Portal rowerowa-polska.pl opublikował wyniki ogólnopolskich badań przeprowadzonych na ponad 23 tys. cyklistów. Okazuje się, że aż 2/3 aktywnych użytkowników dwóch kółek posiada prawo jazdy i regularnie jeździ samochodem. Czy oznacza to, że stereotypowy podział uczestników ruchu na kierowców i rowerzystów to jeden z wielu drogowych mitów, w które wierzą Polacy?
„Rowerowa Polska” to - zdaniem jej twórcy, fundacji Allegro for Planet - największy w Polsce raport na temat kultury rowerowej. Zawiera wyniki badań przeprowadzonych w dniach 1 maja – 30 września br. Dane zbierano za pomocą ankiet (wypełniło je ponad 23 tys. użytkowników dwóch kółek), pytając respondentów m.in. o warunki jazdy rowerem, częstotliwość poruszania po mieście wybranymi środkami transportu czy poczucie bezpieczeństwa na drogach. Czego badający dowiedzieli się o polskich rowerzystach?
Rowerzyści kontra kierowcy – drogowy mit?78% biorących udział w badaniu zadeklarowało, że z dwóch kółek korzysta codziennie lub kilka razy w tygodniu. 15% jeździ kilka razy w miesiącu, 7% - raz w miesiącu lub rzadziej. Aż 2/3 aktywnych cyklistów okazało się także czynnymi użytkownikami samochodów, co przemawia na niekorzyść polskiego stereotypu zakładającego podział uczestników ruchu na kierowców i rowerzystów.
Wynik jest ciekawy również w kontekście zmian, jakie kilka miesięcy temu proponowało Ministerstwo Infrastruktury i Budownictwa. Chodzi o obowiązkową kartę rowerową dla dorosłych nieposiadających prawa jazdy, o której
wówczas pisaliśmy: „W świetle obecnych danych przeświadczenie o zbawiennym wpływie obowiązkowej karty rowerowej na bezpieczeństwo ruchu nie ma uzasadnienia. Policyjne statystyki potwierdzają, że zdecydowaną większość ogółu wypadków drogowych powodują kierowcy, czyli osoby, których znajomość przepisów została urzędowo potwierdzona przez organy wydające prawo jazdy. Większość zdarzeń z udziałem rowerzystów również wynika z winy kierujących pojazdami silnikowymi, zaś najczęstszymi przyczynami jest nieudzielanie przez nich pierwszeństwa przejazdu i nieprawidłowe wyprzedzanie.
Skoro wina za wypadki i kolizje częściej po stronie osób teoretycznie znających zasady poruszania po drogach (choć należy pamiętać, że prawo jazdy posiada także istotna część rowerzystów), dlaczego Ministerstwo założyło, że wprowadzenie obowiązkowej karty rowerowej dla nieposiadających tego dokumentu uzdrowi sytuację?”
51% badanych zadeklarowało się jako tzw. rowerzyści miejscy, często i regularnie korzystający z dwóch kółek jako podstawowego środka transportu do pracy czy szkoły. 28% to osoby jeżdżącące głównie w celach rekreacyjnych, 11% - rowerzyści okazjonalni, korzystający z roweru stosunkowo rzadko (raz w miesiącu lub rzadziej), zaś pozostałe 9% - sportowcy.
To dowód tego, że rower stał się dla nas przede wszystkim pełnoprawnym środkiem transportu, efektywnym zwłaszcza w większych miastach zmagających się z narastającym problemem korków (najwięcej rowerzystów miejskich odntowano w Łodzi, Rzeszowie, Wrocławiu, Krakowie czy Poznaniu).
Drogi niezbyt bezpieczneW temacie warunków jazdy rowerem ankietowani najlepiej ocenili sygnalizacje świetlne i oznakowanie dróg. Pozytywnie do tych aspektów odniosło się 57% badanych. Nieco gorzej wypadła ocena długości tras dla cyklistów oraz jakości ich nawierzchni - za zadowalające uważa je 49% respondentów. Niezbyt dobrze prezentuje się ogólne bezpieczeństwo ruchu na ulicach – pozytywnie wypowiedziało się o nim jedynie 37% badanych. Cykliści najbezpieczniej czują się na ścieżkach rowerowych (jedynie 4% ocen negatywnych i 8% neutralnych). Jeżdżąc na rowerze po drogach i ulicach miast (w terenie zabudowanym) bezpiecznie czuje się ponad 57% ankietowanych. Z kolei jazda na po drogach i ulicach w okolicach swojej miejscowości (poza terenem zabudowanym) jest bezpieczna zdaniem 49% badanych.
Powyższe wyniki wskazują, że mamy jeszcze wiele do zrobienia w kwestii przyjaznej infrastruktury. Cykliści zauważają jednak, że sytuacja ulega systematycznej poprawie – aż 84% respondentów pozytywnie odniosło się do zmiany warunków jazdy rowerem w ostatnich latach. Najlepiej oceniają je mieszkańcy dużych miast.
Z pełnym raportem można zapoznać się na stronie
http://rowerowa-polska.pl/.