Partnerzy serwisu:
Mobilność

Prezydent Jaworzna: Autonomiczne autobusy u nas za 5 lat

Dalej Wstecz
Data publikacji:
12-05-2018
Tagi geolokalizacji:

Podziel się ze znajomymi:

MOBILNOŚĆ
Prezydent Jaworzna: Autonomiczne autobusy u nas za 5 lat
fot. Jakub Dybalski
– Zapisaliśmy się co prawda na niewielką liczbę pojazdów, ale bardziej interesuje nas ten fragment programu NCBiR, który jest związany z autonomizacją pojazdów. Nie chodzi tu tylko o autobusy. Chciałbym, żeby autonomiczne były inne pojazdy miejskie, te które wywożą śmieci, te które odśnieżają, czy te, które koszą trawę – mówi nam prezydent Jaworzna Paweł Silbert.

Jaworzno to jedno z miast w Polsce, które już kilka lat temu postanowiło dużą część swojego taboru autobusowego wymienić na elektryczny. To tu poraz pierwszy na dużą skalę przetestowano elektrycznego solarisa. Dziś PKM Jaworzno korzysta z 23 elektrobusów, w tym przegubowych, a w nich na pasażerów czeka m.in. nowoczesny system biletowy z elektronicznymi kartami miejskimi.

Jakub Dybalski, Transport-Publiczny.pl: Dlaczego Jaworzno zdecydowało się na autobusy elektryczne, a nie na tramwaje?

Pawel Silbert, prezydent Jaworzna: Tramwaj ma wiele przewag nad autobusami, ale jeśli weźmiemy pod uwagę zakup taboru i przygotowanie linii, okazał się o wiele droższym rozwiązaniem niż sieć elektrobusów. Nie mamy możliwości zbudowania miasta na nowo. Możemy je tylko poprawić i ulepszyć. Żeby tramwaj miał sens, powinien jeździć po centralnie ulokowanej linii i zbierać pasażerów z położonych poprzecznie linii autobusowych. W Jaworznie to trudne, bo musiałby bardzo meandrować. Nie chcieliśmy robić środka transportu o charakterze „wycieczkowym”, bo to okazałoby się nieatrakcyjne dla pasażerów.

Projekt tramwajowy odsunęliśmy w czasie. Nie chcę powiedzieć, że zupełnie zarzuciliśmy, ale dzięki temu można było mocniej postawić na autobusy elektryczne. Nie żałujemy tej decyzji.

Dziś po Jaworznie kursują 23 autobusy elektryczne, czyli mniej więcej jedna trzecia taboru. Docelowo mają stanowić 80 proc. całości. Skąd taki plan?

Jaworzno jest rozległą gminą, ale dodatkowo nasze autobusy kursują do Chrzanowa, Katowic i Sosnowca. Najdłuższe linie to ok. 40 km. Gdyby się okazało, że baterie naszych elektrobusów z biegiem czasu szybciej tracą sprawność, niż zakładamy, dobrze jest mieć autobusy z „awaryjnym” napędem. Dlatego te 20 proc. pojazdów to najpewniej będą hybrydy. Jeśli jednak okaże się, że technologia pozwala na rzetelną obsługę wszystkich linii pojazdami elektrycznymi, to mogą w przyszłości stanowić 100 proc. naszego taboru. Bardzo bym chciał, żeby właśnie tak się stało.

Kiedy?

W latach 2019–20 kupimy kolejne 20 elektrobusów. Wspomniane 80 proc. elektrobusów to plan na za 4–5 lat.

To nietypowe podejście. Zarządcy komunikacji miejskich raczej mówią o potrzebie posiadania różnych typów napędów, żeby zabezpieczyć się przed masową awarią. MPK Kraków planuje nie więcej niż 40 proc. elektrobusów w swojej flocie.

Jestem zwolennikiem odważnych kroków. Autobusy hybrydowe i tak są drogie w zakupie, a w użytkowaniu droższe niż elektrobusy. Poza tym mają dużo więcej zawodnych części. Być może w przyszłości okaże się, że autobusy elektryczne są stanem przejściowym, np. w drodze do autobusów o napędzie wodorowym. Ale po pierwsze nie sądzę, żeby stało się to tak szybko, żebyśmy nie zdążyli wykorzystać naszych elektrobusów, a po drugie na razie nie wygląda na to, że ogniwa paliwowe zyskają aż tak na znaczeniu. Nie widzę dziś możliwości łatwego zakupu dużych ilości wodoru. Nie mamy takich zasobów metali lekkich, by produkować z nich wodór, z kolei ten odzyskiwany z wody, wymaga bardzo dużo energii. Łatwiej jest po prostu zasilać nią autobusy. Dziś nie ma technologii, która pozwalałaby łatwo i tanio pozyskiwać wodór, a potem bezpiecznie go używać i magazynować.

Czy Jaworzno bierze udział w programie NCBiR i chce dzięki rządowym pieniądzom kupić elektryczne autobusy?

Jak najbardziej. Zapisaliśmy się co prawda na niewielką liczbę autobusów, ale bardziej interesuje nas ten fragment całego programu, który jest związany z autonomizacją autobusów. W tej części chcielibyśmy uzyskać jak największe wsparcie ze strony sektora państwowego. Nie chodzi tu tylko o autobusy. Chciałbym, żeby autonomiczne były inne pojazdy miejskie, te które wywożą śmieci, te które odśnieżają, te które koszą trawę. Nawet one bardziej się do tego nadają.

Jednym z wymogów konkursu na polski autobus elektryczny jest właśnie jego częściowa autonomiczność. Ma samodzielnie jeździć po zajezdni. Jak rozumiem chcecie autonomicznego autobusu na ulicach.

W Jaworznie takie mają być już za pięć lat.

Szybko. Ta technologia dopiero raczkuje. Nie dajecie sobie zbyt mało czasu?

Warto wyznaczać ambitne cele. Gdy pracowaliśmy nad zmianą modelu komunikacyjnego, wyznaczyłem datę przebudowy głównej osi drogowej. Dziś wiem, że było to bardzo optymistyczne, ale się udało. Czasem im większą wiedzę się ma, tym większe widzi się ograniczenia.
Tagi geolokalizacji:

Podziel się z innymi:

Pozostałe z wątku:

Opole wybrało dostawcę elektrobusów

Przestrzeń

Opole wybrało dostawcę elektrobusów

Witold Urbanowicz 15 września 2023

Złotoryja kupuje elektrobusy

Komunikacja

Złotoryja kupuje elektrobusy

Jakub Rösler 05 września 2023

Łomża z ofertami na elektrobusy

Komunikacja

Łomża z ofertami na elektrobusy

Witold Urbanowicz 24 sierpnia 2023

Zobacz również:

Solaris Trollino na testach w Kanadzie. Plan wejścia na nowy rynek

Komunikacja

Solaris Trollino na testach w Kanadzie. Plan wejścia na nowy rynek

Redakcja/inf. pras. 15 września 2023

Świdnica z jedną ofertą na elektrobusy

Komunikacja

Świdnica z jedną ofertą na elektrobusy

Jakub Rösler 12 września 2023

Wodorowy Solaris już w Lublinie

Komunikacja

Wodorowy Solaris już w Lublinie

Solaris 07 września 2023

Pozostałe z wątku:

Opole wybrało dostawcę elektrobusów

Przestrzeń

Opole wybrało dostawcę elektrobusów

Witold Urbanowicz 15 września 2023

Złotoryja kupuje elektrobusy

Komunikacja

Złotoryja kupuje elektrobusy

Jakub Rösler 05 września 2023

Łomża z ofertami na elektrobusy

Komunikacja

Łomża z ofertami na elektrobusy

Witold Urbanowicz 24 sierpnia 2023

Zobacz również:

Solaris Trollino na testach w Kanadzie. Plan wejścia na nowy rynek

Komunikacja

Solaris Trollino na testach w Kanadzie. Plan wejścia na nowy rynek

Redakcja/inf. pras. 15 września 2023

Świdnica z jedną ofertą na elektrobusy

Komunikacja

Świdnica z jedną ofertą na elektrobusy

Jakub Rösler 12 września 2023

Wodorowy Solaris już w Lublinie

Komunikacja

Wodorowy Solaris już w Lublinie

Solaris 07 września 2023

Kongresy
Konferencje
SZKOLENIE ON-LINE
Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.
Współpraca:
Rynek Kolejowy
Rynek Lotniczy
Rynek Infrastruktury
TOR Konferencje
ZDG TOR
ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | Powered by BM5