W przyszłej perspektywie unijnej 2014-2020 Polska otrzyma 72,9 mld euro na realizację polityki spójności. Trwają właśnie konsultacje ws. największego programu Infrastruktura i Środowisko, z którego finansowane będą inwestycje w transport.
Ministerstwo Rozwoju Regionalnego zakłada, że na realizację projektów w ramach nowego programu Infrastruktura i Środowisko zostanie przeznaczone 24,158 mld euro (ponad 100 mld zł), z czego sektor transportu pochłonie najwięcej, bo aż 17,5 mld euro. Jak informuje resort, w tej perspektywie większy nacisk będzie kładziony na wsparcie gospodarki skutecznie korzystającej z dostępnych zasobów, przez co sprzyjającej środowisku i jednocześnie bardziej konkurencyjnej ekonomicznie.
Ile miliardów na komunikację miejskąNie wiadomo jeszcze, jakie środki dostępne będą dla projektów związanych z komunikacją w miastach. - Kwestie dotyczące kwot na transport miejski oraz kryteriów wyboru projektów są przedmiotem trwających obecnie uzgodnień. Nie jest również znany poziom dofinansowania tych inwestycji - mówi Piotr Popa, rzecznik prasowy Ministerstwa Rozwoju Regionalnego. Dla porównania dodaje, że w obecnej perspektywie na transport miejski przeznaczono 8 mld zł. Wśród realizowanych inwestycji wymienić można projekt metra w Warszawie, kolejne etapy Gdańskiego Projektu Komunikacji Miejskiej, inwestycje infrastrukturalne i taborowe w Krakowie czy Poznaniu.
Już teraz warto myśleć o nowej perspektywie unijnej. - Miasta, w tym Warszawa, przygotowują się już do nowej perspektywy finansowej Unii Europejskiej. Biorąc m.in. pod uwagę kryteria wskazane przez Komisję Europejską (wpisywanie się przedsięwzięć w szersze plany inwestycyjne, ich zintegrowanie i powiązanie mające na celu upłynnienie ruchu w miastach oraz redukcję spalin), definiują własne potrzeby oraz planują przyszłe inwestycje i koszty ich realizacji - dodaje Piotr Popa.
Założenia programuTransport miejski ujęty jest w priorytecie inwestycyjnym 4.5. "Promowanie strategii niskoemisyjnych dla wszystkich typów obszarów, w szczególności na obszarach miejskich, wspieranie zrównoważonego transportu miejskiego oraz podejmowania odpowiednich działań adaptacyjnych i mitygacyjnych". Podstawowym celem i efektem zgłaszanych projektów ma być rozwój niskoemisyjnego transportu miejskiego w obsłudze mieszkańców obszarów funkcjonalnych miast. Zadania będą realizowane zgodnie z przygotowanymi przez samorządy planami gospodarki niskoemisyjnej.
Podejmowane przez samorządy działania mają skutkować zmniejszeniem ruchu motoryzacyjnego, poprawą płynności ruchu i ograniczeniem negatywnego wpływu na środowisko naturalne. Projekty powinny zawierać elementy zmniejszające hałas, drgania i zanieczyszczenie powietrza, a także promujące szeroko pojęty zrównoważony rozwój układu urbanistycznego, w tym zwiększenie przestrzeni zielonych. Dlatego też realizowane będą zadania w wariancie najbardziej przyjaznym dla środowiska.
Założenia programu przewidują wspieranie wszystkich form transportu, jednak preferowany będzie rozwój komunikacji szynowej. Jak podaje resort, w uzasadnionych przypadkach możliwe będzie finansowanie innych form transportu niskoemisyjnego, jak trolejbusy czy autobusy elektryczne. Realizowane mogą być inwestycje zarówno w infrastrukturę (np. budowa, przebudowa, rozbudowa sieci szynowych, sieci energetycznych, centrów przesiadkowych oraz elementów wyposażenia dróg i ulic w infrastrukturę służącą obsłudze transportu publicznego i pasażerów), jak i tabor. Nacisk kładziony będzie na łączenie obu rodzajów projektów. Finansowane będą też projekty w infrastrukturę komplementarną - inteligentne systemy transportowe, integrację istniejących środków transportu oraz dostosowanie komunikacji do potrzeb osób niepełnosprawnych. Ministerstwo wyraźnie zaznacza, że nie będą realizowane proste remonty, których efektem nie będzie radykalna poprawa usług.
Kto skorzystaZe środków będą mogły korzystać samorządy, ich związki i porozumienia, działające w ich imieniu jednostki organizacyjne i spółki specjalnego przeznaczenia, a także zarządcy infrastruktury transportowej oraz przewoźnicy. Inwestycje obejmować mogą nie tylko miasta, ale także obszary z nimi powiązane funkcjonalnie. Projekty wybierane będą w trybie konkursowym - poza konkursem będą uwzględniane projekty, które w znaczny sposób przyczyniają do realizacji celów programu. Bez względu na zastosowaną ścieżkę zgłoszeń inwestycje będą podlegać ocenie Komitetu Monitorującego.
Uwagi dotyczące programu można zgłaszać do 25 września 2013 r. Specjalny formularz dostępny jest na stronie
konsultacje.pois.gov.pl.
Projekt programu [3MB]