Partnerzy serwisu:
Komunikacja

Prezes Mobilisu: Elektryki – miejskie, gazowce – prywatne

Dalej Wstecz
Autor:

Jakub Dybalski

Data publikacji:
2018-03-23 15:30
Tagi:
Tagi geolokalizacji:

Podziel się ze znajomymi:

facebookLogolinkedInLogolinkedInLogo
emailLogowykopLogogooglePlusLogo

 

Prezes Mobilisu: Elektryki – miejskie, gazowce – prywatne
fot. Marcin Urban
– Koordynacja kwestii infrastruktury dla elektryków jest z pewnością zdecydowanie łatwiejsza dla miejskich spółek – zaznacza prezes Mobilisu Dariusz Załuska, komentując nadchodzące zmiany w przewozach miejskich, zakładające przestawienie się na tabor niskoemisyjny i zeroemisyjny. – Niezależni operatorzy natomiast mogą i powinni odegrać dużą rolę w segmencie gazomobilności – dodaje.

„Ustawa o elektromobilności i paliwach alternatywnych wymusi istotne zmiany w strukturze taboru obsługującego komunikację miejską. W perspektywie średniookresowej największy potencjał widzę w wykorzystywaniu napędów opartych na paliwie gazowym (CNG, LPG)” – tłumaczy Załuska w przesłanym mediom komentarzu. Jego firma to jeden z największych w Polsce prywatnych przewoźników miejskich, który realizuje prestiżowe kontrakty przewozowe w Warszawie i w Krakowie.

„Wymagania ustawy [o elektromobilności – red.] powinny jednocześnie stymulować liberalizację rynku przewozów miejskich, ponieważ ekologia kosztuje, a jednym z najprostszych sposobów uzyskania dodatkowych środków jest wprowadzenie operatorów niezależnych, którzy oferują bardzo dobry poziom usług przy znacznie niższych cenach” – ocenia.

Prezes Mobilisu zwraca uwagę, że wspomniana, przyjęta niedawno ustawa nakłada na samorządy obowiązek przejścia na napędy alternatywne. O ile zakup taboru jest dość łatwym elementem tej zmiany – przynajmniej póki dostępne są środki unijne w obecnej wysokości – to większą trudność może sprawić rozbudowa infrastruktury, przede wszystkim dla elektrobusów.

„Patrząc na doświadczenia Warszawy i Krakowa, można powiedzieć, że jest to bardzo duże wyzwanie. Autobusy elektryczne typu plug-in, pomimo znacznego postępu w zakresie efektywności baterii, nie są jeszcze w stanie zapewnić wymaganego przez miasta zasięgu bez konieczności doładowywania. Autobusy z systemem pantografowym wymagają natomiast specjalnej infrastruktury, którą bardzo trudno zaimplementować w istniejącą tkankę miejską” – wylicza, oceniając, że najlepszym rozwiązaniem jest dywersyfikacja źródeł napędów.

„Koordynacja kwestii infrastruktury dla elektryków jest z pewnością zdecydowanie łatwiejsza dla miejskich spółek funkcjonujących w ramach zamówień z powierzenia i realizujących dominującą część przewozów, niż dla przewoźników niezależnych, posiadających niewielki wycinek operacji. Bezpośrednia podległość pod władze miejskie (łatwy i szybki do nich dostęp) powoduje, że spółki miejskie mogą sprawniej załatwiać wszystkie kwestie w urzędach oraz otrzymywać od miasta finansowanie na budowę infrastruktury.

Niezależni operatorzy natomiast mogą i powinni odegrać dużą rolę w segmencie gazomobilności, zwłaszcza, że charakteryzuje się on istotnie większą efektywnością kosztową. Pojazdy na gaz mogą być tankowane ze stacji, które dużo łatwiej zbudować na istniejących zajezdniach i ich dzienna obsługa jest bardziej zbliżona do autobusów z tradycyjnym napędem ON. Co więcej, ich zasięg, cechy eksploatacyjne oraz koszty nabycia są dużo bardziej konkurencyjne od autobusów elektrycznych” – wskazuje Załuska.

Podziel się z innymi:


facebookLogolinkedInLogolinkedInLogoemailLogowykopLogogooglePlusLogo
Zobacz również
Warszawa: Odwołania od wygranej Arrivy i Michalczewskiego

Prawo & Finanse

Warszawa: Odwołania od wygranej Arrivy i Michalczewskiego

Witold Urbanowicz 23 marca 2018

ZTM Warszawa zleca z wolnej ręki przewozy Mobilisowi

Komunikacja

ZTM Warszawa zleca z wolnej ręki przewozy Mobilisowi

Witold Urbanowicz 04 marca 2018

 

 

 

 

 

 

Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa oraz ich poprawiania.


współpraca

 Rynek Kolejowy Rynek Lotniczy Rynek Infrastruktury IAB Polska ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | BM5