26 lat. Choć np. w Puławach czy Starachowicach tabor jest zdecydowanie młodszy, jego znaczną część stanowią wysokopodłogowe jelcze z początku lat 90. zeszłego stulecia. W pięćdziesięciotysięcznym Krośnie żadna z linii nie kursuje częściej niż raz na godzinę.

Przykłady na niedoinwestowanie czy brak koncepcji przyciągnięcia podróżnych można by mnożyć. Podobnie jest w komunikacji lokalnej zapewniającej dowóz do siedzib powiatów. Przedsiębiorstwa powstałe w wyniku przekształceń dawnych PKS-ów masowo likwidują połączenia - często dlatego, że posiadany przez nie tabor nie pozwala na obsługę mniejszych potoków podróżnych. Sprawia to także, że nawet tam, gdzie docierają autobusy, komunikacja w soboty i niedziele praktycznie nie istnieje. Przestarzałe, wysokopodłogowe i paliwożerne pojazdy powoli znikają więc z krajobrazu, częstokroć bez żadnego zastępstwa.

Dotacja tylko dla dużych

W kończącej się perspektywie budżetowej żaden mniejszy ośrodek nie miał szans na uzyskanie dofinansowania do inwestycji transportowych z programu RPW. Minimalna wartość pojedynczego projektu określona była bowiem na 80 mln zł. Nawet kilkunastoprocentowy wkład własny powiatu czy gminy przerósłby możliwości finansowe większości samorządów. Nie jest to jednak jedyna bariera - wielomilonowa kwota zwyczajnie znacznie przewyższa potrzeby. Najczęściej wystarczyłoby bowiem kupić kilka nowych pojazdów, postawić nowe wiaty przystankowe, doszkolić personel.

Wydaje się, że jeśli środki z obecnej perspektywy budżetowej zostały przeznaczone na transport w największych miastach ściany wschodniej, kolejna powinna skupić się na mniejszych ośrodkach. Jeśli wierzyć bowiem nazwie unijnego programu, chodzi o rozwój całych regionów, a nie tylko ich stolic. Szkoda byłoby, gdyby realizacja projektów w ramach programu mającego wyrównywać poziom usług w różnych regionach pogłębiała różnice wewnątrz nich.



Tagi geolokalizacji:

Podziel się z innymi:

Pozostałe z wątku:

Łódź: Północna gotowa w trzech czwartych

Przestrzeń

Łódź: Północna gotowa w trzech czwartych

Roman Czubiński 04 września 2023

Zobacz również:

Na co 4,4 mld zł z Instrumentu „Łącząc Europę”?

Prawo & Finanse

Na co 4,4 mld zł z Instrumentu „Łącząc Europę”?

inf. pras. 25 czerwca 2023

Tramwaje we Wrocławiu, GZM i Krakowie z dofinansowaniem unijnym

Prawo & Finanse

Pozostałe z wątku:

Łódź: Północna gotowa w trzech czwartych

Przestrzeń

Łódź: Północna gotowa w trzech czwartych

Roman Czubiński 04 września 2023

Zobacz również:

Na co 4,4 mld zł z Instrumentu „Łącząc Europę”?

Prawo & Finanse

Na co 4,4 mld zł z Instrumentu „Łącząc Europę”?

inf. pras. 25 czerwca 2023

Tramwaje we Wrocławiu, GZM i Krakowie z dofinansowaniem unijnym

Prawo & Finanse

Kongresy
Konferencje
SZKOLENIE ON-LINE
Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.
Współpraca:
Rynek Kolejowy
Rynek Lotniczy
Rynek Infrastruktury
TOR Konferencje
ZDG TOR
ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | Powered by BM5