Partnerzy serwisu:
Komunikacja

Problemy z rozkładem PKM. Winny tabor, infrastruktura czy zbyt mała rezerwa?

Dalej Wstecz
Partner działu

Sultof

Data publikacji:
07-07-2016
Ostatnia modyfikacja:
01-12-2022
Tagi geolokalizacji:
Źródło:
Rynek Kolejowy

Podziel się ze znajomymi:

KOMUNIKACJA
Problemy z rozkładem PKM. Winny tabor, infrastruktura czy zbyt mała rezerwa?
fot. PKMZ rozkładów jazdy PKM wypada część kursów
Pasażerowie pociągów uruchamianych na Pomorskiej Kolei Metropolitalnej skarżą się na wypadające z rozkładu jazdy kursy spalinowych zespołów trakcyjnych. Winna jest zbyt mała rezerwa taborowa, awaryjne pociągi czy zły stan infrastruktury?

O problemach donosi portal trójmiasto.pl. – Od połowy czerwca Szybka Kolej Miejska, która jest przewoźnikiem na trasie Pomorskiej Kolei Metropolitalnej, odwołała łącznie 19 kursów pociągów. Rekordowe pod tym względem były 28 i 29 czerwca, kiedy to nie zrealizowano odpowiednio ośmiu i sześciu kursów – czytamy w artykule poświęconym problemom. Niesie to za sobą konkretne problemy głównie dla turystów odwiedzających Trójmiasto, zwłaszcza w godzinach porannych i wieczornych, gdy kursy są mocno rozrzedzone. PKM łączy bowiem Śródmieście i Wrzeszcz z lotniskiem.

"Pociągów odwołano bardzo niewiele"

O tym, że liczba odwołanych pociągów w stosunku do tych uruchamianych jest niewielka, przekonuje Marcin Głuszek, dyrektor ds. marketingu i sprzedaży PKP SKM w Trójmieście.

– PKP SKM uruchomiła, od września 2015 do maja 2016 roku, 42 300 kursy w trakcji spalinowej. W tym samym czasie odwołano tylko 120 kursów. Te liczby pokazują, jak niewielką liczbę w masie uruchamianych pociągów stanowiły te odwołane. Oczywiście, dla każdego pasażera odwołany pociąg stanowi dużą komplikację, ale jestem przekonany, że skala tego problemu i tak wkrótce ulegnie zmniejszeniu – mówi Marcin Głuszek.

Rezerwa taborowa prawie nie istnieje

Już od momentu uruchomienia Pomorskiej Kolei Metropolitalnej można było mieć wątpliwości co do liczby pojazdów pozostających w rezerwie na wypadek awarii. W godzinach szczytu na PKM wjeżdża bowiem 12 spalinowych zespołów trakcyjnych – 10 produkcji Pesy (dedykowanych dla PKM) i dwa autobusy szynowe produkcji Newagu, które województwo pomorskie kupiło w 2010 roku (wcześniej obsługiwały głównie linię helską). W rezerwie pozostawiono natomiast… 1 spalinowy pojazd. Mimo zmniejszenia pracy eksploatacyjnej od 16 maja (więcej na ten temat przeczytasz tutaj), w godzinach szczytu nadal potrzeba do obsługi linii 12 pojazdów.

W ostatnich dniach problem jest nieco większy – jeden z pojazdów serii 220M produkcji Newagu wysłano na przegląd okresowy a ponadto awariom uległy dwa szt z Pesy.

Pesa: Sprawdzamy przyczynę uszkodzeń jednego z pojazdów

– W jednym z pojazdów doszło do drobnej usterki, która mogła leżeć po stronie użytkownika (obecnie jest to sprawdzane – dop. red) którym jest SKM, utrzymująca pociągi. Jednak po natychmiastowej dostawie części zamiennej pojazd wyjechał bez problemu na trasę. Jeśli chodzi o drugi szt, potrzebujemy trochę więcej czasu, ponieważ przyczyną awarii były uszkodzenia powierzchni kół tocznych – powiedział Michał Żurowski, rzecznik prasowy bydgoskiego producenta. – Problem tego typu zaobserwowaliśmy tylko w tej sztuce, wykonujemy ekspertyzę czy przyczyna leży po naszej stronie, czy może problem leży np. w infrastrukturze. Zaznaczam – nie ma mowy o szczególnie dużej awaryjności pociągów dla PKM – wyjaśnia.

PKM: nasza linia jest w porządku

Co do stanu linii PKM sprawa wydaje się być jasna. – 7 czerwca 2016 r. na linii PKM dokonany został kompleksowy pomiar torów specjalistyczną drezyną pomiarową EM-120 firmy Plasser & Theurer, wypożyczoną z Centrum Diagnostyki PKP PLK. Czerwcowe pomiary miały na celu określenie podstawowych parametrów charakteryzujących położenie toków szynowych tj, szerokość toru, przechyłki, wichrowatość toru, nierówności pionowych i poziomych toków szynowych w rok po rozpoczęciu eksploatacji nowo wybudowanej linii PKM. Wyniki pomiaru potwierdziły prawidłowość ułożenia obu torów na linii PKM i nie wykazały żadnych usterek lub innych zagrożeń dla ruchu – skomentował Tomasz Konopacki, rzecznik prasowy Pomorskiej Kolei Metropolitalnej. 

Pamiętajmy jednak, że pociągi przeznaczone do realizacji zadań w ramach PKM poruszają się także po torach należących do PKP PLK, głównie po linii 202. Również i tam odbywają się jednak regularne pomiary parametrów trasy.

Partner działu

Sultof

Tagi geolokalizacji:

Podziel się z innymi:

Pozostałe z wątku:

PKM zbuduje halę magazynowo-garażową

Prawo & Finanse

PKM zbuduje halę magazynowo-garażową

Jakub Rösler 01 października 2021

Zobacz również:

PKP SKM w Trójmieście żegna się z PKM. Spółka wyjaśnia dlaczego

Przestrzeń

PKP SKM w Trójmieście żegna się z PKM. Spółka wyjaśnia dlaczego

Michał Szymajda 17 listopada 2022

Historyczny przejazd pod drutem. EN57 po raz pierwszy na linii PKM

Przestrzeń

Przystanek Gdańsk Firoga niemal gotowy. Elektryfikacja PKM też postępuje

Komunikacja

Pozostałe z wątku:

PKM zbuduje halę magazynowo-garażową

Prawo & Finanse

PKM zbuduje halę magazynowo-garażową

Jakub Rösler 01 października 2021

Zobacz również:

PKP SKM w Trójmieście żegna się z PKM. Spółka wyjaśnia dlaczego

Przestrzeń

PKP SKM w Trójmieście żegna się z PKM. Spółka wyjaśnia dlaczego

Michał Szymajda 17 listopada 2022

Historyczny przejazd pod drutem. EN57 po raz pierwszy na linii PKM

Przestrzeń

Przystanek Gdańsk Firoga niemal gotowy. Elektryfikacja PKM też postępuje

Komunikacja

Najnowsze wiadomości:

Kongresy
Konferencje
Seminaria
OFERTY PRACY
Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.
Współpraca:
Rynek Kolejowy
Rynek Lotniczy
Rynek Infrastruktury
TOR Konferencje
ZDG TOR
ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | Powered by BM5