Partnerzy serwisu:
Komunikacja

Kraków rozważa nową linię tramwajową u stóp Wawelu

Dalej Wstecz
Autor:

Jakub Dybalski

Data publikacji:
2019-08-16 16:00
Tagi:
Tagi geolokalizacji:

Podziel się ze znajomymi:

facebookLogolinkedInLogolinkedInLogo
emailLogowykopLogogooglePlusLogo

 

Kraków rozważa nową linię tramwajową u stóp Wawelu
fot. Jakub Dybalski
Zarząd Transportu Publicznego w Krakowie przygotował analizę możliwości poprowadzenia nowej trasy tramwajowej o długości nieco ponad 800 metrów. Prowadziłaby ulicami Straszewskiego, Podzamcze i Św. Idziego i częściowo okrążałaby Wawel. W założeniu tramwaje kursowałyby bez napowietrznej sieci trakcyjnej.

Pomysł jest na razie w bardzo wstępnej fazie. Przygotowaną w ZTP Kraków analizę [można ją znaleźć tutaj, na końcu tekstu] przesłano do zaopiniowania Wojewódzkiemu Konserwatorowi Zabytków, bo cały projekt leży w parku kulturowym Stare Miasto.

Łukasz Franek, szef ZTP wyjaśnia, że nowa trasa jest potrzebna, bo dziś przez centrum Krakowa przebiegają zaledwie dwie linie tramwajowe w układzie wschód–zachód. – Jesteśmy na granicy przepustowości. W centrum spotyka się większość linii tramwajowych. Dziś jeszcze jesteśmy w stanie zapewnić obsługę, ale w przypadku krótkotrwałego wstrzymania ruchu, z powodu jakiegoś nagłego wypadku, skumulowana liczba tramwajów nie jest w stanie przejechać tylko jednym z dwóch korytarzy. Stąd, postanowiliśmy poddać pod dyskusję i rozwagę stworzenie trzeciego takiego korytarza – mówi w rozmowie z serwisem urzędu miasta.

źródło: ZTP

W przygotowanej koncepcji zaproponowano jak najmniejszą ingerencję w ukształtowanie istniejącego układu drogowego z jednoczesnym dążeniem do uzyskania jak najlepszych parametrów technicznych przejazdu tramwajów. Jezdnie z torowiskiem i chodniki miałyby się znajdować w jednej płaszczyźnie. Na 830–metrowej trasie przewidziano nowy przystanek tramwajowy – przy ul. Straszewskiego.

Franek tłumaczy, że ze względów architektonicznych i estetycznych tramwaje na wspomnianym odcinku jeździłyby tramwaje bez zasilania z napowietrznej sieci trakcyjnej. Takich pojazdów jeszcze w Krakowie nie ma, co więcej nigdzie w Polsce takie nie kursują, ale 50 pojazdów, które w przyszłym roku dostarczy tam Stadler jest przystosowanych do tego typu jazdy. Dodatkowo, w celu zredukowania drgań w sąsiedztwie zabytków, w torowisku można zastosować wibroizolacyjne maty.

Budowa nowej linii wymusiłaby też zmiany w organizacji ruchu drogowego, szczególnie tranzytowego, ale jak podkreślono w raporcie proponowane ograniczenia, w żadnym z wariantów, nie objęłyby mieszkańców, dojazdów do posesji i rowerzystów.

Podziel się z innymi:


facebookLogolinkedInLogolinkedInLogoemailLogowykopLogogooglePlusLogo
Zobacz również

 

 

 

 

 

 

Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa oraz ich poprawiania.


współpraca

 Rynek Kolejowy Rynek Lotniczy Rynek Infrastruktury ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | BM5