Dziesięć tramwajów Tramlink Stadlera wzbogaci flotę Poczdamu. W ramach umowy producent przez dziesięć lat będzie zapewniał serwis oraz części zamienne.
Operator ViP Verkehrsbetrieb Potsdam i Stadler podpisały w Poczdamie umowę na dostawę dziesięciu tramwajów Tramlink. W skład umowy wchodzi dziesięcioletni serwis i części zamienne. Zawarto także prawo opcji na dostawę kolejnych 15 tramwajów oraz przedłużenie utrzymania pojazdów na kolejne sześć lat.
Dostawa pierwszych Tramlinków zaplanowana jest na 2024 rok. Dzięki temu flota tramwajów Stadlera w Poczdamie zwiększy się do 28 sztuk. Pozbawione barier, niskopodłogowe pojazdy o długości 42 metrów będą mogły pomieścić 246 osób, z czego 74 na miejscach siedzących. Wejście do tramwaju zapewni osiem par drzwi. We wnętrzu przewidziano specjalne fotele dla rodziców z dziećmi, które będą o półtora raza szersze niż standardowe siedzenia.
Cztery oddzielnie wyznaczone strefy w rejonie sześciu podwójnych drzwi mają ułatwić transport wózków i chodzików. Dwie oddzielne strefy przeznaczone będą dla osób na wózkach inwalidzkich. Producent podkreśla, że sterowanie klimatyzacją tramwaju będzie zależne od liczby osób, co pozwoli zoptymalizować zużycie energii. Przy siedzeniach zaplanowano gniazda USB. Komfort podróżowania zapewni nowoczesny system informacji pasażerskiej.
Nowe tramwaje zbuduje fabryka Stadler Rail Valencia. Pojazdy będą zasilane prądem 750 V DC. Ich prędkość maksymalna będzie wynosić 70 km/h, przy mocy silnika trakcyjnego 6 x 100 kW. Tramwaje będą miały 2,3 m szerokości. Minimalny promień łuku jaki będą mogły pokonywać to 19,5 m. Zastosowana zostanie stalowa konstrukcja nadwozia pokryta aluminiową blachą.
– Dostarczymy modułowy pojazd, który może być precyzyjnie dostosowany do wymagań zamawiającego. Pomimo swojej długości 42 metrów, pojazd idealnie nadaje się do pokonywania ciasnych zakrętów. Unikalny układ napędowy w połączeniu z innowacyjną koncepcją wózka zapewnia płynne i wygodną jazdę. Jednocześnie Tramlink jest niezwykle cichy – przedstawił zalety tramwaju Jure Mikolčić, dyrektor generalny niemieckiego oddziału Stadlera.
Dyrektor miejskiego operatora transportu publicznego Poczdamu, Uwe Loeschmann, podkreślił, że miasto wyciągnęło wnioski z doświadczeń z zakupami tramwajów w ciągu ostatnich trzech dekad. – Producent spełnia nasze wymagania co do tramwajów. Zależało nam na szybkiej i sprawnej wymianie pasażerów poprzez możliwie największą liczbę drzwi w pojeździe. Tak samo ważna była dla nas stalowa konstrukcja tramwaju. Dzięki innowacyjnej koncepcji podwozia wszystkie miejsca siedzące będą dostępne z poziomu podłogi. Szerokość siedzeń będzie teraz standardowo wynosić 425 mm. Oczekujemy płynniejszej jazdy dzięki nowym rozwiązaniom w zestawach kołowych i lepszym połączeniom w podwoziu – zaznaczył Loeschmann.
Zamawiającym jest ViP Verkehrsbetrieb Potsdam, który otrzymał już od miasta 60,8 mln euro na finansowanie zamówienia. Środki pozwalają na ten moment pokryć zakup 13 tramwajów, łącznie z utrzymaniem i kompletem części zamiennych (oznacza to, że już zabezpieczono finansowanie na trzy pojazdy z opcji).