Na kanwie wydarzeń z Wrocławia, gdzie de facto przestał obowiązywać wspólny bilet na kolej i komunikację miejską, postanowiliśmy pokazać przykłady miast, które stawiają na kolej. I tak w Gdańsku w ubiegłym roku uproszczono integrację biletową, a w Szczecinie kolej pozwala omijać remonty i utrudnienia związane z modernizacją systemu komunikacji miejskiej.
Zarówno w Gdańsku, jak i w Szczecinie mieszkańcy mogą podróżować pociągami regionalnymi w obrębie miasta, jeśli są posiadaczami biletów okresowych. W Gdańsku musi być on niejako “nabity” na kartę mieszkańca, a w Szczecinie honorowane są wszystkie jego formy. Stolica Pomorza Zachodniego wprowadziła integrację biletową w 2019 roku, z powodu remontów i zamknięć torowych na terenie miasta. W Gdańsku takie rozwiązanie zostało wprowadzone w marcu 2020 roku, z myślą o integracji biletowej, z którą do tej pory było bardzo ciężko. Trójmiasto ciągle pozostaje aglomeracją, w której istnieje wiele różnych taryf i biletów, co nie sprzyja podróżowaniu zbiorkomem. Odłożony w czasie został wspólny bilet na całą aglomerację, o czym
pisaliśmy ostatnio.Jaskółka zmian w TrójmieścieGdańsk poprzez swoją decyzję o chęci finansowania przewozów kolejowych na terenie miasta, zmobilizował inne gminy wchodzące w skład Metropolitalnego Związku Komunikacyjnego Zatoki Gdańskiej do pracy nad wspólnym biletem, który jak na razie nie wejdzie w życie. Sama stolica Pomorza już od
ponad roku korzysta z integracji kolei i komunikacji miejskiej. Aby móc podróżować pociągami Polregio i SKM po Gdańsku na jednym bilecie, należy być posiadaczką/em biletu okresowego, który będzie nabity na Gdańską Kartę Mieszkańca. System nie obejmuje biletów jednorazowych.
– W 2021 r. Miasto udzieliło Województwu pomocy finansowej w wysokości 4 mln złotych w formie dotacji celowej. Dotacja ma być wykorzystana przez Województwo do 31.12.2021 r. Kwota się nie zwiększyła w stosunku do roku poprzedniego. Umowa obowiązuje od 1 stycznia do 31 grudnia 2021 r. Ponieważ został wybrany model dotacji celowej, stosowna uchwała Rady Miasta Gdańska musi być powtarzana co roku. Przewidujemy kontynuację projektu w przyszłym roku. Badamy wykorzystanie tej oferty przez mieszkańców Gdańska. Dopiero po dłuższym czasie trwania projektu pilotażowego podejmiemy decyzję, czy i w jakiej formie podpisać umowę wieloletnią – informuje nas Jędrzej Sieliwończyk, z Referatu Prasowego Urzędu Miasta Gdańska.
Sieliwończyk dodaje, że wg. szacunków miasta, w sierpniu koleją podróżowało 128,5 tysiąca Gdańszczan, z czego przeważająca większość SKM-ką, która została wybrana przez prawie 116 tysięcy ludzi. Resztę stanowiły podróże pociągami uruchamianymi przez Polregio. W porównaniu do lipca jest to wzrost o 16 procent.
Tramwaj i kolej kręgosłupem komunikacji miejskiej w Gdańsku– Tramwaj i kolej w naszej strategii mają być kręgosłupem transportowym miasta a autobusy będą pełnić rolę dowozową do węzłów integracyjnych dzięki czemu będziemy mogli skrócić ich trasy i zwiększyć częstotliwość poprawiając dostępność komunikacji publicznej. Na terenie Gdańska rozwój kolei będzie dotyczył rozbudowy infrastruktury kolejowej w postaci projektu tzw. bypassu kartuskiego, czyli nowego połączenia Gdańska z Kartuzami i Kościerzyną z wykorzystaniem rewitalizacji linii kolejowej nr 234 przez nowy przystanek Gdańsk Kokoszki i Starą Piłę. To rozwiązanie ma umożliwić ciągłość obsługi miejscowości położonych na Kaszubach na czas modernizacji linii nr 201. Jesteśmy zdeterminowani, aby wspólnie z samorządem województwa doprowadzić do jak najszybszego zaprojektowania a następnie budowy nowej linii kolejowej PKM na odcinku Gdańsk Śródmieście - Węzeł Kowale. Projekt ten ma olbrzymi potencjał i będzie elementem znaczącej poprawy komunikacji z południowo -zachodnimi dzielnicami Gdańska. Ponadto na istniejących liniach kolejowych powstaną nowe przystanki np. Gdańsk Firoga, które poprawią dostępność mieszkańców do kolei – dodaje urzędnik.
W Szczecinie potrzeba matką wynalazkówChoć budowa Szybkiej Kolei Miejskiej stoi w miejscu, to Szczecin może się pochwalić innymi pozytywnymi rozwiązaniami w obszarze transportu kolejowego w mieście. W stolicy Pomorza Zachodniego wszyscy mieszkańcy posiadający bilet okresowy mogą podróżować pociągiem w obrębie
miasta bez dodatkowych opłat. Warto dodać, że w niektórych przypadkach to właśnie pociąg jest najszybszym środkiem transportu, szczególnie w momentach remontów czy zamknięć torowisk. To właśnie prace remontowo-inwestycyjne sprawiły, że miasto postanowiło zwrócić się do Polregio o umożliwienie honorowania biletów okresowych w pociągach regionalnych.
Jak przyznaje Hanna Pieczyńska, rzecznika prasowa Zarządu Dróg i Transportu Miejskiego, miasto chce przedłużyć obowiązywanie umowy także w przyszłym roku. Obecna umowa obowiązuje do końca 2021.
– Zakładamy, że w roku 2021 usługa uruchomienia na zlecenie ZDiTM komunikacji zastępczej realizowanej przez pociągi Przewoźnika Polregio wyniesie 361 372, 85 PLN brutto. Kwota jest liczona na podstawie stawki dobowej w rozróżnieniu na dzień powszedni i świąteczny oraz dwa warianty występujących niedogodności tj. przy ograniczonym zakresie utrudnień dla mieszkańców miasta w przemieszczaniu się w/z kierunku Prawobrzeża oraz w przypadku całkowitego zamknięcia przejazdu dla komunikacji miejskiej w/z kierunku Prawobrzeża – dotyczy zamknięcia przeprawy mostowej. Stawki dobowe nie zmieniły się w związku z COVID-19 – kończy Pieczyńska.
Kolej w mieście to coraz potrzebniejszy i popularniejszy standardPomimo wydarzeń we Wrocławiu, ogólny trend pokazuje że polskie metropolie coraz częściej stawiają na integrację komunikacji miejskiej z koleją. Warto przypomnieć tu o
nowej ofercie wspólnego biletu Metropolii GZM i Kolei Śląskich. A pociągi odgrywają przecież coraz ważniejszą rolę w komunikacji miejskiej w Warszawie, Łodzi, czy Poznaniu.