Partnerzy serwisu:
Komunikacja

Prezes Mobilisu: Elektryki – miejskie, gazowce – prywatne

Dalej Wstecz
Partner działu

Sultof

Data publikacji:
23-03-2018
Tagi geolokalizacji:

Podziel się ze znajomymi:

KOMUNIKACJA
Prezes Mobilisu: Elektryki – miejskie, gazowce – prywatne
fot. Marcin Urban
– Koordynacja kwestii infrastruktury dla elektryków jest z pewnością zdecydowanie łatwiejsza dla miejskich spółek – zaznacza prezes Mobilisu Dariusz Załuska, komentując nadchodzące zmiany w przewozach miejskich, zakładające przestawienie się na tabor niskoemisyjny i zeroemisyjny. – Niezależni operatorzy natomiast mogą i powinni odegrać dużą rolę w segmencie gazomobilności – dodaje.

„Ustawa o elektromobilności i paliwach alternatywnych wymusi istotne zmiany w strukturze taboru obsługującego komunikację miejską. W perspektywie średniookresowej największy potencjał widzę w wykorzystywaniu napędów opartych na paliwie gazowym (CNG, LPG)” – tłumaczy Załuska w przesłanym mediom komentarzu. Jego firma to jeden z największych w Polsce prywatnych przewoźników miejskich, który realizuje prestiżowe kontrakty przewozowe w Warszawie i w Krakowie.

„Wymagania ustawy [o elektromobilności – red.] powinny jednocześnie stymulować liberalizację rynku przewozów miejskich, ponieważ ekologia kosztuje, a jednym z najprostszych sposobów uzyskania dodatkowych środków jest wprowadzenie operatorów niezależnych, którzy oferują bardzo dobry poziom usług przy znacznie niższych cenach” – ocenia.

Prezes Mobilisu zwraca uwagę, że wspomniana, przyjęta niedawno ustawa nakłada na samorządy obowiązek przejścia na napędy alternatywne. O ile zakup taboru jest dość łatwym elementem tej zmiany – przynajmniej póki dostępne są środki unijne w obecnej wysokości – to większą trudność może sprawić rozbudowa infrastruktury, przede wszystkim dla elektrobusów.

„Patrząc na doświadczenia Warszawy i Krakowa, można powiedzieć, że jest to bardzo duże wyzwanie. Autobusy elektryczne typu plug-in, pomimo znacznego postępu w zakresie efektywności baterii, nie są jeszcze w stanie zapewnić wymaganego przez miasta zasięgu bez konieczności doładowywania. Autobusy z systemem pantografowym wymagają natomiast specjalnej infrastruktury, którą bardzo trudno zaimplementować w istniejącą tkankę miejską” – wylicza, oceniając, że najlepszym rozwiązaniem jest dywersyfikacja źródeł napędów.

„Koordynacja kwestii infrastruktury dla elektryków jest z pewnością zdecydowanie łatwiejsza dla miejskich spółek funkcjonujących w ramach zamówień z powierzenia i realizujących dominującą część przewozów, niż dla przewoźników niezależnych, posiadających niewielki wycinek operacji. Bezpośrednia podległość pod władze miejskie (łatwy i szybki do nich dostęp) powoduje, że spółki miejskie mogą sprawniej załatwiać wszystkie kwestie w urzędach oraz otrzymywać od miasta finansowanie na budowę infrastruktury.

Niezależni operatorzy natomiast mogą i powinni odegrać dużą rolę w segmencie gazomobilności, zwłaszcza, że charakteryzuje się on istotnie większą efektywnością kosztową. Pojazdy na gaz mogą być tankowane ze stacji, które dużo łatwiej zbudować na istniejących zajezdniach i ich dzienna obsługa jest bardziej zbliżona do autobusów z tradycyjnym napędem ON. Co więcej, ich zasięg, cechy eksploatacyjne oraz koszty nabycia są dużo bardziej konkurencyjne od autobusów elektrycznych” – wskazuje Załuska.
Partner działu

Sultof

Tagi geolokalizacji:

Podziel się z innymi:

Pozostałe z wątku:

Solaris: Nie planujemy rozwijać konstrukcji spalinowych

Komunikacja

Solaris: Nie planujemy rozwijać konstrukcji spalinowych

Roman Czubiński 02 czerwca 2025

Opole ze środkami na autobusy i pętle

Komunikacja

Zduńska Wola. Kolejne autobusy elektryczne dla MPK

Komunikacja

Zobacz również:

Kraków. Mobilis szykuje się do obsługi linii autobusowych

Komunikacja

Kraków. Mobilis szykuje się do obsługi linii autobusowych

ZTP Kraków 27 września 2024

Mobilis zostaje z krótkimi wozami w Warszawie

Komunikacja

Mobilis zostaje z krótkimi wozami w Warszawie

Witold Urbanowicz 28 grudnia 2023

Mobilis zostaje w Warszawie. Jest  umowa

Przestrzeń

Mobilis zostaje w Warszawie. Jest umowa

Witold Urbanowicz 23 listopada 2023

Pozostałe z wątku:

Solaris: Nie planujemy rozwijać konstrukcji spalinowych

Komunikacja

Solaris: Nie planujemy rozwijać konstrukcji spalinowych

Roman Czubiński 02 czerwca 2025

Opole ze środkami na autobusy i pętle

Komunikacja

Zduńska Wola. Kolejne autobusy elektryczne dla MPK

Komunikacja

Zobacz również:

Kraków. Mobilis szykuje się do obsługi linii autobusowych

Komunikacja

Kraków. Mobilis szykuje się do obsługi linii autobusowych

ZTP Kraków 27 września 2024

Mobilis zostaje z krótkimi wozami w Warszawie

Komunikacja

Mobilis zostaje z krótkimi wozami w Warszawie

Witold Urbanowicz 28 grudnia 2023

Mobilis zostaje w Warszawie. Jest  umowa

Przestrzeń

Mobilis zostaje w Warszawie. Jest umowa

Witold Urbanowicz 23 listopada 2023

Kongresy
SZKOLENIE ON-LINE
Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.
Współpraca:
Rynek Kolejowy
Rynek Lotniczy
Rynek Infrastruktury
TOR Konferencje
ZDG TOR
ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | Powered by BM5
Zamknij