Partnerzy serwisu:
PARTNER DZIAŁU


Mobilność

Poseł Sterczewski z interpelacją ws. zakazu korzystania z rowerów miejskich

Dalej Wstecz
Autor:

Rafał Dybiński

Data publikacji:
2020-04-26 09:00
Tagi:
Tagi geolokalizacji:
Źródło:
Transport Publiczny/Sejm

Podziel się ze znajomymi:

facebookLogolinkedInLogolinkedInLogo
emailLogowykopLogogooglePlusLogo

 

Poseł Sterczewski z interpelacją ws. zakazu korzystania z rowerów miejskich
fot. Nextbike
Poseł Koalicji Obywatelskiej Franciszek Sterczewski wystosował interpelację do ministra zdrowia w sprawie zakazu korzystania z rowerów miejskich podczas pandemii koronawirusa SARS-CoV-2.

W grupie zgłaszających postulaty znaleźli się również Tomasz Aniśko, Hanna Gill-Piątek, Maciej Gdula, Urszula Zielińska, Paulina Matysiak, Michał Szczerba, Małgorzata Tracz i Aleksandra Gajewska.

"Szanowny Panie Ministrze, w ostatnich tygodniach w Polsce wprowadzonych zostało wiele regulacji i wytycznych związanych z rozprzestrzenianiem się wirusa SARS-CoV-2. Jedno z tych obostrzeń dotyczy zakazu korzystania z systemu rowerów publicznych funkcjonujących w kilkudziesięciu większych i mniejszych miejscowościach na terenie całej Polski. Zakaz ten wprowadzony został w rozporządzeniu Rady Ministrów z dnia 31 marca 2020 roku w sprawie ustanowienia określonych ograniczeń, nakazów i zakazów w związku z wystąpieniem stanu epidemii (rozdział 8, § 18 pkt 3) w okresie od 1 kwietnia do 11 kwietnia, a następnie przedłużony do 19 kwietnia w rozporządzeniu Rady Ministrów z dnia 10 kwietnia 2020 roku (rozdział 8, § 17 pkt 3). W obu tych rozporządzeniach zakazuje się korzystania z rowerów miejskich dostępnych publicznie zgodnie z regulacjami określonymi przez miasta, gminy lub powiaty" – głosi początek interpelacji.

"W ostatnich latach dostępne za pomocą publicznych wypożyczalni rowery stały się bardzo istotnym środkiem transportu. Dzięki wsparciu samorządów korzysta z nich wiele osób, które ze względów ekonomicznych pozbawione są innych możliwości transportu. Wprowadzenie takiego zakazu, przy jednoczesnym ograniczeniu zbiorowego transportu, sprawia, że wiele spośród tych osób straciło środek transportu, dzięki któremu realizowało swoje codzienne potrzeby. Rower jest indywidualnym środkiem transportu, przez co wymusza zachowanie odpowiedniego dystansu zalecanego przez Główny Inspektorat Sanitarny i Ministerstwo Zdrowia. W wielu europejskich państwach, chociażby w Niemczech, Holandii czy Danii, systemy rowerów publicznych w trakcie epidemii wirusa SARS-CoV-2 nie zostały zakazane, a jedynie zmienione zostały zasady dotyczące bezpieczeństwa higienicznego. Należy także wspomnieć, że oba przytoczone wyżej rozporządzenia w żaden sposób nie odnoszą się do kwestii systemów wypożyczenia elektrycznych hulajnóg, które wciąż funkcjonują w miastach, pomimo że elektryczne hulajnogi po pierwsze nie spełniają tak istotnej społecznie roli jako środek transportu, po drugie nie posiadają stacji, przez co zdecydowanie trudniej zachować higienę, a po trzecie według badań są bardzo kontuzjogenne, co sprawia, że dodatkowo obciążają system ochrony zdrowia" – argumentowano.

"W związku z tym zwracam się do Ministerstwa Zdrowia z następującymi pytaniami: Jakimi badaniami i opiniami ekspertów bądź ekspertek poparte było wprowadzenie zakazu korzystania z rowerów miejskich? Jakie są zalecenia ministerstwa dotyczące utrzymania lub wycofania tego zakazu w przyszłości? Czy Ministerstwo Zdrowia lub Główny Inspektorat Sanitarny zamierza wydać regulacje dotyczące bezpiecznego, pod względem epidemiologicznym, korzystania z systemów rowerów publicznych, które pozwoliłyby na ich ponowne funkcjonowanie? Dlaczego analogiczny zakaz nie objął systemów wypożyczania elektrycznych hulajnóg?" – sprecyzował Sterczewski.

Wcześniej podobne uwagi do MZ skierował warszawski Zarząd Dróg Miejskich. Ponadto w sprawę zaangażował się również Rafał Trzaskowski, prezydent stolicy Polski, który napisze list do ministra w sprawie uwolnienia Veturilo. "W związku ze zmianą rozporządzenia, coraz więcej osób jest na ulicach, coraz więcej może podróżować komunikacją. Veturilo to alternatywny środek lokomocji. Dajmy mu szansę" – apeluje Karolina Gałecka, rzecznik prasowy Urzędu Miasta Stołecznego Warszawy. 

Podziel się z innymi:


facebookLogolinkedInLogolinkedInLogoemailLogowykopLogogooglePlusLogo
Zobacz również
Oakland najodważniej zniechęca kierowców

Przestrzeń

Oakland najodważniej zniechęca kierowców

Rafał Dybiński 23 kwietnia 2020

 

 

 

 

 

 

Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa oraz ich poprawiania.


współpraca

 Rynek Kolejowy Rynek Lotniczy Rynek Infrastruktury ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | BM5