Partnerzy serwisu:
Komunikacja

Koniec liniowej eksploatacji stodwójek

Dalej Wstecz
Partner działu

Sultof

Data publikacji:
09-12-2013
Tagi geolokalizacji:

Podziel się ze znajomymi:

KOMUNIKACJA
Koniec liniowej eksploatacji stodwójek
fot. Kasper Fiszer
Poznańskie MPK wycofało z ruchu liniowego wagon 102Na – 71. Był to ostatni w kraju tramwaj rodziny 102N eksploatowany na codziennych, planowych kursach.

W ostatnich dniach listopada zupełnie niezauważenie skończyła się ważna epoka w dziejach polskiej komunikacji miejskiej. W cieniu ostatnich dni warszawskich ikarusów zakończyła się planowa eksploatacja ostatniego wagonu 102Na w Polsce. MPK Poznań przekwalifikowało bowiem wóz o numerze 71 na historyczny. Po niemal pół wieku z ulic polskich miast znikają więc jedne z najciekawszych produktów krajowego przemysłu tramwajowego.

Najbardziej pojemny wagon w kraju

Trudno bowiem wskazać inny model – może poza serią 13N, która odegrała w Warszawie podobną rolę do tej, która przypadła w pozostałych miastach „stodwójkom” – którego pojawienie się oznaczałoby dla miejskiej komunikacji szynowej porównywalny przełom. Kiedy w 1967 roku chorzowski Konstal prezentuje pierwszy wagon 102N, odstaje on od wszystkich eksploatowanych tramwajów nie o głowę, a o całą długość. I to dosłownie: jest niemal dokładnie dwukrotnie dłuższy od królujących wówczas wagonów generacji N.

Pierwszy przegubowy seryjny tramwaj Polski Ludowej pozwala ostatecznie zerwać z przedwojenną (i powieloną w przypadku „enek”) koncepcją krótkiego tramwaju dwuosiowego. Jest szybki i pojemny, a jego udoskonalona wersja 102Na przystosowana jest do łączenia wagonów w składy, co usprawnia obsługę najbardziej obciążonych linii. Jeden pociąg może bowiem zabrać około 350 osób!

Pierwszy tramwaj na nowe czasy


To właśnie produkowane od 1970 roku wagony 102Na zyskują największe uznanie i popularność. Pozbawione wad konstrukcyjnych pierwszych „kanciastych” przegubowców tramwaje, którym nadano charakterystyczny opływowy kształt, dają nieznany wcześniej komfort. Motorniczowie dostają wygodny fotel i wydzieloną kabinę, pasażerowie – automatyczne drzwi, jedni i drudzy – relatywnie wydajne ogrzewanie. Wagon jest – jak na ówczesne standardy – cichy, łatwy w prowadzeniu, osiąga znakomite parametry jazdy.

Tylko kilka lat seryjnej produkcji

W roku 1974 z hali montażowej Konstalu wyjechały ostatnie wąskotorowe wagony serii 803N, które były jednocześnie ostatnimi pojazdami rodziny „stodwójek”. W czasie trwającej zaledwie osiem lat produkcji chorzowską fabrykę opuściło łącznie około 700 przegubowych tramwajów. Z czasem zaczęto je zastępować wagonami kolejnej generacji z tych samych zakładów – tramwajami rodziny 105N, a potem także używanymi pojazdami sprowadzanymi z zagranicy i pierwszymi konstrukcjami niskopodłogowymi.

W ciągu kilku poprzednich lat „stodwójki” wycofywano z ostatnich eksploatujących je miast: ze Szczecina, z Katowic, Wrocławia. Kiedy w 2012 roku „wąskie” stodwójki zniknęły z łódzkich linii podmiejskich, ostatnim czynnym w ruchu liniowym „przegubem” został poznański wagon 102Na nr 71. W 2008 roku został on wyremontowany i przywrócono mu historyczne malowanie, ale użytkowano go w codziennym planowym ruchu.

Zbyt drogi w utrzymaniu

Od kilku miesięcy wyjątkowy wagon nie miał planowego przydziału, a członkowie Klubu Miłośników Pojazdów Szynowych wykonywali w nim pewne prace renowacyjne. Dziś wiemy już, że „stodwójka” nie wróci do codziennej służby – została wykreślona z inwentarza liniowego. – Dalsza jej eksploatacja byłaby zbyt kosztowna (konieczne są zakupy i utrzymywanie części i podzespołów zamiennych) – tłumaczy decyzję Iwona Gajdzińska, rzecznik prasowy MPK

Generacja 102N pozwoliła wyrwać tabor tramwajowy polskich przedsiębiorstw z technicznej zapaści, wyprzedzała bowiem prymitywne „enki” o całe dziesięciolecia. Niemal pięć dekad po tym przeskoku nowoczesna wówczas konstrukcja wydaje się archaiczna, ale powstanie właśnie tej serii zmieniło myślenie o współczesnym wagonie tramwajowym i nadało mu kierunek, który rozwijany jest do dziś.
Partner działu

Sultof

Tagi geolokalizacji:

Podziel się z innymi:

Zobacz również:

W Poznaniu ruszą dwie nowe linie minibusowe

Mobilność

W Poznaniu ruszą dwie nowe linie minibusowe

Redakcja/inf. pras. 29 sierpnia 2023

Poznań. Prace w centrum opóźnione. Co z powrotem tramwajów?

Przestrzeń

Jak wygląda prototypowe Tramino tuż przed modernizacją?

Komunikacja

MPK Poznań pokazało przegubowe Mercedesy Conecto G

Komunikacja

Poznań. Latający Holender wrócił do domu

Komunikacja

Poznań. Latający Holender wrócił do domu

Jakub Rösler 07 lipca 2023

Druga młodość częstochowskiej stodwójki

Komunikacja

Druga młodość częstochowskiej stodwójki

Dominik Wójcik 21 marca 2015

Zobacz również:

W Poznaniu ruszą dwie nowe linie minibusowe

Mobilność

W Poznaniu ruszą dwie nowe linie minibusowe

Redakcja/inf. pras. 29 sierpnia 2023

Poznań. Prace w centrum opóźnione. Co z powrotem tramwajów?

Przestrzeń

Jak wygląda prototypowe Tramino tuż przed modernizacją?

Komunikacja

MPK Poznań pokazało przegubowe Mercedesy Conecto G

Komunikacja

Poznań. Latający Holender wrócił do domu

Komunikacja

Poznań. Latający Holender wrócił do domu

Jakub Rösler 07 lipca 2023

Druga młodość częstochowskiej stodwójki

Komunikacja

Druga młodość częstochowskiej stodwójki

Dominik Wójcik 21 marca 2015

Kongresy
Konferencje
SZKOLENIE ON-LINE
Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.
Współpraca:
Rynek Kolejowy
Rynek Lotniczy
Rynek Infrastruktury
TOR Konferencje
ZDG TOR
ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | Powered by BM5