Partnerzy serwisu:
Przestrzeń

Przystanek jak kot Schrödingera. Jest i go nie ma

Dalej Wstecz
Data publikacji:
23-12-2015
Tagi geolokalizacji:

Podziel się ze znajomymi:

PRZESTRZEŃ
Przystanek jak kot Schrödingera. Jest i go nie ma
fot. Dominik Wójcik
Po tekście „Gminny trud wyznaczania przystanku” do redakcji trafiło kolejne pytanie od czytelnika w temacie przystanków komunikacyjnych. Tym razem rozpatrujemy zagadnienie funkcjonowania przystanku komunikacyjnego na terenie prywatnym. A jest on niejasny.

Jedna z naszych czytelniczek, pani Jolanta opisała sytuację, w której przystanek wyznaczony na drodze publicznej utracił swoją przepustowość i komercyjni przewoźnicy na pobliskim terenie prywatnym zbudowali własny. Pytanie brzmi: Czy gmina może odmówić wydania zezwolenia na wniosek zawierający rozkład jazdy, w którym ujęto nieistniejący przystanek?

Poprosiliśmy rzecznika Ministerstwa Infrastruktury i Rozwoju o pomoc w opracowaniu zagadnienia.

Zatoka przystanku nie czyni

Jak już pisaliśmy we wspomnianym tekście, przystanek nie jest obiektem budowlanym, a miejscem wyznaczonym przez oznakowanie i organizację ruchu. Precyzuje nam Piotr Popa, rzecznik Ministerstwa Infrastruktury i Rozwoju: - W myśl przepisów art. 2 pkt. 13 Prawa o ruchu drogowym, przystanek to miejsce zatrzymywania się pojazdów transportu publicznego, oznaczone odpowiednim znakami drogowymi – wyjaśnia i dodaje: - Znaki oznaczające miejsce zatrzymywania się pojazdów wykonujących odpłatny przewóz osób na regularnych liniach D-15, D-16 i D-17 określają przepisy § 51 ust. 1. rozporządzenia Ministrów Infrastruktury oraz Spraw Wewnętrznych i Administracji z w sprawie znaków i sygnałów drogowych – zaznacza.

Znaki powinny być przewidziane organizacją ruchu i stanowić jej element: - Zatwierdza ją na podstawie przepisów § 6 ust. 1 rozporządzenia Ministra Infrastruktury z 23 września 2003 r. w sprawie szczegółowych warunków zarządzania ruchem na drogach oraz wykonywania nadzoru nad tym zarządzaniem organ zarządzający ruchem właściwy dla danej drogi – wyjaśni Popa.

Wobec takiej sytuacji prawnej sama zatoka lub peron bez odpowiedniego oznakowania oraz nieujęte w organizacji ruchu nie mogą być przystankiem.

Rodzaj drogi nieistotny

Trzeba zauważyć, że powyższe przepisy nie określają rodzaju drogi na której omawiane znaki mogą być stosowane: - Znaki D-15, D-16, D-17, zgodnie z przepisami ustawy Prawo o ruchu drogowym, mogą być umieszczone zarówno na drogach publicznych, jak i w strefach zamieszkania, w strefach ruchu oraz drogach wewnętrznych – zauważa rzecznik MIR.

Wg art. 20 f ustawy z 21 marca 1985 r. o drogach publicznych zarządca drogi musi respektować uchwały wskazujące wstępne lokalizacje przystanków – decyduje on już o szczegółowej lokalizacji biorąc pod uwagę charakter drogi i warunki bezpieczeństwa ruchu drogowego.
- W przypadku odmiennej decyzji zarządcy drogi co do lokalizacji przystanku zasadne powinno być poinformowanie o powodach takiej, a nie innej lokalizacji przystanku rady jednostki samorządu terytorialnego – doprecyzował Popa.

Jednocześnie musi on udostępnić nieodpłatnie gminie na jej wniosek część pasa drogowego w celu budowy, przebudowy i remontu wiat przystankowych lub innych urządzeń służących do obsługi podróżnych.

Gdzie lokalizować przystanek?

Zgodnie z § 119 rozporządzenia Ministra Transportu i Gospodarki Morskiej w sprawie warunków technicznych jakim powinny odpowiadać drogi publiczne i ich usytuowanie, zatokę autobusową, ze względu na bezpieczeństwo ruchu, należy usytuować: na prostym w planie odcinku drogi lub na łuku, za skrzyżowaniem, na drodze jednojezdniowej z przesunięciem w kierunku ruchu względem zatoki dla kierunku przeciwnego, na odcinku drogi o pochyleniu podłużnym nie większym niż 2,5% na drogach klasy S i GP, 4,0% na drogach klasy G i drogach niższych klas.

Przystanek Schrödingera – jest i go nie ma

Wszystko powyższe dotyczy tylko przystanków lokowanych przez jednostkę samorządu terytorialnego (w tekście „Czy gimbusy potrzebują przystanków?” posłużyliśmy się terminem „gmina”). Co z przystankami budowanymi oddolnie, na terenie prywatnym, gdy obiekt wyposażono w infrastrukturę oraz oznakowanie, a zarządca prywatnej drogi uwzględnił istnienie przystanku?

Z zaprzyjaźnionymi z redakcją urzędnikami zajmującymi się komunikacją stwierdziliśmy istnienie luki w przepisach – ustawodawca nie przewidział istnienia przystanku na terenie prywatnym. Przedstawiciele Ministerstwa od połowy listopada nie byli w stanie udzielić nam odpowiedzi na to pytanie.
Taki przystanek jednocześnie więc istnieje i nie istnieje. Przypomina „kota Schrödingera” – eksperyment myślowy opisany przez tego austriackiego fizyka kwantowego wskazujący, że w pewnych warunkach jego kot jest jednocześnie żywy i martwy.

W przypadku przystanku jest podobnie, bo nie ma adresu nadanego przez radę jednostki samorządu terytorialnego w uchwale o wykazie przystanków komunikacyjnych. Jak go zatem umieścić w rozkładzie jazdy dołączanym do wniosku o zgodę na przewóz regularny?

Można próbować wskazać przystanek posługując się nazewnictwem potocznym (w pytaniu od czytelnika mowa o dworcu kolejowym) lub użyć adresu posesji. Urzędnik może to uznać lub w natłoku spraw „niedopatrzyć”, że owego przystanku w uchwale nie ma.

Dobra wola, dobre praktyki

Można także zwrócić się do rady gminy (powiatu, sejmiku województwa – zależy od struktury własnościowej drogi, z którą teren skomunikowano) o ujęcie przystanku w uchwale. Dlatego redakcja podejmuje się wyzwania – sprawdzimy, jak w największych ośrodkach traktowane są przystanki zlokalizowane na terenach prywatnych. Spróbujemy także uzyskać stanowiska MIR w tej sprawie.

Tagi geolokalizacji:

Podziel się z innymi:

Zobacz również:

Zobacz również:

Kongresy
Konferencje
SZKOLENIE ON-LINE
Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.
Współpraca:
Rynek Kolejowy
Rynek Lotniczy
Rynek Infrastruktury
TOR Konferencje
ZDG TOR
ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | Powered by BM5