Partnerzy serwisu:
Komunikacja

Puchalski: Car-sharing pozwoli uwolnić przestrzeń miejską

Dalej Wstecz
Partner działu

Sultof

Data publikacji:
04-05-2014
Tagi geolokalizacji:

Podziel się ze znajomymi:

KOMUNIKACJA
Puchalski: Car-sharing pozwoli uwolnić przestrzeń miejską
fot. Mariordo, lic. CC BY-SA 3.0 Wikimedia commonsSystem car2go w Amsterdamie
Warszawa zastanawia się nad wprowadzeniem systemu car-sharingowego. Może nie zmniejszy to ruchu ulicznego, ale pozwoli rozwiązać inne istotne problemy. – System skoncentrujemy w obszarach, gdzie jest deficyt miejsc parkingowych. Car-sharing uwalnia przede wszystkim przestrzeń, której nam brakuje najbardziej – mówi Łukasz Puchalski, wicedyrektor Zarządu Transportu Miejskiego.

Nie chodzi o zwykły system wypożyczania samochodu. Z car-sharingu mogą korzystać wcześniej zarejestrowane osoby, a odbiór i zwrot samochodów odbywa się przez użytkownika we własnym zakresie. Istotą systemu jest dzielenie się pojazdem pomiędzy grupą osób.

6 maja SITK Kraków ma przedstawić na konferencji raport na temat car-sharingu. W dokumencie tym znajdą się: opis istniejących modeli car-sharingowych, przeanalizowanie możliwości wdrożenia w Warszawie, propozycja obszaru terytorialnego, możliwości uprzywilejowania tych samochodów, propozycje rozwiązań taryfowych i regulaminowych, prognozy skutków wprowadzenia tego systemu na stan i własność posiadania prywatnych samochodów oraz szacunkowe koszty wdrożenia.

Witold Urbanowicz, Transport-pubiczny.pl: Skąd wzięła się koncepcja car-sharingu w Warszawie?

Łukasz Puchalski, wicedyrektor ZTM Warszawa ds. inwestycji i pełnomocnik rowerowy miasta: Jak pokazują doświadczenia z miast europejskich, jeden samochód w system car-sharingowym jest w stanie zastąpić między 9 a 14 samochodów indywidualnych. Wiele spośród samochodów, które stoją w centrum miasta, są wykorzystywane incydentalnie, ale zajmują przestrzeń przez 24h na dobę, siedem dni w tygodniu.

Oprócz tego Mercedes robi swoje badania i jest gotów wejść nawet na zasadach komercyjnych ze swoim systemem car-to-go, który działa na bardzo podobnych zasadach, co nasze Veturilo. My szukamy tradycyjnych rozwiązań car-sharingowych. Rozważamy nawet możliwość dotowania takiego projektu, by zachęcić dużą liczbę mieszkańców do korzystania. Chcemy go skoncentrować na obszarach, w których jest największy deficyt miejsc parkingowych.

Czyli car-sharing służy bardziej uwolnieniu miejsc parkingowych niż zmniejszeniu liczby pojazdów w ruchu?

Tak, to jest główny problem do rozwiązania. Działania typu niski abonament roczny zachęcają bardziej do posiadania własnego samochodu. Inaczej sytuacja wygląda z car-sharingiem, czyli systemem, w którym pojazd utrzymujemy go wspólnie z sąsiadami z kamienicy czy ulicy, a miasto dopłaca w jakimś zakresie do tego rozwiązania. Wtedy część osób będzie bardziej gotowa, by swoje samochody sprzedać i korzystać właśnie z samochodów car-sharingowych.

Nie traktujemy kierowców, jako największe zło. Wiadomo, że każdy mniej lub bardziej jest od samochodu uzależniony. Chodzi o to, żeby tym, którzy korzystają z samochodu incydentalnie, dać taką możliwość bez posiadana samochodu na własność. Wiadomo, że jest duża grupa mieszkańców, którzy przez pięć dni nie korzystają z własnego samochodu, a trzymają go po to, żeby wyjechać w weekend za miasto czy raz w tygodniu na zakupy. Car-sharing sprawdza się w takim modelu najlepiej, a przede wszystkim uwalnia przestrzeń w miastach, a przyjaznej przestrzeni nam brakuje najbardziej, zwłaszcza w Warszawie.

Rewitalizacja kolejnych ulic czy placów (Świętokrzyska, pl. Powstańców Warszawy, pl. Małachowskiego) nie będzie możliwa, jeżeli się nie uporządkuje parkowania. Natomiast w tej chwili 80-90% pasa drogowego jest zajmowana przez samochody, a to jest podział totalnie nieefektywny – nie służy innym uczestnikom ruchu, którzy w strategii są jednak wyżej notowani niż kierowcy samochodu. Nie przynosi to także chluby miastu, bo ta przestrzeń jest brzydka, niechlujna i nieatrakcyjna. To znajduje odzwierciedlenie w czasie przebywania mieszkańców w przestrzeni miejskiej, ale tez i biznesie. Widać, że te sklepy w głównych ciągach komunikacyjnych są sklepami dla nikogo, zwłaszcza tam, gdzie chodnik jest zajęty przez samochody parkujące w poprzek.

Dobrym przykładem są Aleje Jerozolimskie – widać, że ta ulica po prostu z roku na rok traci na znaczeniu handlowym. Tak naprawdę ile tych miejsc parkingowych by tam nie stworzyć zawsze będzie to za mało. Nigdy nie będzie miejsc wolnych. Przez to, że ten chodnik jest zajęty przez samochody, ani rowerzysta tamtędy nie pojedzie, wybierając inną trasę (np. Koszykową), nie przejdzie też pieszy. Samochody rozstawione w ten sposób nie zachęcają do spacerowania, poza tym dużo jest barier architektonicznych (przejść podziemnych, nieprzyjaznych skrzyżowań itp.). Z punktu widzenia biznesowego proszę porównać Krakowskie Przedmieście z Alejami Jerozolimskimi. Jakie są czynsze w jednym miejscu, a jakie w drugim.

Jak wygląda kwestia odpowiedzialności kierowców w systemie car-sharingu?

W każdym systemie car-sharingowym konieczna jest rejestracja – przez Biuro, w którym wypełnia się formularz i pokazuje prawo jazdy, albo przez internet. Samochód bierze się na własną odpowiedzialność, ale wszystkie pojazdy będą ubezpieczone. Mówiąc kolokwialnie, jeżeli spowodujemy stłuczkę po pijaku, to normalne jest, że ponosimy odpowiedzialność – tak, jak z własnym samochodem. W takich sytuacjach ubezpieczenie nas nie chroni, natomiast w pozostałych sytuacjach korzystamy z ubezpieczenia.

Skąd pomysł na car-sharing w Warszawie? Czytaj tutaj.
Partner działu

Sultof

Tagi geolokalizacji:

Podziel się z innymi:

Zobacz również:

PKP SA uruchomi carsharing przy dworcach

Mobilność

PKP SA uruchomi carsharing przy dworcach

Witold Urbanowicz 10 września 2019

Innogy z elektrycznym car sharingiem w Warszawie

Komunikacja

Innogy z elektrycznym car sharingiem w Warszawie

Witold Urbanowicz 14 marca 2019

Warszawa. ZDM rezygnuje z carsharingu. W dwa lata powstał sam

Przestrzeń

Traficar uruchamia usługę carsharingową w Trójmieście

Komunikacja

Panek: Rozwój carsharingu dopiero przed nami

Mobilność

Panek: Rozwój carsharingu dopiero przed nami

Roman Czubiński 17 października 2017

Warszawa: Prywatny carsharing z hybrydami

Komunikacja

Warszawa: Prywatny carsharing z hybrydami

inf. prasowa 11 lipca 2017

Zobacz również:

PKP SA uruchomi carsharing przy dworcach

Mobilność

PKP SA uruchomi carsharing przy dworcach

Witold Urbanowicz 10 września 2019

Innogy z elektrycznym car sharingiem w Warszawie

Komunikacja

Innogy z elektrycznym car sharingiem w Warszawie

Witold Urbanowicz 14 marca 2019

Warszawa. ZDM rezygnuje z carsharingu. W dwa lata powstał sam

Przestrzeń

Traficar uruchamia usługę carsharingową w Trójmieście

Komunikacja

Panek: Rozwój carsharingu dopiero przed nami

Mobilność

Panek: Rozwój carsharingu dopiero przed nami

Roman Czubiński 17 października 2017

Warszawa: Prywatny carsharing z hybrydami

Komunikacja

Warszawa: Prywatny carsharing z hybrydami

inf. prasowa 11 lipca 2017

Kongresy
Konferencje
SZKOLENIE ON-LINE
Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.
Współpraca:
Rynek Kolejowy
Rynek Lotniczy
Rynek Infrastruktury
TOR Konferencje
ZDG TOR
ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | Powered by BM5