Partnerzy serwisu:
Przestrzeń

Polska firma w rok oświetliła trzy systemy metra na trzech kontynentach

Dalej Wstecz
Data publikacji:
17-09-2016
Tagi geolokalizacji:

Podziel się ze znajomymi:

PRZESTRZEŃ
Polska firma w rok oświetliła trzy systemy metra na trzech kontynentach
fot. LUG
Budowa metra to nie tylko drążenie tuneli wielkimi tarczami, ale także szereg innych inwestycji, jak m.in. dobieranie odpowiedniego oświetlenia. Na szczęście na polskim rynku możemy pochwalić się rodzimą firmą, która z powodzeniem podbija świat. O rozwiązaniach zastosowanych w polskiej inwestycji, a także w algierskiej, rozmawiamy z Ryszardem Wtorkowskim, prezesem zarządu LUG Light Factory.

Martyn Janduła, Transport-publiczny.pl: Jaki związek ma druga linia metra w Warszawie z firmą LUG?

Ryszard Wtorkowski, Prezes Zarządu LUG Light Factory:
Nasza firma przygotowała projekt oświetleniowy oraz wyprodukowała i dostarczyła rozwiązania oświetleniowe na potrzeby centralnego odcinka drugiej linii metra w Warszawie. Zespół projektantów z warszawskiego biura LUG wspierał realizację projektu od samego początku, m.in. opracowując we współpracy z architektami projektującymi stacje wytyczne do produkcji szytych na miarę rozwiązań oświetleniowych dla warszawskiego metra. Co więcej, warszawskie metro nie jest jedynym tego typu obiektem infrastrukturalnym w naszym portfolio. Jesteśmy prawdopodobnie jedynym producentem na świecie, który na przestrzeni jednego roku oświetlił metro w trzech miastach na trzech kontynentach. Obok metra w Warszawie, nasze oprawy oświetliły także metro w Algierze oraz w Sao Paulo.

Można wyczytać na wasz temat, że tworzą państwo spersonalizowane oświetlenie do danego miejsca. W czym zatem charakterystyczne jest oświetlenie M2 w Warszawie?

Głównym założeniem projektu oświetleniowego było dostarczenie wysokiej jakości energooszczędnego oświetlenia, które zapewni odpowiedni poziom bezpieczeństwa i komfortu użytkowników metra. Jednocześnie, design dostarczonych opraw miał zapewnić ich spójność
z oświetlaną przestrzenią i umożliwić zachowanie architektonicznej wizji obiektu. Aby zrealizować ten cel, firma LUG zaprojektowała nową serię opraw oświetleniowych o nazwie Mallard, które użytkownicy metra mogą obserwować np. nad schodami ruchomymi w tunelach prowadzących do stacji czy w sufitach na samych stacjach rozmieszczonych wzdłuż drugiej linii. Pozostałe oprawy oświetleniowe zastosowane w projekcie zostały dobrane tak, aby spełnić wysokie wymagania obiektu, czego przykładem mogą być oprawy Groundline LED, zamontowane w posadzkach na stacjach metra. Oprawy te charakteryzują się bardzo wysokimi parametrami szczelności i odporności na czynniki zewnętrzne, dzięki czemu nie ma obaw, że ulegną uszkodzeniu jeśli pasażer przykładowo coś na nie upuści czy wyleje.

Poza Polską chwalą się państwo także inwestycjami m.in. w algierskim metrze. Jak wyglądała specyfika pracy w tym miejscu?

Prowadzimy projekty w 67 państwach na całym świecie. Oświetlenie metra w Algierii to jeden z ciekawszych dużych projektów infrastrukturalnych, jakie zrealizowaliśmy w ostatnim czasie. Do niedawna, metro w Algierze dysponowało jedną 9,5-kilometrową linią, wzdłuż której znajdowało się czternaście stacji. Po ukończeniu rozpoczętych w październiku 2012 r. prac nad rozbudową metra, linia ta została wydłużona o kolejne 4 km, a do użytku oddano cztery nowe stacje, oświetlone przez LUG. Na potrzeby tego projektu, nasza firma opracowała i wyprodukowała customizowaną wersję oprawy Lugtrain – zwieszanego systemu zaprojektowanego z myślą o oświetleniu stacji kolejowych, stacji metra, peronów czy tuneli. „W akcji” można je natomiast zaobserwować np. na Dworcu Centralnym w Poznaniu.

Co odróżnia ichnie metro od naszego systemu?

Rozwiązania oświetleniowe zastosowane w algierskim metrze diametralnie różnią się od tych wykorzystanych do oświetlenia centralnego odcinka drugiej linii metra w Warszawie. Przede wszystkim oprawy Lugtrain wybrane do oświetlenia stacji metra w Algierze, są systemem zwieszanym, natomiast oprawy Mallard w Warszawie zamontowane są w suficie. Tak jak wspomniałem wcześniej, oprawy dla metra w Algierze zostały specjalnie zmodyfikowane m.in. poprzez zainstalowanie w nich dodatkowego źródła światła, dzięki czemu system nie tylko oświetla stację bezpośrednio ale również pośrednio, emitując światło w górę. Wybór takich a nie innych rozwiązań jak zawsze był podyktowany potrzebami oświetlanej przestrzeni. Jeśli przyjrzymy się temu jak zbudowane są stacje metra w Algierze i Warszawie to na pierwszy rzut oka zobaczymy szereg różnic, które miały wpływ na projekt oświetleniowy i zastosowane w nim oprawy.


fot. LUG
Tagi geolokalizacji:

Podziel się z innymi:

Pozostałe z wątku:

Zobacz również:

Pozostałe z wątku:

Zobacz również:

Kongresy
Konferencje
SZKOLENIE ON-LINE
Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.
Współpraca:
Rynek Kolejowy
Rynek Lotniczy
Rynek Infrastruktury
TOR Konferencje
ZDG TOR
ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | Powered by BM5