Partnerzy serwisu:
Komunikacja

(Prawie) każdy Polak ma auto. Staroć, ale i tak się nim chwali [BADANIE]

Dalej Wstecz
Autor:

Jakub Dybalski

Data publikacji:
2019-02-17 10:00
Tagi:
Tagi geolokalizacji:

Podziel się ze znajomymi:

facebookLogolinkedInLogolinkedInLogo
emailLogowykopLogogooglePlusLogo

 

(Prawie) każdy Polak ma auto. Staroć, ale i tak się nim chwali [BADANIE]
fot. WU
86,6 proc. gospodarstw domowych w Polsce dysponuje przynajmniej jednym autem, a często jest ich tam więcej. 37,3 proc. spośród tych, którzy go nie mają i tak planuje jego zakup. Prawie połowa aut, którymi jeździmy ma 9 lat i więcej. Również prawie połowa Polaków uważa, że samochód świadczy o statusie społecznym właściciela.

Kilka dni temu opisaliśmy wyniki badań przeprowadzony przez Biostat na zlecenie Busradar.pl dotyczących transportu publicznego. Z publikacji "Transportowe zwyczaje Polaków" wynika, że choć Polacy korzystają z transportu zbiorowego, to go nie cenią tak mocno, jak samochody. Teraz przyjrzymy się właśnie stosunkowi do aut.

W sumie 91,6 proc. Polaków albo ma w swoim gospodarstwie domowym auto, albo planuje je w najbliższym czasie kupić. Oznacza to że samochód jest towarem powszechnie dostępnym i takich którzy nie mają możliwości by z niego skorzystać jest niewielu.

Samochód – domownik

Dziś 86,6 proc. gospodarstw domowych ma przynajmniej jedno auto. Słowo „przynajmniej” jest tu kluczowe. Co czwarty Polak ma w swoim gospodarstwie domowym dwa samochody, a co setny – cztery lub więcej. Według danych z połowy 2017 r. w Polsce jest ponad 28,5 mln zarejestrowanych aut, w tym 22 mln samochodów osobowych. Według nieco wcześniejszych danych Eurostatu (z 2016 r. – to najnowsze dane, aktualizacja zaplanowana jest na kwiecień tego roku) nad Wisłą jest 571 aut osobowych na tysiąc mieszkańców. To mniej niż np. we Włoszech (625 aut/tys. mieszk.), ale więcej niż w Niemczech (555), w Hiszpanii (492) czy we Francji (479).

źródło: "Transportowe zwyczaje Polaków", Busradar.pl

Te dane – przypomnijmy, zbierane na próbie ogólnopolskiej – są warte porównania do statystyk z Warszawy. W stolicy 67 proc. mieszkańców korzysta z samochodu (według badań Ubera dla kilku europejskich miast). Ale aż 42 proc. warszawiaków którzy korzystają z auta przyznaje, że w ich gospodarstwie domowym jest więcej niż jedno. Z Badania Busradar.pl wynika, że skali ogólnopolskiej, aż w 32 proc. gospodarstw domowych jest więcej niż jedno auto (gdyby brać pod uwagę te, w których w ogóle jest jakiekolwiek auto, ten odsetek rośnie do 37 proc.).

Samochód – symbol statusu

Po co Polakom samochód? Może to zaskakujące, ale istotna jest zasada „mam samochód, jestem pan”. Aż 46 proc. pytanych zgadza się ze stwierdzeniem „Auto świadczy o statusie społecznym właściciela”. Przeciwnego zdania jest mniej niż co trzeci pytany. Tych całkowicie zgadzających się z tą opinią jest więcej, niż całkowicie się z nią nie zgadzających.

źródło: "Transportowe zwyczaje Polaków", Busradar.pl

Nie potwierdza się też opinia, że takie przeświadczenie to przede wszystkim domena dzisiejszych 50–latków i starszych, którzy wychodząc z czasów PRL–u kupowali auto, by podnieść swój status, a młodzi tak bardzo auta ani nie cenią, ani nie potrzebują. To właśnie wśród „milenialsów”, w przedziale wiekowym 26–35 lat, jest najwięcej osób wiążących posiadanie auta ze statusem społecznym (53,1 proc.). Wśród młodszych (18–25 lat) jest ich niewiele mniej (49,8 proc.).

Samochód – pierwsza potrzeba

Nie ma tu niespodzianki. O ile w dużym mieście z dobrze rozwiniętym transportem publicznym to zjawisko nie musi być tak powszechne, to w rejonach Polski dotkniętych transportowym wykluczeniem wyrobienie prawa jazdy i kupno pierwszego auta jest powiewem wolności. Daje młodym ludziom zupełnie nowe możliwości poruszania się i poszerza zakres ich swobody. Dla wszystkich, na obszarach dotkniętych upadkiem transportu publicznego, auto to nawet nie tyle symbol statusu, co narzędzie niezbędne, by dostać pracę, lub załatwić codzienne potrzeby.

Wskazują na to szczegółowe wyliczenia. Gospodarstw domowych z własnym autem (przynajmniej jednym) najwięcej jest na wsi – 91,8 proc., najmniej w miastach powyżej 500 tys. mieszkańców – 81,8 proc.

Dodajmy – jakiekolwiek auto. Respondenci pytani o wiek własnych pojazdów tylko w 2,7 proc. przypadków wskazali, że to auto najwyżej roczne. Z drugiej strony 26,1 proc. samochodów ma ponad 12 lat. Takich które mają 9 lat i więcej jest w sumie 48,4 proc.

Podziel się z innymi:


facebookLogolinkedInLogolinkedInLogoemailLogowykopLogogooglePlusLogo
Zobacz również
Polacy lubią transport publiczny, ale kochają auta [BADANIE]

Komunikacja

Polacy lubią transport publiczny, ale kochają auta [BADANIE]

Jakub Dybalski 13 lutego 2019

Bezdech senny: Badania poprawiają bezpieczeństwo

Prawo & Finanse

Bezdech senny: Badania poprawiają bezpieczeństwo

Roman Czubiński 26 października 2018

NCBR: Pojazdy elektryczne szyte na miarę klientów

Mobilność

NCBR: Pojazdy elektryczne szyte na miarę klientów

Roman Czubiński 08 października 2018

 

 

 

 

 

 

Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa oraz ich poprawiania.


współpraca

 Rynek Kolejowy Rynek Lotniczy Rynek Infrastruktury IAB Polska ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | BM5