Poczdam i Siemens Mobility od kilku lat rozwijają współpracę badawczą w zakresie autonomicznych tramwajów, poruszających się bez motorniczego. Teraz strony prezentują projekt „autonomicznego tramwaju w zajezdni”. Siemens ocenia, że projekt osiągnie dojrzałość rynkową w 2026 r.
Już w 2018 r., przy okazji targów Innotrans, w Poczdamie
odbył się pokazowy przejazd tramwaju autonomicznego w ruchu ulicznym. Doświadczenia z tego projektu badawczego posłużyły do przygotowania projektu autonomicznego tramwaju w zajezdni (ASTriD), w tym np. przejazdu przez myjnię. Jak zwraca uwagę Siemens, wykazanie opłacalności ekonomicznej automatyzacji ruchu w zajezdni jest pierwszym krokiem do wprowadzenia autonomicznej jazdy.
– AStriD to ważny kamień milowy na drodze do osiągnięcia autonomicznych tramwajów. Współpracując z naszymi partnerami, wykorzystujemy cenne efekty synergii, aby zdigitalizować zajezdnię i zredukować czasochłonne manewry na miejscu. Automatyzując zajezdnię, możemy lepiej wspierać naszych klientów w zapewnianiu zrównoważonego wzrostu wartości w całym cyklu życia i gwarantowaniu dostępności ich tramwajów – mówi Albrecht Neumann, szef działu taborowego Siemens Mobility.
– Autonomiczna jazda wzdłuż trasy tramwajowej i w obrębie zajezdni odciąża naszych motorniczych i zwiększa bezpieczeństwo naszych pasażerów i innych użytkowników dróg – mówi Uwe Loeschmann, dyrektor generalny przedsiębiorstwa komunikacyjnego ViP Verkehrsbetrieb Potsdam. –Autonomiczna eksploatacja tramwajów w naszej zajezdni z systemem AStriD otwiera możliwość zautomatyzowanych procesów czyszczenia, zaopatrzenia i parkowania z centralnym sterowaniem i zwiększonym bezpieczeństwem eksploatacji – dodaje.
Projekt badawczy jest realizowany przy wsparciu merytorycznym niemieckich instytutów naukowych oraz środków, przekazanych przez federalne Ministerstwo Transportu i Infrastruktury Cyfrowej. Projekt ma osiągnąć dojarzałość rynkową w 2026 r.