Partnerzy serwisu:
Mobilność

Sopot: Progi zwalniające dla rowerów. Czy to ma sens?

Dalej Wstecz
Data publikacji:
27-07-2021
Tagi geolokalizacji:
Źródło:
Zarząd Dróg i Zieleni w Sopocie

Podziel się ze znajomymi:

MOBILNOŚĆ
Sopot: Progi zwalniające dla rowerów. Czy to ma sens?
Fot. 3miejski Rowerzysta
W ostatnim czasie w internecie zawrzało. Przyczyną były informacje, które dotarły z Sopotu, w sprawie zamontowania pierwszych w Polsce progów zwalniających dla rowerów. Na pierwszy rzut oka wydaje się być to dziwna i nieprzemyślana decyzja. Miasto przekonuje jednak, że działanie miało swoje konkretne uzasadnienie.

Dwa progi zwalniające zostały umieszczone na drodze rowerowej biegnącej wzdłuż morza. Ich dokładne umiejscowienie to wejście na sopocką plażę, oznaczone numerem 40. Nadmorska ścieżka rowerowa cieszy się dużą popularnością użytkowników, co szczególnie w sezonie obfituje w wiele niebezpiecznych i groźnie wyglądających sytuacji. Punktem, który do tej pory był szczególnie niebezpieczny, jest właśnie okolica wejścia numer 40, o czym donosi portal trojmiasto.pl.

W tym miejscu rowerzyści, a także użytkownicy deskorolek i hulajnóg mają obowiązek zatrzymania się i przepuszczenia pieszych. Zobowiązuje ich do tego znak stop, umieszczony z obu stron ścieżki. Znak został tam umieszczony w wyniku wcześniejszych skarg mieszkańców, a także rodziców dzieci, które uczą się w Sopockim Klubie Żeglarskim, mającym siedzibę tuż przy ścieżce, a z którego wyjście prowadzi bezpośrednio pod koła rowerzystów. Wielokrotnie dochodziło w tym miejscu do niebezpiecznych sytuacji i zdarzeń. Jednocześnie w tym miejscu, na ścieżce obowiązuje ograniczenie prędkości do 10 km/h, co zdaniem mieszkańców do tej pory po prostu nie działało.

– Miejsce, w którym sopocki Zarząd Dróg i Zieleni zamontował progi, jest od lat miejscem konfliktu pieszych i rowerzystów. Z jednej strony mamy nadmorską drogę rowerową o dużym natężeniu ruchu rekreacyjnego, z drugiej wyjście z popularnego klubu żeglarskiego, którego podopieczni, by dojść do morza, muszą przetoczyć/przenieść swoje sprzęty właśnie przez ten bardzo zatłoczony ciąg rekreacyjny. W sezonie letnim tą trasą poruszają się nie tylko rowery, ale też hulajnogi elektryczne i cała masa sprzętów rekreacyjnych z okolicznych wypożyczalni. Sytuacji nie ułatwia ogrodzenie klubu, które dość skutecznie zasłania młodszych klubowiczów – mówi Krzysztof Jałoszyński, sopocki oficer rowerowy.

Ponadto Jałoszyński zwraca uwagę na fakt, że po ostatniej nowelizacji przepisów to piesi zyskali pierwszeństwo na przejściach. – Progi zwalniające nie są i nie powinny być stosowane powszechnie na drogach rowerowych. W tym miejscu mamy już jednak ograniczenie prędkości, esowanie toru jazdy, znak STOP, a mimo to piesi mieli wyraźny problem z korzystaniem ze swojego prawa i bezpiecznym przedostaniem się na plażę. ZDIZ musiał posunąć się do działań bardziej radykalnych, nad czym jako rowerzysta ubolewam. Wiele osób odwiedzających Sopot zapomina jednak, że przepisy ruchu drogowego obowiązują nas nie tylko za kierownicą samochodu – dodaje oficer.

Z pewnością na doświadczenia Sopotu będą patrzeć teraz włodarze innych miast. Jeśli progi okażą się skuteczne, istnieje realna szansa na ukrócenie brawurowej jazdy niektórych rowerzystów w całej Polsce i choć progi nie rozwiążą problemu, to mogą się okazać środkiem na drodze do bardziej przyjaznej infrastruktury zarówno dla pieszych, jak i rowerzystów.
Tagi geolokalizacji:

Podziel się z innymi:

Pozostałe z wątku:

Łódź: Ul. Rewolucji 1905 r. będzie dwukierunkowa dla rowerów

Mobilność

Łódź: Ul. Rewolucji 1905 r. będzie dwukierunkowa dla rowerów

Roman Czubiński 08 lipca 2023

Warszawa: Veturilo przebojem lata. Wyniki wypożyczeń

Mobilność

Warszawa: Veturilo przebojem lata. Wyniki wypożyczeń

inf. pras. UM Warszawa 27 czerwca 2023

Zobacz również:

Turystyka rowerowa: Dolny Śląsk liderem

Mobilność

Turystyka rowerowa: Dolny Śląsk liderem

Kasper Fiszer 14 września 2023

W Poznaniu powstanie ważny łącznik z Wartostradą

Mobilność

W Poznaniu powstanie ważny łącznik z Wartostradą

Redakcja/inf. pras. 30 sierpnia 2023

Warszawa: Veturilo przebojem lata. Wyniki wypożyczeń

Mobilność

Warszawa: Veturilo przebojem lata. Wyniki wypożyczeń

inf. pras. UM Warszawa 27 czerwca 2023

Pozostałe z wątku:

Łódź: Ul. Rewolucji 1905 r. będzie dwukierunkowa dla rowerów

Mobilność

Łódź: Ul. Rewolucji 1905 r. będzie dwukierunkowa dla rowerów

Roman Czubiński 08 lipca 2023

Warszawa: Veturilo przebojem lata. Wyniki wypożyczeń

Mobilność

Warszawa: Veturilo przebojem lata. Wyniki wypożyczeń

inf. pras. UM Warszawa 27 czerwca 2023

Zobacz również:

Turystyka rowerowa: Dolny Śląsk liderem

Mobilność

Turystyka rowerowa: Dolny Śląsk liderem

Kasper Fiszer 14 września 2023

W Poznaniu powstanie ważny łącznik z Wartostradą

Mobilność

W Poznaniu powstanie ważny łącznik z Wartostradą

Redakcja/inf. pras. 30 sierpnia 2023

Warszawa: Veturilo przebojem lata. Wyniki wypożyczeń

Mobilność

Warszawa: Veturilo przebojem lata. Wyniki wypożyczeń

inf. pras. UM Warszawa 27 czerwca 2023

Kongresy
Konferencje
SZKOLENIE ON-LINE
Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.
Współpraca:
Rynek Kolejowy
Rynek Lotniczy
Rynek Infrastruktury
TOR Konferencje
ZDG TOR
ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | Powered by BM5