Stany Zjednoczone wybrały już w konkursie zwycięską trasę. Teraz przyszedł czas na Europę. Własnie rozpoczęło się finałowe głosowanie na trasę Hyperloopa, która powstanie na naszym kontynencie. Jest ich dziewięć, ale najważniejszą informacją jest także obecność polskiej propozycji, którą zgłosił zespół Hyper Poland.
Hyperloop to spopularyzowana przez Elona Muska idea superszybkiego transportu, polegającego na przemieszczaniu się w kapsule w tubie, co miałoby pozwolić na uzyskanie zawrotnych prędkości. Od lat dyskutuje się nad urzeczywistnieniem tych planów, zaś realizacji podjąć się chce firma Hyperloop One, która wierzy, że podstawą jest dobry plan. Wytypowała ona dziewięć konkursowych tras, które połączą europejskie miasta. Wybrano je, gdyż są możliwe do wykonania – z technicznego i ekonomicznego punktu widzenia. Teraz rozpoczęło się głosowanie na najlepszy projekt na facebookowej stronie Hyperloop One.
Wśród projektów, które walczą o zrealizowanie, jest również polska trasa, którą proponował zespół Hyper Poland. Hyperloop mógłby połączyć Warszawę z Wrocławiem na odcinku 415 km, zaś sama podróż mogłaby trwać jedynie 37 minut. Nie jest to jednak najkrótsza trasa, gdyż ta miałaby połączyć Finlandię z Estonią na odcinku z Helsinek do Tallina. Pokonanie 90 kilometrów mogłoby się odbyć w czasie 8 minut. Najdłuższą trasę zaproponowano w Niemczech. Trasa nosi miano objazdowej i wynosi aż 1991 km. Czas podróży miałby wynosić 142 minuty.
Mat. Hyperloop OneNajwięcej tras konkursowych znalazło się w Wielkiej Brytanii. Trzy trasy miałyby zapewnić połączenia Anglii ze Szkocją na odcinku 545 km z Glasgow do Liverpoolu (połączenie 47 min), Szkocji z Walią na odcinku Glasgow i Cardiff (1060 km w 89 min) oraz Edynburga z Londynem (666 km w 50 min). Na liście uwzględniono również połączenie Korsyki z Sardynią (451 km w 40 minut), Hiszpanii z Marokiem na trasie z Madrytu to Tangeru (629 km w 47 minut) oraz objazdową trasę po Holandii (428 km w 41 min). Kilka nitek Hyperloopa to trasy morskie. Nadal brakuje konkretów, jak konstrukcyjnie firma chce rozwiązać ten problem. Na razie plany zakładają realizację takich połączeń z wykorzystaniem tuneli lub specjalnych mostów.
Listę dziewięciu kandydatów poprzedził Global Challenge, czyli konkurs, w którym miasta mogły zgłaszać chęć posiadania systemu Hyperloop u siebie. Propozycje zostały ocenione pod względem możliwości zrealizowania z technicznego punktu widzenia, a przede wszystkim – ekonomicznego. Na tej podstawie powstała lista dziewięciu konkursowych tras.
Mat. Hyper Poland