Partnerzy serwisu:
Przestrzeń

Przyszłością tramwaje dłuższe, cichsze i autonomiczne?

Dalej Wstecz
Data publikacji:
27-05-2020
Tagi geolokalizacji:

Podziel się ze znajomymi:

PRZESTRZEŃ
Przyszłością tramwaje dłuższe, cichsze i autonomiczne?
fot. Dominik Paszliński/www.gdansk.pl
Polskie miasta ostatnio intensywnie odmładzają flotę tramwajową. Uczestnicy debaty, zorganizowanej podczas Europejskiego Forum Taborowego, zwracali uwagę na trendy i kierunki zmian, jeżeli chodzi o zakupy. To m.in. postępująca autonomiczność i poprawa efektywności wykorzystania taboru szynowego. Istotnym wyzwaniem może być też kwestia obniżenia poziomu hałasu w mieście.

Obecnie komunikacja tramwajowa w polskich miastach funkcjonuje w zasadzie na pełnych obrotach przy częściowym tylko napełnieniu. – Na ten moment nowe ograniczenia napełnień są wystarczające. Mam wrażenie, że taki stan będzie utrzymywał się do końca sierpnia, co wiąże się z zamknięciem szkół – uczniowie stanowią istotną część naszych pasażerów. Jestem przekonany, że przed końcem sierpnia limity osób w pojeździe zostaną zniesione. Po powrocie dzieci do szkół nie mamy ani sił, ani środków na zwiększenie uruchomienia. Wbrew czarnowidztwu uważam, że za półtora miesiąca zapomnimy o problemie koronawirusa. Nie jesteśmy w stanie przetrwać w tych reżimach – komentuje Krzysztof Balawejder, prezes MPK Wrocław.

Czego uczy nas pandemia


Obecna sytuacja epidemiczna i wprowadzane ograniczenia będą miały ograniczony wpływ na zamawiane w najbliższym czasie pojazdy. – Trendy, które zwracają naszą uwagę, to kwestie utrzymania higieny. Antyseptyczne poręcze, klimatyzacja z dobrą wymianą powietrza, a także estetyka związana z ogólną czystością. To będzie miało zasadniczy wpływ na odbudowę zaufania do komunikacji publicznej – mówi dr Michał Beim z Uniwersytetu Przyrodniczego w Poznaniu.

Powrót do pełnego obłożenia transportu szynowego prognozuje dr hab. inż. Grzegorz Zając z Instytutu Pojazdów Szynowych i profesor Politechniki Krakowskiej. – Okoliczności pozwalają jednak myśleć o pewnych rozwiązaniach, które miałyby pomóc w podobnych sytuacjach – mówi Zając. Wymienia tutaj np. zewnętrzną sygnalizację zajętości miejsc czy wykorzystywanie aplikacji do wskazywania obłożenia pojazdu. – Nawet jeśli zniknie zagrożenie epidemiczne, to takie rozwiązania ułatwią przemieszczanie się w przyszłości – dodaje.

W stronę autonomiczności

W dyskusji zwrócono też uwagę na poprawę efektywności transportu szynowego. Jednym z kierunków jest autonomiczność. – Będzie się to odbywało stopniowo, ale odwrotu nie ma. Najpierw  będziemy mieli do czynienia z systemami wspomagającymi pracę motorniczego – zabezpieczającymi przed niebezpiecznymi sytuacjami, kontroli przestrzeni pasażerskiej, zabezpieczenia przed błędami w postrzeganiu znaków, sterowaniu i prowadzeniu. Chodzi o to, byśmy mieli jak największą przewidywalność co do zachowania pojazdu. Ryzyko najechania na tramwaj powinno być eliminowane do zera – mówi Grzegorz Zając.

Jak wskazuje, do osiągnięcia pełnej autonomiczności droga jest daleka. – Trzeba jednak sporo odwagi technicznej i legislacyjnej. Nie ma jednak wykładni prawnej, która pozwalałaby na jazdę tramwaju bez motorniczego – dodaje dr inż. Zając.

Dłuższe tramwaje


Możliwości transportu szynowego można jednak podnieść przy wykorzystaniu innych rozwiązań. – Tramwaje autonomiczne fizycznie istnieją. Nim dojdziemy do tego rozwiązania, kluczem jest podniesienie efektywności – żeby motorniczy mógł przewieźć więcej pasażerów. Najbliższe lata będą renesansem tramwajów 45-metrowych. Niemal we wszystkich praktycznie miastach niemieckich, gdzie nie ma metra i S-Bahnu, tramwaje są dłuższe – prognozuje Michał Beim.

Wskazuje tutaj na przykład stolicy Wielkopolski. – Miasto dąży do przebudowy wszystkich przystanków do 45 m. Problemem w skali kraju jest jednak poziom zaległości taborowych. Kupujemy tabor na sieć. Nie da się przy istniejących systemach powiedzieć, że kupujemy tabor na jedną linię – mówi Beim.

Ta ostatnia kwestia jest istotną przeszkodą w wydłużaniu tramwajów. – Długie tramwaje to jedna droga, ale to wszystko musi współgrać z infrastrukturą. Problemem są skrzyżowania i ronda o niedużej średnicy. Trzeba na to szeroko spoglądać – mówi Grzegorz Zając. – Niestety, infrastruktura przystankowa we Wrocławiu to w 90% przystanki pojedyncze lub maksymalnie 30-metrowe. Wprowadzenie dłuższych tramwajów wiązałoby się z rewolucją – mówi Balawejder. Wrocławska spółka na razie nacisk kładzie na poprawę stanu infrastruktury, którą opiekuje się od kilku miesięcy. – Pracujemy w systemie całodobowym, idzie to w dobrą stronę. W styczniu mieliśmy 29 wykolejeń. W maju tylko jedno – dodaje prezes. Jak dodaje, sytuację komplikuje stan własności infrastruktury. – Niestety nie mogliśmy przejąć na własność torowiska. Od 2010 r. nie można wyłączać własności części pasa drogowego – wskazuje.

Zamiast dłuższych tramwajów można pomyśleć też o szerszych, choć to zadanie wykonalne właściwie przy budowie nowych sieci tramwajowych. – Jak najszersza skrajnia to lepsze warunki ergonomii – mówi Zając. Z możliwości wprowadzenia szerszych tramwajów skorzystał Olsztyn, gdzie pudła wagonów mają 2,5 m szerokości. – Problem w tym, że Olsztyn zdecydował się na nietypowe rozwiązanie. Pojazdy o szerokości 2,5 m są stosunkowo rzadziej stosowane. Zazwyczaj albo 2,4 m, albo 2,65 m – mówi Beim.

Cichsze tramwaje


Jednym z narastających problemów może być hałas. – Mówi się o tym coraz więcej. Tramwaj to jeden z najbardziej hałaśliwych elementów miasta. Dlatego wchodzimy w projekt zielonych torowisk. Wszędzie tam, gdzie nie wydzielamy torowiska dla komunikacji zbiorowej, będziemy realizować zielone torowiska – mówi Krzysztof Balawejder.

– Trzeba szukać takich rozwiązań w układach biegowych, które będą zbliżone do prowadzeń radialnych. Wtedy możemy znacząco obniżyć emisję hałasu. 100% niskiej podłogi niekoniecznie jest najlepszym rozwiązaniem, jeżeli chodzi o hałas i podatność obsługową. 80% niskiej podłogi też zapewnia wysoki komfort, przy czym możemy sobie wtedy pozwolić na wózki obrotowe i zupełnie klasyczne prowadzenie, skutkujące dużo mniejszym zużyciem układów biegowych, mniejszą emisją hałasu i pracochłonnością obsługową – dodaje Grzegorz Zając.

W tym roku Europejskie Forum Taborowe po raz pierwszy odbyło się w całości online. Na wszystkie wydarzenia organizowane przez ZDG TOR można rejestrować się na stronie TOR Konferencje.
Tagi geolokalizacji:

Podziel się z innymi:

Pozostałe z wątku:

Wrocław otwiera TAT na Nowy Dwór

Komunikacja

Wrocław otwiera TAT na Nowy Dwór

Redakcja 03 września 2023

Ołomuniec kupi nowe tramwaje

Przestrzeń

Ołomuniec kupi nowe tramwaje

Witold Urbanowicz 14 sierpnia 2023

Rumunia: Braiła kupi nowe tramwaje

Przestrzeń

Rumunia: Braiła kupi nowe tramwaje

Witold Urbanowicz 15 sierpnia 2023

Zobacz również:

Japonia otwiera po 75 latach nowy system tramwajowy

Komunikacja

Japonia otwiera po 75 latach nowy system tramwajowy

Przemysław Farsewicz 09 września 2023

CUPT konsultuje program tramwajowy w ramach KPO

Prawo & Finanse

CUPT konsultuje program tramwajowy w ramach KPO

Witold Urbanowicz 10 stycznia 2023

Pozostałe z wątku:

Wrocław otwiera TAT na Nowy Dwór

Komunikacja

Wrocław otwiera TAT na Nowy Dwór

Redakcja 03 września 2023

Ołomuniec kupi nowe tramwaje

Przestrzeń

Ołomuniec kupi nowe tramwaje

Witold Urbanowicz 14 sierpnia 2023

Rumunia: Braiła kupi nowe tramwaje

Przestrzeń

Rumunia: Braiła kupi nowe tramwaje

Witold Urbanowicz 15 sierpnia 2023

Zobacz również:

Japonia otwiera po 75 latach nowy system tramwajowy

Komunikacja

Japonia otwiera po 75 latach nowy system tramwajowy

Przemysław Farsewicz 09 września 2023

CUPT konsultuje program tramwajowy w ramach KPO

Prawo & Finanse

CUPT konsultuje program tramwajowy w ramach KPO

Witold Urbanowicz 10 stycznia 2023

Kongresy
Konferencje
SZKOLENIE ON-LINE
Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.
Współpraca:
Rynek Kolejowy
Rynek Lotniczy
Rynek Infrastruktury
TOR Konferencje
ZDG TOR
ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | Powered by BM5