Partnerzy serwisu:
Mobilność

Rower miejski bezpieczniejszy niż własny?

Dalej Wstecz
Data publikacji:
12-04-2016
Tagi geolokalizacji:

Podziel się ze znajomymi:

MOBILNOŚĆ
Rower miejski bezpieczniejszy niż własny?
fot. togamek/wikimediaStacja rowerów miejskich na rynku we Wrocławiu
Według badań Instytutu MTI, żaden rowerzysta nie zginął na rowerze wypożyczonym z miejskiej wypożyczalni w USA. Czy oznacza to, że użytkownicy rowerów publicznych bardziej uważają na siebie i innych uczestników drogi?

Systemy rowerów publicznych rozwijają się dynamicznie od 2007 roku. Dziś w Stanach Zjednoczonych taki system znajduje się w 94 miastach, a operatorzy odnotowali rekordową liczbę 35 milionów podróży. Mimo kilku poważnych incydentów drogowych, nikt na nich nie zginął. W porównaniu do średniej liczby zgonów na ulicach – 21 na 100 mln podróży – wydaje się to być niezwykłym zbiegiem okoliczności. Czy na pewno?

Rower miejski liderem bezpieczeństwa

Naukowcy z MTI (Mineta Transportation Institute) przeprowadzili badanie dotyczące bezpieczeństwa ruchu rowerowego w trzech miastach – Waszyngtonie, San Francisco i Minneapolis. Odkryli, że użytkownicy rowerów z miejskich wypożyczalni mieli dużo niższe statystyki dotyczące kolizji niż rowerzyści poruszający się rowerami prywatnymi.

W raporcie autorzy dowiedli, że rowery publiczne mają kilka szczególnych cech, które powodują dużo mniejszą wypadkowość. Z raportu jednoznacznie wynika, że jazda na rowerze publicznym jest bezpieczniejsza niż na prywatnym. Dlaczego tak się dzieje?

Konstrukcja i lokalizacja

Rowery publiczne są w zdecydowanej większości inaczej zbudowane niż popularne kolarki czy rowery trekkingowe. Są cięższe, mają grubszą ramę i szersze opony, co powoduje, że są wyraźnie trwalsze. Lepiej radzą sobie na wyboistych drogach, czy w kontakcie z krawężnikami lub szynami tramwajowymi. Rowery miejskie mają zwykle tylko kilka biegów, co uniemożliwia szybką i ryzykowną jazdę. Wiele z rowerów publicznych jest wyposażonych w hamulce bębnowe (umieszczone w piaście), które dużo lepiej radzą sobie w niesprzyjającej aurze.

Stacje rowerów miejskich w zdecydowanej większości znajdują się przy przestrzeniach pieszych, lub z uspokojonym ruchem ulicznym. To niezwykle ważne, gdyż większość wypadków samochód-rowerzysta odbywa się, gdy samochody przekraczają prędkość 30 mil na godzinę (niemal 50 km/h). Rowery miejskie są też obowiązkowo wyposażane w sprawne światła i malowane na jasne, często fluorescencyjne kolory. Dzięki temu kierowcy dużo wcześniej widzą rowerzystę i mogą uniknąć kolizji.

Brak doświadczenia i kasku

Rowerzyści korzystający z rowerów publicznych są zwykle mniej doświadczeni, ale autorzy raportu przedstawiają ten fakt jako pozytywną cechę. Mniej doświadczeni rowerzyści są zwykle bardziej ostrożni, jadą uważniej i wolniej. Mają mniejszą tendencję do stwarzania ryzykownych sytuacji, co generalnie poprawia, a nie zmniejsza poziom bezpieczeństwa.

Amerykańscy rowerzyści, korzystający z roweru na co dzień często chętnie korzystają z kasków inaczej niż rowerzyści na rowerach z miejskich wypożyczalni. Mimo to, jazda takim rowerem jest cały czas bardziej bezpieczna. Dlaczego? Autorzy mają hipotezę mówiącą o tym, że kierowcy zwracają dużo większą uwagę na rowerzystów bez kasków. Bardziej dbają o ich bezpieczeństwo, gdy widzą, że nie mają żadnych zabezpieczeń.
Tagi geolokalizacji:

Podziel się z innymi:

Pozostałe z wątku:

Łódź: Ul. Rewolucji 1905 r. będzie dwukierunkowa dla rowerów

Mobilność

Łódź: Ul. Rewolucji 1905 r. będzie dwukierunkowa dla rowerów

Roman Czubiński 08 lipca 2023

Warszawa: Veturilo przebojem lata. Wyniki wypożyczeń

Mobilność

Warszawa: Veturilo przebojem lata. Wyniki wypożyczeń

inf. pras. UM Warszawa 27 czerwca 2023

Zobacz również:

Włocławek też będzie miał swój rower miejski – Włower

Komunikacja

Włocławek też będzie miał swój rower miejski – Włower

Jakub Dybalski 28 stycznia 2020

Suwałki organizują rower miejski. Ma się nazywać Suwer

Przestrzeń

Firmy wprowadzają bike sharing na własną rękę. Np. Coca-Cola

Komunikacja

Pozostałe z wątku:

Łódź: Ul. Rewolucji 1905 r. będzie dwukierunkowa dla rowerów

Mobilność

Łódź: Ul. Rewolucji 1905 r. będzie dwukierunkowa dla rowerów

Roman Czubiński 08 lipca 2023

Warszawa: Veturilo przebojem lata. Wyniki wypożyczeń

Mobilność

Warszawa: Veturilo przebojem lata. Wyniki wypożyczeń

inf. pras. UM Warszawa 27 czerwca 2023

Zobacz również:

Włocławek też będzie miał swój rower miejski – Włower

Komunikacja

Włocławek też będzie miał swój rower miejski – Włower

Jakub Dybalski 28 stycznia 2020

Suwałki organizują rower miejski. Ma się nazywać Suwer

Przestrzeń

Firmy wprowadzają bike sharing na własną rękę. Np. Coca-Cola

Komunikacja

Kongresy
Konferencje
SZKOLENIE ON-LINE
Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.
Współpraca:
Rynek Kolejowy
Rynek Lotniczy
Rynek Infrastruktury
TOR Konferencje
ZDG TOR
ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | Powered by BM5