Partnerzy serwisu:
Komunikacja

Poznań: „Szybkowiec” zakończył liniową służbę

Dalej Wstecz
Autor:

Witold Urbanowicz

Data publikacji:
2014-07-01 16:27
Tagi:
Tagi geolokalizacji:

Podziel się ze znajomymi:

facebookLogolinkedInLogolinkedInLogo
emailLogowykopLogogooglePlusLogo

 

Poznań: „Szybkowiec” zakończył liniową służbę
fot. WU
W poniedziałek (30 czerwca) po raz ostatni w ruchu liniowym kursował historyczny, niezmodernizowany skład 105N. Z uwagi na charakterystyczne szybki, usuwane w nowszych i remontowanych wagonach, nazywany był „szybkowcem”. Od teraz będzie można go spotkać jedynie na liniach turystycznych.

Produkcję nowoczesnych, jak na tamte lata, wagonów 105N rozpoczęto w 1973 r. Wyróżniały się m.in. dużą powierzchnią okien oraz dodatkowymi, czwartymi drzwiami. Mogły być eksploatowane pojedynczo oraz w składach złożonych z dwóch i trzech wagonów. Stopiątki do Poznania zaczęły docierać od 1975 r. Dostawy nieco zmienionej wersji 105Na, pozbawionej już charakterystycznych szybek nad drzwiami oraz pod bocznymi i przednimi szybami w kabinie motorniczego, trwały do 1992 r. Od 1995 r. stopiątki były poddawane modernizacji, przebudowano też wiele starszych tramwajów do wersji Na.

Wczoraj (30 czerwca) w Poznaniu po raz ostatni w ruchu liniowym kursował tramwaj 105N o numerach 194+193. Skład pochodzi z 1979 r. W 2007 r., dzięki staraniom Klubu Miłośników Pojazdów Szynowych, przywrócono mu oryginalny wygląd i wyposażenie oraz układ elektryczny z początków eksploatacji.


fot. WU

Powodem wycofania składu 105N jest wprowadzenie nowego systemu PEKA, rewolucjonizującego sposób pobierania opłat. Władze MPK postanowiły nie dokonywać już modyfikacji w historycznych „bimbach”, jak pieszczotliwie tutaj nazywane są tramwaje, i nie instalować nowych urządzeń – tramwaj pozostaje więc z oryginalnym wyposażeniem.

Już wcześniej, w listopadzie zeszłego roku, z ruchu liniowego wycofano wagon 102Na (nr 71). Przegubowe tramwaje tej serii produkowano w I poł. lat 70. Poznań był ostatnim miastem, w którym eksploatowano tramwaje tej serii.

Jak zapowiada MPK, zabytkowe „bimby” teraz będą mogły zostać wykorzystane podczas przejazdów zamkniętych, wynajmów okolicznościowych, a także podczas licznych imprez miejskich czy organizowanych przez spółkę i Klub Miłośników Pojazdów Szynowych. Oczywiście będzie można je także spotkać na linii turystycznej „0”. W tym roku obchodzi ona piętnastolecie istnienia.


fot. WU

Podziel się z innymi:


facebookLogolinkedInLogolinkedInLogoemailLogowykopLogogooglePlusLogo
Zobacz również
Łódź: ogromna popularność zajezdni muzealnej Brus

Komunikacja

Łódź: ogromna popularność zajezdni muzealnej Brus

Kasper Fiszer 02 sierpnia 2014

Częstochowa: Zabytkowym tramwajem za darmo co niedzielę

Komunikacja

Częstochowa: Zabytkowym tramwajem za darmo co niedzielę

Dominik Wójcik 24 lipca 2014

Poznań: Koniec GT6 na linii

Komunikacja

Poznań: Koniec GT6 na linii

Kasper Fiszer 02 stycznia 2014

 

 

 

 

 

 

Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa oraz ich poprawiania.


współpraca

 Rynek Kolejowy Rynek Lotniczy Rynek Infrastruktury IAB Polska ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | BM5