Partnerzy serwisu:
Komunikacja

Rower miejski w Toruniu znów nie wystartował

Dalej Wstecz
Autor:

Michał Lange

Data publikacji:
2014-04-15 08:54
Tagi:
Tagi geolokalizacji:

Podziel się ze znajomymi:

facebookLogolinkedInLogolinkedInLogo
emailLogowykopLogogooglePlusLogo

 

Rower miejski w Toruniu znów nie wystartował
fot. ML
Toruński Rower Miejski, mimo wcześniejszych zapewnień ze strony wykonawcy systemu – spółki WiM System, w miniony weekend nie wystartował. Pojawiły się natomiast stacje dokujące, a następnie zamontowano na nich pierwsze rowery. Wkrótce po tym, w nocy z piątku na sobotę wandale zniszczyli stację zlokalizowaną przy Dworcu Głównym w Toruniu, co okazało się jednym z powodów „rowerowej klapy”. System, według najnowszych informacji, ma ruszyć w najbliższy czwartek. Kolejne wsteczne odliczanie czas rozpocząć.

Weekendowy chaos informacyjny

W sobotę wielu zawiedzionych turystów oraz mieszkańców Torunia, nie ukrywając rozczarowania, odchodziło od rozstawionych na mieście stacji dokujących z „pustymi rękoma”. W niedzielę zaś nadal panował chaos informacyjny, gdyż prawie nikt nie wiedział do końca, co jest prawdziwym powodem niepowodzenia. Na części ze stacji pojawiły się wreszcie rowery, ale i tak nie można było z nich skorzystać.

W błąd wprowadzały też doniesienia ze strony miasta. Na oficjalnym profilu facebookowym Urzędu Miejskiego Mój Toruń w sobotę pojawiła się informacja, iż: "Dzisiaj przez cały dzień montowane są rowery. Tam gdzie zostaną zamontowane, to można korzystać, bo system został już uruchomiony." Fakty okazywały się jednak być inne, a na oficjalnej infolinii (+48 797 410 620+48 797 410 620) poinformowano z kolei, że „TRM ruszy może jutro, a może za kilka dni, bo muszą najpierw rozwieźć rowery, a potem przeprowadzić testy całego systemu.” W niedzielę rower miejski w Toruniu nadal jednak nie zaczął funkcjonować.

Według informacji opublikowanej w poniedziałek rano przez „Nowości” Małgorzata Mac, prezes firmy WiM System, podała iż „w sobotę (z uwagi na zdewastowanie stacji na Dworcu Głównym oraz problemy informatyczne systemu) trzeba było wstrzymać rozwożenie rowerów na stacje. - Toruński Rower Miejski ruszy zaś dopiero, gdy będziemy mieć absolutną pewność, że system działa - a więc najprawdopodobniej w czwartek.”

Wcześniejsze zapewnienia na nic się zdały


Przypomnijmy, iż sieć bezobsługowych stacji TRM planowo miała wystartować już w ubiegłym roku. Kolejny termin wyznaczono na 1 kwietnia, ale i tego nie udało się dotrzymać. Na początku kwietnia Małgorzata Mac zapewniła portal transport-publiczny.pl, iż „aktualne uruchomienie systemu planowane jest na 12 kwietnia i co istotniejsze, nie ma zagrożenia przesunięcia tego terminu. Jednocześnie przyznała, że „fakt późnego podpisania umowy (koniec stycznia 2014 r.) przyczynił się do opóźnienia w dostawie elementów, które stosujemy w stacjach. Niemniej jednak trwa w chwili obecnej testowanie gotowych stacji.”

Także Aleksandra Iżycka, rzeczniczka urzędu miasta, w zeszłym tygodniu informowała nasz portal, iż „z informacji przekazanych przez wykonawcę firmę WIM System Warżała i MAc Sp. J. wynika, że system Toruńskiego Roweru Miejskiego będzie dostępny dla użytkowników w dniu 12 kwietnia.”

Zapytana natomiast o to, w jaki sposób Urząd Miasta zamierza koordynować TRM już po uruchomieniu usługi oraz sprawować kontrolę nad prawidłowym funkcjonowaniem systemu, podała, iż „kontrola funkcjonowania systemu będzie sprawowana zgodnie z zapisami umowy oraz SIWZ. Planujemy rozszerzenie usługi TRM (tzn. kolejne stacje dokujące, rowery). Decyzja o powiększeniu systemu o kolejne stacje uzależniona jest od możliwości finansowych oraz od zainteresowania jakim będzie się cieszył wykonywany obecnie system. Jeśli Torunianie przekonają się do tej formy transportu to będziemy mogli rozważyć zlecenie wykonawcy uruchomienia kolejnych stacji TRM. Firma WiM. System może w każdym czasie rozbudować system o kolejne stacje tzw. patronackie czyli finansowane w całości przez sponsorów.”

Toruński Rower Miejski kosztuje prawie 1,1 mln zł. System będzie funkcjonował w okresie od uruchomienia do 30 listopada 2014 r., a w kolejnych trzech latach (2015-2017) w dniach od 1 marca do 30 listopada. W ramach umowy początkowo uruchomionych zostanie 12 stacji, wyposażonych w 12 terminali, przy których znajdzie się łącznie 180 stojaków rowerowych oraz 120 rowerów.

A gdy już skończą się problemy...

Rower będziemy mogli wypożyczyć i oddać go w dowolnej z dwunastu stacji. Ich lokalizacje wskazali torunianie podczas konsultacji społecznych. Specjalny system informatyczny zadba o autoryzację oraz rozliczenie czasu jazdy. Aby zachęcić użytkowników do korzystania pierwsze 20 minut jazdy będzie bezpłatne. Jeśli czas ten przekroczymy, system pobierze opłatę, która będzie rosnąć w miarę upływu czasu. Pierwsza godzina kosztować ma złotówkę, druga rozpoczęta godzina 3 zł, trzecia – 5 zł, a każda kolejna 7 zł. Aby rozpocząć korzystanie z usługi, trzeba wpierw dokonać rejestracji na stronie internetowej trm24.pl oraz wpłacić, na utworzone w ten sposób konto, opłatę inicjalną o minimalnej wartości 20 zł.

Jak pokazują doświadczenia miast, w których funkcjonują wypożyczalnie, rower stał się środkiem komunikacji miejskiej umożliwiającym szybkie i sprawne poruszanie się w przestrzeni publicznej a także narzędziem do aktywnego wypoczynku. Zorganizowanie wypożyczalni rowerów w Toruniu może przyczynić się do zwiększenia atrakcyjności Miasta, do zmniejszenia ilości samochodów poruszających się po Toruniu oraz do zaktywizowania mieszkańców do korzystania z tej jakże zdrowej formy wypoczynku. Szkoda tylko, że tak ważna inwestycja, w mieście do którego każdego weekendu przybywają tysiące turystów (nie wspominając już o tracących cierpliwość mieszkańcach) okazała się jak na razie zwyczajnym „niewypałem”. Cóż – może to tylko pechowy zbieg okoliczności i gdy wypożyczalnia wreszcie wystartuje, znajdzie uznanie w oczach użytkowników. Nie zmieni to jednak faktu, iż zaistniała sytuacja – miastu, ani tym bardziej spółce odpowiedzialnej za wdrożenie systemu – chluby nie przynosi.

Podziel się z innymi:


facebookLogolinkedInLogolinkedInLogoemailLogowykopLogogooglePlusLogo
Zobacz również
Łódź. Problemy z rowerem publicznym

Komunikacja

Łódź. Problemy z rowerem publicznym

Roman Czubiński 18 sierpnia 2014

Historia pewnej nieścisłości z rowerem miejskim w tle

Komunikacja

Historia pewnej nieścisłości z rowerem miejskim w tle

Jakub Dybalski 17 czerwca 2014

 

 

 

 

 

 

Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa oraz ich poprawiania.


współpraca

 Rynek Kolejowy Rynek Lotniczy Rynek Infrastruktury IAB Polska ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | BM5