Budowa metra to nie tylko drążenie tuneli wielkimi tarczami, ale także szereg innych inwestycji, jak m.in. dobieranie odpowiedniego oświetlenia. Na szczęście na polskim rynku możemy pochwalić się rodzimą firmą, która z powodzeniem podbija świat. O rozwiązaniach zastosowanych w polskiej inwestycji, a także w algierskiej, rozmawiamy z Ryszardem Wtorkowskim, prezesem zarządu LUG Light Factory.
Martyn Janduła, Transport-publiczny.pl: Jaki związek ma druga linia metra w Warszawie z firmą LUG?
Ryszard Wtorkowski, Prezes Zarządu LUG Light Factory: Nasza firma przygotowała projekt oświetleniowy oraz wyprodukowała i dostarczyła rozwiązania oświetleniowe na potrzeby centralnego odcinka drugiej linii metra w Warszawie. Zespół projektantów z warszawskiego biura LUG wspierał realizację projektu od samego początku, m.in. opracowując we współpracy z architektami projektującymi stacje wytyczne do produkcji szytych na miarę rozwiązań oświetleniowych dla warszawskiego metra. Co więcej, warszawskie metro nie jest jedynym tego typu obiektem infrastrukturalnym w naszym portfolio. Jesteśmy prawdopodobnie jedynym producentem na świecie, który na przestrzeni jednego roku oświetlił metro w trzech miastach na trzech kontynentach. Obok metra w Warszawie, nasze oprawy oświetliły także metro w Algierze oraz w Sao Paulo.
Można wyczytać na wasz temat, że tworzą państwo spersonalizowane oświetlenie do danego miejsca. W czym zatem charakterystyczne jest oświetlenie M2 w Warszawie?Głównym założeniem projektu oświetleniowego było dostarczenie wysokiej jakości energooszczędnego oświetlenia, które zapewni odpowiedni poziom bezpieczeństwa i komfortu użytkowników metra. Jednocześnie, design dostarczonych opraw miał zapewnić ich spójność
z oświetlaną przestrzenią i umożliwić zachowanie architektonicznej wizji obiektu. Aby zrealizować ten cel, firma LUG zaprojektowała nową serię opraw oświetleniowych o nazwie Mallard, które użytkownicy metra mogą obserwować np. nad schodami ruchomymi w tunelach prowadzących do stacji czy w sufitach na samych stacjach rozmieszczonych wzdłuż drugiej linii. Pozostałe oprawy oświetleniowe zastosowane w projekcie zostały dobrane tak, aby spełnić wysokie wymagania obiektu, czego przykładem mogą być oprawy Groundline LED, zamontowane w posadzkach na stacjach metra. Oprawy te charakteryzują się bardzo wysokimi parametrami szczelności i odporności na czynniki zewnętrzne, dzięki czemu nie ma obaw, że ulegną uszkodzeniu jeśli pasażer przykładowo coś na nie upuści czy wyleje.
Poza Polską chwalą się państwo także inwestycjami m.in. w algierskim metrze. Jak wyglądała specyfika pracy w tym miejscu?Prowadzimy projekty w 67 państwach na całym świecie. Oświetlenie metra w Algierii to jeden z ciekawszych dużych projektów infrastrukturalnych, jakie zrealizowaliśmy w ostatnim czasie. Do niedawna, metro w Algierze dysponowało jedną 9,5-kilometrową linią, wzdłuż której znajdowało się czternaście stacji. Po ukończeniu rozpoczętych w październiku 2012 r. prac nad rozbudową metra, linia ta została wydłużona o kolejne 4 km, a do użytku oddano cztery nowe stacje, oświetlone przez LUG. Na potrzeby tego projektu, nasza firma opracowała i wyprodukowała customizowaną wersję oprawy Lugtrain – zwieszanego systemu zaprojektowanego z myślą o oświetleniu stacji kolejowych, stacji metra, peronów czy tuneli. „W akcji” można je natomiast zaobserwować np. na Dworcu Centralnym w Poznaniu.
Co odróżnia ichnie metro od naszego systemu?Rozwiązania oświetleniowe zastosowane w algierskim metrze diametralnie różnią się od tych wykorzystanych do oświetlenia centralnego odcinka drugiej linii metra w Warszawie. Przede wszystkim oprawy Lugtrain wybrane do oświetlenia stacji metra w Algierze, są systemem zwieszanym, natomiast oprawy Mallard w Warszawie zamontowane są w suficie. Tak jak wspomniałem wcześniej, oprawy dla metra w Algierze zostały specjalnie zmodyfikowane m.in. poprzez zainstalowanie w nich dodatkowego źródła światła, dzięki czemu system nie tylko oświetla stację bezpośrednio ale również pośrednio, emitując światło w górę. Wybór takich a nie innych rozwiązań jak zawsze był podyktowany potrzebami oświetlanej przestrzeni. Jeśli przyjrzymy się temu jak zbudowane są stacje metra w Algierze i Warszawie to na pierwszy rzut oka zobaczymy szereg różnic, które miały wpływ na projekt oświetleniowy i zastosowane w nim oprawy.
fot. LUG