Partnerzy serwisu:
Przestrzeń

Poznań: Specjaliści dyskutują, a Naramowice stoją w korku

Dalej Wstecz
Data publikacji:
16-07-2014
Tagi geolokalizacji:

Podziel się ze znajomymi:

PRZESTRZEŃ
Poznań: Specjaliści dyskutują, a Naramowice stoją w korku
fot. MOs810, lic. CC BY-SA 3.0 Wikimedia commonsMałe Naramowice
O poprawie dostępności komunikacyjnej poznańskich Naramowic mówi się od kilku dobrych lat. Warto przy tej okazji nadmienić, że Naramowice to osiedle w północnej części miasta, do którego prowadzi tylko jednopasmowa, zakorkowana w godzinach szczytu, ulica Naramowicka. Ratusz rozważa doprowadzenie w tamte rejony linii tramwajowej, lub wybudowanie drugiej drogi z wyznaczonymi buspasami, ewentualnie linią trolejbusową.

Miejscy aktywiści ze Stowarzyszenia Inwestycje dla Poznania wskazują, że najlepszym rozwiązaniem, które najefektywniej poprawi dramatyczną sytuację Naramowic, jest wybudowanie nowej linii tramwajowej: od ulicy Garbary do Naramowic przez ul. Szelągowską z przyłączeniem do pętli Wilczak. Ale, jak wskazują działacze – ostatnie posunięcia miasta są nastawione na dyskredytację koncepcji tramwaju i promocję innych rozwiązań.

Podstawowym argumentem urzędników przeciwko tramwajowi na Naramowice jest brak technicznych możliwości przeprowadzenia tramwaju pod wiaduktem kolejowym nad ul. Garbary.Prezydent Grobelny zapewniał tymi słowami w wywiadzie dla „Gazety Wyborczej”: ”Mamy pewne analizy. Przeprowadzenie trasy tramwajowej pod wiaduktem kolejowym na Garbarach kosztowałoby, według wstępnych szacunków, ok. 900 mln zł.” Gdyż „pod ul. Garbary znajdują się główne kolektory miasta, które m.in. odprowadzają ścieki do pobliskiej przepompowni. Według urzędników cały ten układ wraz z przepompownią trzeba by przesunąć, by zbudować tory tramwajowe.”

Tramwaj został również wykreślony z pierwotnej wersji Planu Transportowego Aglomeracji Poznańskiej, a jego miejsce zajął system BRT lub trolejbus. Lokalni aktywiści obawiają się, że przeszłość tramwaju w takiej perspektywie jest mocno niepewna.

– Analizując ostatnie poczynania władz miasta, odczuwamy znaczny niepokój i obawę wynikającą z braku merytorycznych i obiektywnych argumentów przemawiających za nowymi systemami komunikacji (trolejbus, BRT) kosztem uzupełnienia istniejącego bardzo dobrego systemu tramwajowego. Chcielibyśmy oświadczyć, iż nasze stowarzyszenie nie podziela opinii urzędników i nie zgadza się z rozpowszechnianą opinią, że „wiadukt na Garbarach jest za niski”. Naszym zdaniem obecny wiadukt oraz układ infrastruktury podziemnej umożliwia bezpieczne posadowienie torowiska. Parametry wiaduktu pozwalają na zachowanie dotychczasowej ilości pasów oraz przepustowości, a także poprowadzenie dwóch równoległych torów tramwajowych. Pod wiaduktem zmieści się każdy z obecnie wykorzystywanych tramwajów w tym Solaris Tramino (wymagających wyższych wiaduktów) – twierdzą działacze Inwestycji dla Poznania, żądając jednocześnie ujawnienia rzetelnie opracowanych planów dotyczących Naramowic, gdzie podane zostaną „prawdziwe dane”. Jak się bowiem okazuje, na zeszłorocznej prezentacji przedstawiciele miasta zmanipulowali informacje dotyczące wysokości wiaduktu, który miałby stanowić rzekomą barierę, nie do przeskoczenia, uniemożliwiającą przeprowadzenie inwestycji tramwajowej.

Dyskusja wokół Naramowic nie cichnie. Tymczasem w projekcie programu Infrastruktura i Środowisko, z którego będzie najwięcej unijnych pieniędzy na komunikację, widnieje zapis, że w miastach posiadających tramwaje „preferowany będzie rozwój tej gałęzi transportu zbiorowego”. Środki na trolejbusy czy autobusy elektryczne będą tylko w miastach, które nie mają tramwajów. Bez unijnych pieniędzy inwestycja warta ponad 200 mln zł może stanąć pod dużym znakiem zapytania.
Tagi geolokalizacji:

Podziel się z innymi:

Zobacz również:

Łódź: Czy tramwaj dotrze do Szpitala CZMP?

Komunikacja

Łódź: Czy tramwaj dotrze do Szpitala CZMP?

Roman Czubiński 07 października 2021

Oslo: Nowy odcinek trasy tramwajowej ułatwił dojazd na Stare Miasto

Komunikacja

Poznań. Ruszają konsultacje w sprawie tramwaju na Ratajczaka

Przestrzeń

Kraków rozważa nową linię tramwajową u stóp Wawelu

Komunikacja

Zobacz również:

Łódź: Czy tramwaj dotrze do Szpitala CZMP?

Komunikacja

Łódź: Czy tramwaj dotrze do Szpitala CZMP?

Roman Czubiński 07 października 2021

Oslo: Nowy odcinek trasy tramwajowej ułatwił dojazd na Stare Miasto

Komunikacja

Poznań. Ruszają konsultacje w sprawie tramwaju na Ratajczaka

Przestrzeń

Kraków rozważa nową linię tramwajową u stóp Wawelu

Komunikacja

Kongresy
Konferencje
SZKOLENIE ON-LINE
Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.
Współpraca:
Rynek Kolejowy
Rynek Lotniczy
Rynek Infrastruktury
TOR Konferencje
ZDG TOR
ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | Powered by BM5