Partnerzy serwisu:
Przestrzeń

Warszawa: Tramwaje, które mogły powstać, a których nigdy nie było

Dalej Wstecz
Autor:

Witold Urbanowicz

Data publikacji:
2018-06-17 11:00
Tagi:
Tagi geolokalizacji:

Podziel się ze znajomymi:

facebookLogolinkedInLogolinkedInLogo
emailLogowykopLogogooglePlusLogo

 

Warszawa: Tramwaje, które mogły powstać, a których nigdy nie było
mat. TW
Przegubowa niskopodłogowa stopiątka? Takie właśnie tramwaje dominowałyby teraz zapewne na ulicach polskich miast, gdyby projekty z lat 90. XX w., opracowane przez inżynierów z zakładów Konstalu w Chorzowie weszły do produkcji. O niektórych z tych koncepcji przypominają teraz Tramwaje Warszawskie.

Seryjna produkcja charakterystycznych kanciastych tramwajów rodziny 105N (w wersji wąskotorowej – 805N) ruszyła w 1974 r. Wkrótce wagony te, w zmodernizowanej wersji 105Na i 805Na, zdominowały obraz polskich sieci tramwajowych. Ich produkcja trwała do 1992 r., choć ostatnie wersje pochodne tych wagonów opuściły zakłady Konstalu na przełomie stulecia.

Charakterystyczną cechą stopiątek jest ich wysokopodłogowość. Z pewnością pojazdy z tej rodziny dalej święciłyby triumfy, gdyby została wprowadzona do ruchu ich wersja niskopodłogowa. Szanse takie były, gdyż inżynierowie z Chorzowa stworzyli wiele koncepcji przegubowych tramwajów dla Krakowa i Warszawy, bazujących na konstrukcji stopiątki i posiadających niski człon.

Jedna z propozycja zakładała przegubowy, trzyczłonowy pojazd z czterema wózkami, o długości 27 m. Masa własna pojazdu wynosiłaby 34800 kg. Konstruktorzy przewidywali zastosowanie przegubów jak w typie 102N. Część niskopodłogową z wejściem na wysokości 340 mm nad główką szyny przewidziano w środkowym członie, który posiadałby charakterystyczne wcięcia. Jak wynika z rysunków technicznych, udział niskiej podłogi wynosiłby ok. 15%.


mat. TW

W sumie powstało kilkanaście wersji projektów różniących się długością całkowitą (od ok. 20 m do ok., 31 m), liczbą członów i drzwi czy udziałem niskiej podłogi (od ok. 10,5% do 29%). Część projektów tramwajów, które nigdy nie powstały, można teraz oglądać na blogu Tramwajów Warszawskich

Warto przy tym przypomnieć, że próby stworzenia przegubowych i niskopodłogowych tramwajów na bazie stopiątek były prowadzone przez innych producentów. W związku z rozwojem poznańskiej sieci tramwajowej i zapotrzebowaniem na niskodpodłogowe pojazdy, w 1995 r. HCP Cegielski zakończył budowę trzyczłonowego 26,5-metrowego tramwaju, który powstał na bazie dwóch odkupionych od MPK Poznań wagonów 105N. Prototyp o oznaczeniu 115N cechował się dużą awaryjnością i został wycofany z eksploatacji w 2006 r. Również w Krakowie od 2012 r. jeździ 40,57-metrowy tramwaj typu 405N, złożony z pięciu członów i posiadający dwie części niskopodłogowe. Został on skonstruowany przez Protram na bazie trzech stopiątek. Ostatecznie jednak krakowskie MPK odstąpiło od takiej modernizacji kolejnych stopiątek i zakupiło nowe 40-metrowe tramwaje – Krakowiaki Pesy.

Podziel się z innymi:


facebookLogolinkedInLogolinkedInLogoemailLogowykopLogogooglePlusLogo
Zobacz również
Częstochowa: Tramwaje są cichsze dzięki smarownicom

Komunikacja

Częstochowa: Tramwaje są cichsze dzięki smarownicom

Dominik Wójcik 11 grudnia 2015

Gdańsk. Ul. Wróbla z zabytkowym tramwajem

Przestrzeń

Gdańsk. Ul. Wróbla z zabytkowym tramwajem

Jakub Dybalski 03 września 2015

Poznań: „Szybkowiec” zakończył liniową służbę

Komunikacja

Poznań: „Szybkowiec” zakończył liniową służbę

Witold Urbanowicz 01 lipca 2014

 

 

 

 

 

 

Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa oraz ich poprawiania.


współpraca

 Rynek Kolejowy Rynek Lotniczy Rynek Infrastruktury IAB Polska ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | BM5