Partnerzy serwisu:
Komunikacja

Prezes MPK Inowrocław: Chcielibyśmy być w BiT

Dalej Wstecz
Autor:

Jakub Dybalski

Data publikacji:
2014-08-12 14:37
Tagi:
Tagi geolokalizacji:

Podziel się ze znajomymi:

facebookLogolinkedInLogolinkedInLogo
emailLogowykopLogogooglePlusLogo

 

Prezes MPK Inowrocław: Chcielibyśmy być w BiT
autobus w Inowrocławiufot. Klimalno, lic. CC 3.0
– Włączenie do aglomeracji bydgosko-toruńskiej byłoby zdecydowanie korzystne dla Inowrocławia. Od kilku lat byliśmy zainteresowani wstąpieniem do BiT. Jednak nie było zainteresowania ze strony władz Bydgoszczy i Torunia – tłumaczy Transportowi–Publicznemu.pl prezes MPK Inowrocław Mariusz Kuszel.

Inowrocław to 75–tysięczne miasto rozwijające się w cieniu Bydgoszczy i Torunia. W jego granicach funkcjonuje 12 linii autobusowych, choć jeszcze do lat 60–tych jeździły tam tramwaje. Położone w odległości ok. 40 km zarówno od Torunia jak od Bydgoszczy zmaga się z podobnymi problemami jak inne tego typu miasta, czyli niekontrolowaną rozbudową i wyludnianiem się samego miasta.

– Bardzo pomogłaby nam zmiana ustawy, która umożliwi miastom prezydenckim liczącym powyżej 50 tys. mieszkańców uzyskanie statusu powiatu grodzkiego. Obecna sytuacja znacznie utrudnia zarządzanie miastem. Wielu zarządców dróg utrudnia spójne działanie w zakresie inwestycji czy też pozyskiwania funduszy unijnych na wspólne przedsięwzięcia, a wiele inwestycji bez wsparcia unijnego nie będzie możliwych – mówi w rozmowie z nami Mariusz Kuszel, prezes MPK w Inowrocławiu. Który dodaje, że celem miasta jest zawarcie porozumienia z ościennymi gminami, które umożliwi stworzenie wspólnej komunikacji, co przysporzyłoby spółce dodatkowych dochodów. Dziś MPK Inowrocław realizuje przewozy tylko w granicach miasta.

Co kupi Inowrocław

Kuszel jest jednym z gości odbywającego się 30 października w Bydgoszczy Kongresu Transportu Publicznego. Weźmie udział w dyskusji dotyczącej kosztów, procedur i oszczędności w zamawianiu usług transportu publicznego. Jego spółkę w najbliższych latach czekają wyzwania inwestycyjne.

– Najważniejsze zadania na przyszłe lata to zakup nowego taboru oraz budowa nowej dyspozytorni. W sferze naszych zainteresowań zawsze były autobusy z napędami ekologicznymi – tłumaczy. – MPK sp. z o.o w Inowrocławiu jako jedno z pierwszych wprowadziło pojazdy z napędem na sprężony gaz ziemny CNG. W 2015 r., przy wsparciu funduszy unijnych zamierzamy kupić autobusy hybrydowe. Będziemy również zainteresowani zakupem autobusów z napędem elektrycznym ze wsparciem unijnym, ale już w nowej perspektywie do 2020 r.

B-I-T zamiast BiT?

Kuszel przyznaje, że pomysł na kujawsko–pomorskie trójmiasto byłby ciekawy. – Włączenie do aglomeracji bydgosko-toruńskiej byłoby zdecydowanie korzystne dla Inowrocławia. Od kilku lat byliśmy zainteresowani wstąpieniem do BiT. Jednak nie było zainteresowania ze strony władz Bydgoszczy i Torunia – zaznacza.

– Jesteśmy ośrodkiem charakteryzującym się jednym z najwyższych wskaźników osób wyjeżdżających do pracy w innych gminach. Według danych GUS z 2006 r. było to około 2,7 tys. osób. Równocześnie do Inowrocławia przyjeżdża ok. 2,8 tys. osób. Świadczy to o silnych powiązaniach Bydgoszczy, Torunia i naszego miasta.

– Pomysły wspólnego biletu dla wszystkich trzech miast napotkały trudności, bo był problem, kto ma ten wspólny bilet finansować. Myślę, że sytuacja się zmieni po remoncie dworca kolejowego w Inowrocławiu. Nowoczesny Dworzec plus nowoczesny tabor kolejowy spowoduje, że podróż na trasie Inowrocław-Bydgoszcz czy też Inowrocław-Toruń stanie się bardziej atrakcyjna od podróży autobusem. Myślę, że wtedy wrócimy ponownie do idei wspólnego biletu – wyjaśnia.

Lepiej, nie taniej

Niedawno Inowrocław przyjął nowy plan transportowy, opracowany przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR. Główne zalecenia planu to zintegrowanie połączeń autobusowych z pociągami, ale też poprawa jakości przewozów autobusowych. Zwłaszcza to ostatnie może być kluczowe dla przyciągnięcia pasażerów do komunikacji miejskiej w Inowrocławiu.

Na razie tamtejszy przewoźnik ma z tym problem. Pod koniec ubiegłego roku obniżono tam cenę biletów okresowych, ale nie poprawiło to sytuacji.

– Niestety obniżka cen biletów nie wpłynęła na wzrost liczby przewożonych pasażerów – tłumaczy Kuszel. Nieco więcej osób korzysta z biletów okresowych, ale ogólnie notujemy spadek ilości przewożonych pasażerów.

Mariusz Kuszel będzie gościem Kongresu Transportu Publicznego, który odbędzie się 30 października w Bydgoszczy.


Podziel się z innymi:

facebookLogolinkedInLogolinkedInLogoemailLogowykopLogogooglePlusLogo
Zobacz również
Sto lat elektrycznej sygnalizacji świetlnej

Komunikacja

Sto lat elektrycznej sygnalizacji świetlnej

Jakub Dybalski 07 sierpnia 2014

Jak poprawić sytuację na Służewcu? Nie będzie płatnego parkowania

Komunikacja

Jak poprawić sytuację na Służewcu? Nie będzie płatnego parkowania

Witold Urbanowicz 07 sierpnia 2014

Częstochowa. Jak poprawić komunikację w alei NMP

Komunikacja

Częstochowa. Jak poprawić komunikację w alei NMP

Dominik Wójcik 06 sierpnia 2014

 

 

 

 

 

 

Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa oraz ich poprawiania.


współpraca

 Rynek Kolejowy Rynek Lotniczy Rynek Infrastruktury IAB Polska ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | Powered by PresstoCMS