Partnerzy serwisu:
Komunikacja

Polskie miasta stawiają na kolej aglomeracyjną

Dalej Wstecz
Partnerzy działu

Sultof
GMV

Data publikacji:
28-09-2021

Podziel się ze znajomymi:

KOMUNIKACJA
Polskie miasta stawiają na kolej aglomeracyjną
fot. Jakub "Flyz1" Maciejewski, lic. CC BY-SA 3.0
Na kanwie wydarzeń z Wrocławia, gdzie de facto przestał obowiązywać wspólny bilet na kolej i komunikację miejską, postanowiliśmy pokazać przykłady miast, które stawiają na kolej. I tak w Gdańsku w ubiegłym roku uproszczono integrację biletową, a w Szczecinie kolej pozwala omijać remonty i utrudnienia związane z modernizacją systemu komunikacji miejskiej.

Zarówno w Gdańsku, jak i w Szczecinie mieszkańcy mogą podróżować pociągami regionalnymi w obrębie miasta, jeśli są posiadaczami biletów okresowych. W Gdańsku musi być on niejako “nabity” na kartę mieszkańca, a w Szczecinie honorowane są wszystkie jego formy. Stolica Pomorza Zachodniego wprowadziła integrację biletową w 2019 roku, z powodu remontów i zamknięć torowych na terenie miasta. W Gdańsku takie rozwiązanie zostało wprowadzone w marcu 2020 roku, z myślą o integracji biletowej, z którą do tej pory było bardzo ciężko. Trójmiasto ciągle pozostaje aglomeracją, w której istnieje wiele różnych taryf i biletów, co nie sprzyja podróżowaniu zbiorkomem. Odłożony w czasie został wspólny bilet na całą aglomerację, o czym pisaliśmy ostatnio.

Jaskółka zmian w Trójmieście

Gdańsk poprzez swoją decyzję o chęci finansowania przewozów kolejowych na terenie miasta, zmobilizował inne gminy wchodzące w skład Metropolitalnego Związku Komunikacyjnego Zatoki Gdańskiej do pracy nad wspólnym biletem, który jak na razie nie wejdzie w życie. Sama stolica Pomorza już od ponad roku korzysta z integracji kolei i komunikacji miejskiej. Aby móc podróżować pociągami Polregio i SKM po Gdańsku na jednym bilecie, należy być posiadaczką/em biletu okresowego, który będzie nabity na Gdańską Kartę Mieszkańca. System nie obejmuje biletów jednorazowych.

– W 2021 r. Miasto udzieliło Województwu pomocy finansowej w wysokości 4 mln złotych w formie dotacji celowej. Dotacja ma być wykorzystana przez Województwo do 31.12.2021 r. Kwota się nie zwiększyła w stosunku do roku poprzedniego. Umowa obowiązuje od 1 stycznia do 31 grudnia 2021 r. Ponieważ został wybrany model dotacji celowej, stosowna uchwała Rady Miasta Gdańska musi być powtarzana co roku. Przewidujemy kontynuację projektu w przyszłym roku. Badamy wykorzystanie tej oferty przez mieszkańców Gdańska. Dopiero po dłuższym czasie trwania projektu pilotażowego podejmiemy decyzję, czy i w jakiej formie podpisać umowę wieloletnią – informuje nas Jędrzej Sieliwończyk, z Referatu Prasowego Urzędu Miasta Gdańska.

Sieliwończyk dodaje, że wg. szacunków miasta, w sierpniu koleją podróżowało 128,5 tysiąca Gdańszczan, z czego przeważająca większość SKM-ką, która została wybrana przez prawie 116 tysięcy ludzi. Resztę stanowiły podróże pociągami uruchamianymi przez Polregio. W porównaniu do lipca jest to wzrost o 16 procent.

Tramwaj i kolej kręgosłupem komunikacji miejskiej w Gdańsku


– Tramwaj i kolej w naszej strategii mają być kręgosłupem transportowym miasta a autobusy będą pełnić rolę dowozową do węzłów integracyjnych dzięki czemu będziemy mogli skrócić ich trasy i zwiększyć częstotliwość poprawiając dostępność komunikacji publicznej. Na terenie Gdańska rozwój kolei będzie dotyczył rozbudowy infrastruktury kolejowej w postaci projektu tzw. bypassu kartuskiego, czyli nowego połączenia Gdańska z Kartuzami i Kościerzyną z wykorzystaniem rewitalizacji linii kolejowej nr 234 przez nowy przystanek Gdańsk Kokoszki i Starą Piłę. To rozwiązanie ma umożliwić ciągłość obsługi miejscowości położonych na Kaszubach na czas modernizacji linii nr 201. Jesteśmy zdeterminowani, aby wspólnie z samorządem województwa doprowadzić do jak najszybszego zaprojektowania a następnie budowy nowej linii kolejowej PKM na odcinku Gdańsk Śródmieście - Węzeł Kowale. Projekt ten ma olbrzymi potencjał i będzie elementem znaczącej poprawy komunikacji z południowo -zachodnimi dzielnicami Gdańska. Ponadto na istniejących liniach kolejowych powstaną nowe przystanki np. Gdańsk Firoga, które poprawią dostępność mieszkańców do kolei – dodaje urzędnik.

W Szczecinie potrzeba matką wynalazków

Choć budowa Szybkiej Kolei Miejskiej stoi w miejscu, to Szczecin może się pochwalić innymi pozytywnymi rozwiązaniami w obszarze transportu kolejowego w mieście. W stolicy Pomorza Zachodniego wszyscy mieszkańcy posiadający bilet okresowy mogą podróżować pociągiem w obrębie miasta bez dodatkowych opłat. Warto dodać, że w niektórych przypadkach to właśnie pociąg jest najszybszym środkiem transportu, szczególnie w momentach remontów czy zamknięć torowisk. To właśnie prace remontowo-inwestycyjne sprawiły, że miasto postanowiło zwrócić się do Polregio o umożliwienie honorowania biletów okresowych w pociągach regionalnych.

Jak przyznaje Hanna Pieczyńska, rzecznika prasowa Zarządu Dróg i Transportu Miejskiego, miasto chce przedłużyć obowiązywanie umowy także w przyszłym roku. Obecna umowa obowiązuje do końca 2021.

– Zakładamy, że w roku 2021 usługa uruchomienia na zlecenie ZDiTM komunikacji zastępczej realizowanej przez pociągi Przewoźnika Polregio wyniesie 361 372, 85 PLN brutto. Kwota jest liczona na podstawie stawki dobowej w rozróżnieniu na dzień powszedni i świąteczny oraz dwa warianty występujących niedogodności tj. przy ograniczonym zakresie utrudnień dla mieszkańców miasta w przemieszczaniu się w/z kierunku Prawobrzeża oraz w przypadku całkowitego zamknięcia przejazdu dla komunikacji miejskiej w/z kierunku Prawobrzeża – dotyczy zamknięcia przeprawy mostowej. Stawki dobowe nie zmieniły się w związku z COVID-19 – kończy Pieczyńska.

Kolej w mieście to coraz potrzebniejszy i popularniejszy standard

Pomimo wydarzeń we Wrocławiu, ogólny trend pokazuje że polskie metropolie coraz częściej stawiają na integrację komunikacji miejskiej z koleją. Warto przypomnieć tu o nowej ofercie wspólnego biletu Metropolii GZM i Kolei Śląskich. A pociągi odgrywają przecież coraz ważniejszą rolę w komunikacji miejskiej w Warszawie, Łodzi, czy Poznaniu.
Partnerzy działu

Sultof
GMV

Podziel się z innymi:

Pozostałe z wątku:

Zobacz również:

Wspólny bilet w aglomeracji warszawskiej na kolejne 20 miesięcy

Komunikacja

Wspólny bilet w aglomeracji warszawskiej na kolejne 20 miesięcy

Jakub Madrjas 02 sierpnia 2023

Warszawa negocjuje wspólny bilet za 365 mln zł

Przestrzeń

Warszawa negocjuje wspólny bilet za 365 mln zł

Witold Urbanowicz 20 lipca 2023

Pozostałe z wątku:

Zobacz również:

Wspólny bilet w aglomeracji warszawskiej na kolejne 20 miesięcy

Komunikacja

Wspólny bilet w aglomeracji warszawskiej na kolejne 20 miesięcy

Jakub Madrjas 02 sierpnia 2023

Warszawa negocjuje wspólny bilet za 365 mln zł

Przestrzeń

Warszawa negocjuje wspólny bilet za 365 mln zł

Witold Urbanowicz 20 lipca 2023

Kongresy
Konferencje
SZKOLENIE ON-LINE
Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.
Współpraca:
Rynek Kolejowy
Rynek Lotniczy
Rynek Infrastruktury
TOR Konferencje
ZDG TOR
ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | Powered by BM5